Hej Lisbeth
Jeg skriver fordi jeg har et spørgsmål ang min søns søvn om natten. Han er 6 måneder og har indtil for ca en og en halv måned siden sovet igennem om natten men nu vågner han hver nat omkring 2-3 stykker og er mega aktiv og pludre helt vildt haner ikke på nogle måder utilfreds det er ihvertfald meget sjældent han er det om natten tror det er sket 2-3 gange i denne periode.
Har prøvet meget også prøvet give ham vælling som godnat flaske, leger meget med ham især om aften hvor vi laver tumle lege synger og han får lov at lege med legetøj. Han falder fint i søvn i sin egen seng om aften.
Er det normalt de små får sådan en periode med urolig søvn kan det være maden han ikke får nok af?
Han får 3-4 flasker nan 2 om dagen og grød mos, og det vi spiser får han lov til at smage os ( han er ikke så god til klumpede mad endnu)
Håber Du kan komme med nogle fantastiske råd med hvad det kan være og hvad vi kan gøre. :-)
Lisbeths svar
Hej !
Det er helt normalt, de små har perioder, hvor deres nattesøvn ændres og der kommer flere opvågninger.
Der kan være rigtig mange grunde til deres opvågnen.Nogen gange er det ubehag, hvor de græder.
Deres drømme kan vække dem, de kan have brug for en kærlig forældre stemme og hånd.
Tørst og sult kan være en årsag.
Din søn lyder som han har det vildt sjovt og gerne vil leges med.
Du nævner selv maden. Jeg formoder han følger sin vægtkurve. ?
Hvis duer i tvivl om han får nok mad må du lige fortælle hvad han får i løbet af døgnet. Det kan være der kan justeres lidt.
Klart han endnu ikke er til for klumpet mad.Det kommer stille og roligt han er kun 6 måneder.Først omkring ca 1 år formodes de små at spise almindelig mad, som resten af familien.
Jeg vil anbefale dig at bytte vællingen om med en portion grød lige inden sengetid.
Det er godt, han bliver fysisk træt inden sengetid. han skal dog lige afslappes og forberedes stille og roligt til en god nattesøvn. det kan være med babymassage, lidt nussen fødder, et dejligt bad, en stille og rolig sang. altsammen eller dele af det giver fred og ro hos baby.
Han falder fint i søvn selv, der er I heldige.
Når han vågner om natten, forsøg at genskabe putteritualet.
Tilbyd evt en tår at drikke.
En tung hånd på hans bryst, lav scchh stemme, det er nat du skal sove.Vug ham lidt fra side til side mens du stadig messer for ham. det er nat alt er godt du skal sove. bevar troen på det og se om det smitter af på ham.
Håber dette kan inspirere lidt.
Held og lykke med nattesøvnen og ham..
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk