Hej .
Jeg er mor til en dejlig lille pige på knap 14 dage. Da vi første gang havde besøg af sundhedsplejerske og hun var ca 4 dage, nævner hun at hendes fontanelle er ret lille, men at det ikke har nogen betydning, der skal bare holdes øje med at hendes hovedmål vokser som det skal.
Da hun så var her igen da min datter er ca 10 dage gammel måler hun det samme hovedmål. Hun siger at det sagtens kan skyldes at hendes hoved har været lidt hævet efter fødslen og det første mål derfor reelt kan være målt for stort, men at når hun kommer igen om 14 dage skulle det gerne være større.
Nu er mit spørgsmål jo så, skal jeg være bekymret for min datter?
Jeg har selv mærket efter fontanelle og kan sagtens finde den og vil sige den er ca 1 cm, hvilket jeg ifølge diverse hjemmesider ikke kan se skulle være for lille.
Min sp lød ikke bekymret, men jeg kan ike lade være at være frygtelig bange for at hendes hoved ikke udvikler sig som det skal. Hun er ellers en meget rolig pige der næsten ikke græder og spiser godt.
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med jeres lille pige, som stor trives læser jeg.
Fontanellerne har betydning når barnet fødes så kraniet kan skubbes sammen og blive mindre.
Der er to som lukkes på forskelligt tidspunkt. Nogle små har store fontaneller andre lidt mindre.Det behøver ikke have nogen betydning.
Du kan slippe din bekymring. når hovedet vokser,som det skal og fontanellen er åben er der ingen bekymring.
Hun gør det rigtige sundhedsplejersken, holder øje med det.
Nyd din lille pige og hav tillid til alt er, som det skal være.
Held og lykke fortsat.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér