Hej Linda.
Jeg skriver til da da jeg er lidt i vildrede i forhold til min datter og hendes reaktion i forhold til weekender hos mor og far.
Det er sådan at min datter er skilsmissebarn og har været det siden hun var 2 år, hun er i dag skolebarn i 0 klasse.
Min datter bor fast hos mig i hverdagene og ser far hver anden torsdag op til mine weekender med hende, og er så hos far hver 2 weekend fra fredag til søndag. Der sker det at når hun har været hos sin far er hun enormt frustreret, sur, ked af det og reagere ofte ved at "skælde mor ud" i et rimelig højt toneleje når hun kommer hjem igen om søndagen.
Inden hun kommer afsted til far (som oftest henter hende i SFO efter job) er der ingenting i forhold til at reagere på et ,,det bliver ikke i dag skat " eller et evt nej til andre ting hun nu har lyst til efter sfo.
Jeg ved godt at det ikke er nemt at være delebarn, da jeg selv er vokset op hos min mor, dog var min far ikke inde i billedet.
Mon du før har oplevet lignende i forhold til andre skilsmisse børn? Hvad kan jeg evt gøre for at min datter ikke reagere på denne måde?
Det gør jo ondt i hjertet når hun ikke "hænger sammen" af ren frustration og bliver så ked af det?
Mvh Moren til 0 klasse barnet
Lindas svar
Kære Mor til 0. klasse barnet
Jeg synes det du beskriver lyder helt normalt – umiddelbart. Jeg har nogle tanker, som jeg synes du skal afprøve, og hvis du stadig synes der er noget galt, bør du tale med lærer og far om problemet og se om der skal laves andre ændringer – eller skrive til mig igen.
Siden din datter har været skilsmissebarn siden hun var 2 år og jeg fornemmer, at I ikke har ændret på samværsordningen, så er dette sandsynligvis ikke problemet.
Forandringer kræver meget energi af børn
Det mønster jeg aner i det du beskriver, ser jeg ofte hos børn ved større eller mindre livsforandringer.
Fx skolestart, når den første fascinationsperiode er ovre (jeg gætter på din datter startede i 0. i august – eller, at der er andre foranderlige elementer i hendes liv pt). Når livets rutiner ændres, så vil (og skal) børn reagere. Læs evt. mere om at skabe større nærhed i familien her. Nærhed giver din datter større modstandskraft, når livet bliver svært.
Grunden til, at du oplever din datters reaktioner mest i skiftet fra far til dig KAN være, fordi du er den primære for hende, og at hun derfor har måttet savne/undvære dig nogle dage, hvis hun for tiden oplever sig udfordret af et eller andet. Så samværet med far behøver ikke være et problem, det er bare en udløser. Du kan læse mere om at håndtere din datters trodsreaktioner her.
Jeg fornemmer at din datter prøver dig af
Når børn er pressede i perioder, i overgange eller af andet. Så vil de søge at sikre den tryghed de kender:
- ”Kan jeg regne med mors kærlighed, selvom jeg laver ballade?”
- ”Giver mor op overfor mig, når jeg giver hende modstand?!”
- ”Hvis verden er svær, hvem kan så rumme mine følelser og holde mig ud alligevel?”
Mærk godt efter om det vækker genklang i dine ører…
I så fald er rådet simpelt (og et der ofte løser den slags udfordringer):
Vis at du kan rumme din datter med alt hun kommer med, og vær EKSTRA tydelig omkring hvad du accepterer og forventer af hende (kærlighed OG krav)
Når livet er uoverskueligt i perioder, så skal vi forældre være de sikre klipper, der aldrig bøjer af for stormen. På den måde giver vi vores børn tryghed! Det handler for barnet om at finde noget, der er uforanderligt i en foranderlig og krævende verden, det handler om tillid:
”Kan jeg regne med dig mor?” JA MIN SKAT!!!
Jeg ønsker jer alt det bedste. Skriv endelig igen, hvis du ønsker flere input.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk