Anonym skriver:
Hej alle på baby.dk
Jeg tror, at jeg har brug for lidt inputs. Min kæreste og jeg har været igang med projekt baby siden starten af året, og det har været sat på pause de sidste måneder, da jeg har døjet med angst. I forbindelse med pausen, har jeg tænkt en del over det med angst og baby. Ligenu går jeg til psykolog for at komme ordentligt igennem det, men jeg ved jo at det ikke bare forsvinder, da jeg har døjet med det i flere år. Ligenu er det i sådan en grad, at jeg har svært ved at kunne komme i skole, jeg kan ikke handle og jeg har (meget) svært ved at være alene hjemme om aftenen. Min kæreste hjælper mig heldigvis godt igennem det og er tålmodig, da han ved at det nok skal blive bedre.
Men vil jeg virkelig kunne have en lille bitte baby når jeg døjer sådan med det? Jeg regner selvfølgelig med, at det er langt bedre allerede inden jeg overhovedet bliver gravid, så det er ikke uovervejet. Men ville det være helt uforsvarligt at bringe et barn ind i et liv, hvor der er risiko for denne her form for nedture?
Jeg er ung endnu, og muligheden for at vente er der selvfølgelig. Jeg er 19 og min kæreste er 20, men for os føles det bare rigtigt og som det rigtige tidspunkt for os. Den største bekymring jeg har lige nu, er min pokkers angst. For jeg vil ikke sætte et barn ind i en uholdbar situation - men samtidig føler jeg, at det ikke ville være helt galt, så længe jeg har min angst under kontrol, som jeg har haft før.
Nogle gode inputs - de tages imod med kyshånd.
Knus
Først og fremmest en kæmpe krammer til dig
Du har allerede taget en beslutning om at bekæmpe angsten ved at søge hjælp, og det kræver altså er portion viljemod.
Når det er sagt, synes jeg du og din kæreste skal overveje om det mon er det helt rigtige tidspunkt lige nu, at i har gang i projekt baby, eller om du måske skulle vige et år til dig selv, for at få mere bugt med angsten og få nogle rigtig gode redskaber til at kunne drive den på rov, når den bliver for slem. Kun i sammen ved, hvornår det helt rigtige tidspunkt er for jer.
Min egne bitre erfaringer har dog også lært mig, at det er vigtigt at man får ryddet bare lidt op før man begynder på at lave et lille nyt liv. Vi forsøgte at blive gravide i to år her før det lykkedes. Jeg havde stress og begyndende angst, men valgte at lukke helt ned for alle signaler og prøvede at overbevise mig selv og alle andre om, at blev jeg bare gravid, så ville alt blive godt. Efter halvandet år blev jeg gravid, men mistede det i uge 7. Først dér fik jeg øjnene op for hvor jeg stod i mit liv, og at jeg aldrig ville kunne blive den gode forældre jeg drømte om, før jeg havde taget hånd om mig selv. Projekt baby blev lagt på hylden og jeg arbejdede intenst med mig selv i 3/4 år. Jeg er nu gravid igen, og er sikker på at min investering i mig selv, har været af stor betydning. Hvis jeg vil være en god mor, er jeg nødt til som minimum at have en my af et overskud, og det havde jeg på ingen måde, da jeg havde det rigtig skidt.
Rigtig kliché-agtigt vil jeg sige at du er så ung, og har tiden med dig. Og er helt sikker på et år ingen rolle spiller i det store baby-puslespil, men kan være en afgørende faktor i hvordan du får det, som den dejlige mor du nok skal blive en dag.
Pøj pøj med det hele.