Eksperthjælp: Baby 6 måneder sover dårligt både dag og nat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.347 visninger
3 svar
1 synes godt om
12. november 2016

Lisbeth Jess

Kære Lisbeth.
Tårende triller ned af vores trætte kinder.
Vores datter Ellinor er 6 måneder og selvfølgelig verdens dejligeste lille pige. Men vi har "lidt" søvnproblemer. Det fungere ligesom ikke så godt. Vi prøver at gøre det kort og i punktform. Vi forventer ikke så kan komme med råd til det hele. Det store problem er punkt 3. Men du får også de andre punkter, for at du har et realistisk billede af vores situation.

1. Ellinor er svært at putte. Vil kun vugges i søvn. Græder ofte meget når hun skal sove. Man skal tage hende op og holde om hende lidt for så at lægge hende i slyngevuggen igen for at hun kan finde ro og derefter falde i søvn.
2. Det er kun mor der kan putte hende. Så snart andre prøver bliver hun hysterisk og græder til mor kommer. Det er mor der har puttet ”altid”. Det er svært for far (og andre) at passe af den grund. *Hun er aldrig rigtig blevet passet.
3. Om natten vågner Ellinor ofte. - ca. en gang hver anden time. Sidst på natten vågner hun ofte flere gange. – ca. En gang i timen.
Hun vågner for at spise. Hun spiser meget og ofte om natten. Hvis vi tager det fra hende, altså lader være med at amme eller give hende flaske, så kan hun ikke finde ro og sove igen. Hun vågner helt op og græder og er ked af det. (det kan tage timer at få hende til at sove igen hvis vi nægter hende bryst eller flaske)
Ofte når mor er så træt at hun bare MÅ sove, lægger hun Ellinor helt tæt og ammer løbende i natten når Ellinor møffer rundt og søger efter brystet eller blot er urolig. Så falder hun nemlig til ro og vi kan alle sove videre. Det er meget svært ikke bare at gøre det når hun for 5 gange vågner og vil have mad.
Vi sørger for at tilbyde hende alt det mad, flaske, amning om dagen som hun vil have. (i håb om at hun ikke er sulten om natten)
Vi har prøvet at nøjes med kun at give hende mad ca hver 3 time om natten, men det føles SÅ forkert ikke at give hende mad når hun er sulten om natten.
Vi har prøvet at det er far der tager hende om natten ud over de 3 gange mor ammer. Det fungerer ikke særlig godt da far jo har svært ved at putte hende. Og det er endnu mere svært når hun er sulten, forvirret og utilfreds. DET ER SÅ HÅRDT AT HØRE HENDE GRÆDE!
4. Om aftenen når hun bliver lagt i seng for natten, (ved 19 tiden) må vi ind og vugge hende og give hende sutten og trøste hende mange gange. – op mod 7 gange er ikke unormalt. Nogle gange kan vi ikke trøste hende i vuggen og vi må tage hende op. Så er hun vågen lidt tid for derefter at blive puttet en gang til.
5. Ellinor vil forresten heller ikke sove i barnevognen. Hun vil generelt slet ikke ligge ned i den. Det kan lade sig gøre at sætte hende i en vikle/bæresele og vugge hende i søvn, for så at lægge hende ned i barnevognen uden hun vågner og så kan hun sove en lur i sin barnevogn. (men det er også kun mor der kan det)

Alt i alt er vi i syv sind over hvad vi skal gøre. Vi vil gøre ALT for at Ellinor har det godt. Hvis det bedste for hende er at vi bare fortsætter som vi nu, så er det bare det vi gør. (selvom det er brand hårdt for os, så er jeg på barsel (læs: har ikke job indtil marts) og vi har kærlighed nok til at vi kan klare det uden at hakke og være dumme) Men hvis det her ikke er godt for Ellinor, hvilket jeg ikke tror det er, så er vi villige til at gøre hvad som helst for at søvnen kommer til at fungere bedre for Ellinor, og derved også for os.

Vi har brug for en plan. Hvad gør vi når hun vågner og vil have mad. Hvor hårde skal vi være. Hvad er go og hvad er no go? Hjælp?

Mange håbefulde hilsner fra Ellinors far og mor.

Lisbeths svar

Hej I to!

Forstår godt I er totalt udmattede og bare trænger til en god nattesøvn, alle tre.

Hvis hun har været lidt forkølet kan hun have væske i mellemøret, det giver smerter og urolig søvn. Derfor få hende undersøgt hos en ørelæge så i sikrer det ikke er fysisk.

Det er klassisk de ikke vil lægges ned til søvn, da det gør ondt. 

Når hun helst vil dig at det fordi amningen giver trøst.

Er hun en baby der gylper ?

Denne situation er uholdbar for alle. I må tage en  snak jer forældre og lave en plan så I får sovet på skift. enten bytte midt på natten eller sove hver 2 nat.

Det vigtigste er, I kan rumme hendes gråd, hun mærker når det er svært for jer, og det giver mere gråd og utryghed.

Indtil I får undersøgt hendes ører så put hende i en stilling hvor hovedet ligger højt, så bliver smerterne mindre.

Vær rolig og overbevisende når I blidt fortæller det er aften og du skal sove, en tung kærlig hånd på brystet. Hun må gerne brokke lidt, Bliver hun utrøstelig skal hun beroliges igen inden næste forsøg.

Sæt evt noget blid musik på som kan give en harmonisk stemning i putteseancen.

Det er mange gange hun vågner, men skyldes det ubehag er det hendes trøst og nærhed. Hvis du malker ud, kan far give en flaske om natten i weekenden.Hun kan også på nuværende tidspunkt klare en flaske med MME.

I to bestemmer om far skal på banen og ikke jeres lille datter.

Det kan godt være hun protesterer og græder.Så tager Far hende i favn og siger. Græd du bare det er ok, far er her. han skal bevare roen, og lave nogle små kærlige lyde mens han holder hende i sin favn . Når hun mærker far kan rumme jeg græder, bliver hun rolig og accepterer. Roen i jer er det I viser hende. Lige meget hvor meget du græder så er vi her, vi elsker dig og vi rummer dig.

En god stilling om natten er at være stablet op med puder i sengen(forældreren)og have barnet hængende på mave og bryst  så vender hovedet godt opad og der kan soves nogle timer.

En  god mulighed er at række ud til evt bedsteforældre og bede om noget aflastning så I kan få en god nattesøvn.

Når I har fået checket hendes ører kan I begynde at lave om på natterutinerne.

I er kærlige omsorgsfulde forældre der vil jeres lille datter det bedste.Derfor er det vigtigt at jeres batterier bliver fyldt op så I har overskud til fortsat at være være rolige,tålmodige,kærlige omsorgsfulde forældre.

Håber dette kan inspirere. Skriv igen hvis du vil have noget uddybet og når ørerne er checket.

Ønsker jer en dejlig week end med masser af søvn til jer tre.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm

Undskyld jeg blander mig, vil ikke male fanden på væggen, men situationen minder en del om det jeg har oplevet delvist med min datter (nu 4,5), og især med min dreng på nu 21 mdr. Begge har ikke villet sove i BV, begge har haft væske på ørerne, og den først vinter har ved begge været et helvede fordi trykket bliver større ved snotnæse. Derudover har vi også i familien det der hedder refluks, som er en lidt usynlig (og ofte misforstået) sygdom, der er endda uhyggeligt mange fagfolk der tror det handler om gylp og vægttab, hvilket faktisk vist er de færreste der oplever.

Så en del af det du beskriver kan forklares med tryk på ørerne (ikke ville ligge ned, sover dårligt osv), og jeg vil klart straks få booket en tid hos en ørelæge (egen læge ikke godt nok) - hvis der er ventetid i din by, så prøv en anden by.

Gode råd til søvn: forsøg at få sat en seng eller madras ind i et hjørne, og så et ton puder stablet op, så du kan halvvejs sidde/ligge der sammen med hende, uden at der er nogen risiko for at hun falder ned og kommer til skade. Du kan gøre det samme om dagen, så du får lidt ekstra søvn der. Hvis det "kun" er ørerne, så skal du nok ikke regne med bedring førend foråret, så det er med at finde en mulig løsning der er bedre end som det er nu.

Men lige det at hun spiser rigtig ofte ringer en klokke hos mig, og beskrivelsen lyder helt som min dreng. Så jeg vil også spørge om hun har gylpet meget, om hun virker til at have fået en bøvs "på tværs", om hun er helt desperat efter brystet, eller om mor i sig selv er nok? Hvis det lyder som noget I oplever, er du velkommen til at skrive, så kan jeg forklare lidt mere om vores situation. Mvh Lone

Anmeld Citér

14. november 2016

anonym12

Det er en god ide at tjekke om hun har ondt. Men udover det, så lyder det altså helt normalt. 

Vores dreng har stortset altid sovet som du beskriver (han er 1 år). Nu tager han af og til et stræk på op til 4 timer først på natten og resten af natten vågner han ofte. 

Vores løsning er at jeg 90% af tiden går tidligt i seng (oftest kl ca. 20-21). Vi samsover og jeg ammer liggende. Det er sådan vi alle får mest søvn. I weekenderne får jeg ofte lov til at sove længe (dvs far står op). 

Far kan ikke putte.....eller det kan han til nøds hvis jeg ikke er hjemme og her hjælper vores vikle til at hjælpe far med at få ro på. Jeg ammer i søvn, da det er det den tryggeste måde for vores dreng at falde i søvn på og vi har sjældent problemer med at putte. Jeg ved godt mange ser det som en dårlig vane, men i min optik kan tryghed ALDRIG være en dårlig vane. Om dagen sover han i barnevognen.

Hvis hun ikke normalt vågner hver anden time, så ligger der også et ret hårdt appetitpsring omkring 6 mdr og vores dreng sover altid dårligere når han er i et såkaldt tigerspring Hvilket han er lige nu). 

Anmeld Citér

14. november 2016

Skouboe

Det lyder også som mit refluks plagede ørebarn. Jeg kan kun tilslutte mig koret, der siger at ørerne skal tjekkes hos en ørelæge. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.