Hej Lisbeth
Jeg har en dreng fra juni 13. han har altid været langsom om at tage på og spiser ikke voldsomt meget.. han er i fuld firspring hele dagen og bruger en masse energi. problemet er så at han i mine øjne stadig er meget slank ( for tynd) han er godt 1 m høj og vejer mellem 13 og 14 kg . desuden måler han ca 47 cm om maven.
i sommers brugte han str 74/80 i shorts og de sad perfekt, men i lange bukser skal han have 98 for at de er lange nok - tilgengæld kan han så slet ikke holde dem oppe...
da han var til 3 års tjek i sommer synes længe han var helt perfekt - en lang og slank dreng... han trives ingen tvivl om det men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på om der er et ellers andet der gør at han tager så langsomt på...
kan lige give dig nogle tal...
fødsel: 3070 g - tabte sig til 2860
6 mdr 6,5 kg
1 år 8,4 kg
2 år 11 kg
3 år 13,4
han har altid fået mange små måltider for at få nok i ham på en dag - nogle dage spiser han ok meget men de fleste er fx 3 skefulde morgenmad max i skive rugbrød til middag mad osv i den dur.... hvad tænker du om alt dette?
det skal lige siges at han er fuld ud med motorisk - cyklede fx på to hjulet cykel med støttehjul selv inden han blev 2, han snakker som et vandfald og har gjort det siden han var 1,5 år og sover uanmindeligt godt om natten så måske får han det han skal have - men jeg gad nu godt der var lidt til sidebenene også
venlig hilsen
Nullers Mor
Lisbeths svar
Hej !
Det lyder som du har en frisk aktiv dreng som er i fuld fart dagen igennem,Du ville ønske han spiste lidt mere,for han tager ikke så meget på.
Når jeg ser på hans kurver, uden at kende hans højde. Så følger han og er faktisk steget på vægtkurven.
Han har ikke ligget under normalen på noget tidspunkt.
Derfor kan han godt være meget slank. Hans energiniveau er højt og han er småtspisende. Det ændres nok ikke lige pludselig.
Du tilbyder ham mange små måltider, så det fint.
Du tænker sikkert over hvilken mad han får, så han får godt med både protein, kulhydrat og den rigtige mængde fedt.
Tænk over hvordan han får flest kalorier, ikke så meget vand, men mælk, Lav saucer til aftensmad, hvor der er noget fedt i.Nødder, som snacks, evt hjemmelavet energibarer.
En ide kan være at tilbyde ham en bolle og en banan inden nattesøvnen.
Det vigtige er han stor trives, det skriver du han gør. Derfor se om du kan slippe din bekymring og opfatte ham som helt perfekt som han er.
Håber dette kan give dig lidt ro.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk