Anton er 11 mdr nu. Han spiser og har længe spist godt.. dog har han ingen interesse haft i at spise selv, han har kun villet mades. Her den sidste uge er han dog endelig begyndt at samle små brødhapsere op med fingrene og putte i munden, og kan også selv føre gaflen i munden når jeg har stukket maden på for ham.
"Problemet" er at fordi interessen for mad er helt ny, synes jeg han spiser som en der er yngre. Han grisser, kaster med maden, kaster med tallerkenen osv. Hvis han bare får tallerkenen hen til sig spiser han ikke noget, så ryger det bare på gulvet. Han skal have lagt et enkelt stykke foran ham ad gangen, ellers kan han ikke overskue det.
Problemet er så at han ofte skriger efter at få sik tallerken hen til sig, hvilket Så resulterer i at han ikke spiser men bare pjatter. Jeg ved ikke om jeg burde begynde at opdrage på ham i forhold til bordmanerer, da jeg synes at det er vigtigt han får lov at mærke og føle på maden nu hvor han endelig har fået interessen- han er bare kommet sent igang.
Bør jeg lade ham rode med det som han har lyst eller burde jeg være lidt mere krævende i forhold til bordmanerer?
Og hvornår bør han lære at drikke selv, altså selv holde koppeb? Og hvornår plejer de selv at kunne stikke i maden? Anton har ikke interesse for nogen af de ting endnu, men som sagt er det jo også helt nyt at han overhovedet prøver selv med fingrene ??
Jeg har svært ved at finde ud af om jeg skal gøre noget aktivt for at lære ham at spise pænt og med bestik, eller om det mon kommer helt af sig selv? Hvor meget kan jeg forvente af ham?
Lisbeths svar
Hej !
Jeg mener du skal glæde dig over han nu endelig er begyndt at interessere sig for mad og putte det i munden.
Bordmanerer lærer han når alderen er til det.Det vigtige lige nu er:
Han gennemlever hele fasen, med at røre og smage på maden.
Ser hvad der sker når tallerkenden enten vendes på hovedet og eller smides på gulvet. hov hvad skete der lige her ?
Derfor bevar roen, og giv ham en lille bid indimellem så han også får mad. lad ham endelig øve sig.
Jeg husker du skrev, han sultestrejkede i dagplejen, er det problem blevet løst ?Fik I god hjælp til det?
Jeg vil anbefale dig at lade ham tage sin madhaps selv og gemme gaflen til senere.Du kan også give ham et sammenklappet stykke rugbrød og lade ham selv tage små bidder .
Læg et voksdug under hans stol, så hans madspild er til at rengøre let og ubesværet.
Hvornår han vil drikke af en kop?.
Ja det gør han, når han er klar, lige nu er det, maden der har højeste prioritet. det andet kommer på et tidspunkt.
Jeg tror , det er svært for dig, at se han er lidt længere om tingene, og du vil så gerne hjælpe ham bedst muligt. Det er jeg sikker på ,du gør ved at acceptere, han gør ,hvad han kan i hans tempo. Du kan tålmodigt støtte og hjælpe ham. der hvor hans interesse er lige nu.
Når han mestrer det nye og er tryg, er han klar til nye udfordringer i hans tempo.
Håber det kan give dig endnu mere tålmodighed.
Fortsat god week end.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk