Kan min gamle kommune hjælpe med ny bolig - brud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

553 visninger
8 svar
13 synes godt om
2. november 2016

Anonym trådstarter

Hej, 

Jeg kender ikke rigtigt andre der måske ville kunne hjælpe mig med dette spørgsmål, og jeg har prøvet hele dagen at komme igennem til min gamle kommune, men det fungerer ikke rigtigt for mig. 

Sagen er den at jeg bor på fyn, med min (nu) ekskæreste, min hund og vores lille datter i maven som kommer i starten af det nye år. Vi er blevet alvorligt uvenner og har ikke været på talefod i flere uger, og nu er vi blevet enige om at det bedste ville være at gå fra hinanden... 
Problemet er at vi bor i en meget lille by uden busforbindelser, hele mit netværk er i vestjylland og jeg har ikke kørekort, samtidig har jeg 1 times kørsel hver vej til mit fødested pga. komplikationer... 

Jeg vil rigtig gerne flytte "hjem" (til vante omgivelser), så mit spørgsmål er om min gamle kommune hvor hele mit netværk er kan hjælpe mig med en ny lejlighed, jeg er medlem af samtlige boligforeninger men alle steder er der 2-5 års ventetid eller derover fordi jeg også har min hund som jeg ikke er interesseret i at skulle af med  

Jeg har ingen penge til indskud og kan ikke låne i banken, så der ville jeg også skulle have hjælp af kommunen (og jeg håber på at det kan lade sig gøre). 
Eksen har opsagt lejemålet her og jeg står derfor meget snart uden tag over hovedet, så hvad gør jeg lige.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2016

Monski

Anonym skriver:

Hej, 

Jeg kender ikke rigtigt andre der måske ville kunne hjælpe mig med dette spørgsmål, og jeg har prøvet hele dagen at komme igennem til min gamle kommune, men det fungerer ikke rigtigt for mig. 

Sagen er den at jeg bor på fyn, med min (nu) ekskæreste, min hund og vores lille datter i maven som kommer i starten af det nye år. Vi er blevet alvorligt uvenner og har ikke været på talefod i flere uger, og nu er vi blevet enige om at det bedste ville være at gå fra hinanden... 
Problemet er at vi bor i en meget lille by uden busforbindelser, hele mit netværk er i vestjylland og jeg har ikke kørekort, samtidig har jeg 1 times kørsel hver vej til mit fødested pga. komplikationer... 

Jeg vil rigtig gerne flytte "hjem" (til vante omgivelser), så mit spørgsmål er om min gamle kommune hvor hele mit netværk er kan hjælpe mig med en ny lejlighed, jeg er medlem af samtlige boligforeninger men alle steder er der 2-5 års ventetid eller derover fordi jeg også har min hund som jeg ikke er interesseret i at skulle af med  

Jeg har ingen penge til indskud og kan ikke låne i banken, så der ville jeg også skulle have hjælp af kommunen (og jeg håber på at det kan lade sig gøre). 
Eksen har opsagt lejemålet her og jeg står derfor meget snart uden tag over hovedet, så hvad gør jeg lige.. 

Jeg kender en der sidste år stod i samme situation, hun var ikke gravid med havde et barn på 6 måneder. 

Den kommune hun boede i, havde kun boliger til flygtningen og hendes tidligere kommune kunne ikke hjælpe hende medmindre hun først flyttede til kommunen. Hun var så heldig at hendes forældre lod hende og barnet flytte ind (de bor i den ønskede kommune) men nu ville kommunen ikke hjælpe da hun jo havde et sted at bo. 

Hun bad om hjælp efter 4,6 og 10 måneder men kommunen ville ikke hjælpe.

Anmeld Citér

2. november 2016

Rauw

Det er meget forskelligt om kommunen vil hjælpe. De plejer ikke at være så villige til at tage en anden kommunes "ansvar". Men hvis du intet sted har at bo, er gravid, ingen penge har så ring til et krisecenter i din ønske kommune og forklar dem hele historien, så kan de måske ta dig ind og hjælpe med at få styr på tingene. Men du skal nok forberede dig på at kommunen vil holde godt øje med dig og baby. At være hjemløs og gravid og ikke selv have en plan er ikke ligefrem noget der skriger af stabil og fornuftig mor. 

Anmeld Citér

2. november 2016

Troldemommi

Jeg syntes du skal kontakte den kommune i Vestjylland du gerne vil flytte til, der er kæmpe forskel på hvor hjælpsomme de forskellige kommuner er, men måske vil kommunen i Vestjylland gerne have flere indbyggere, der er jo plads nok derude 

held og lykke 

Anmeld Citér

2. november 2016

Celine89

Det er kun din bopælskommune der kan hjælpe dig, men som en anden skriver kunne det måske være muligt at bo midlertidigt hos familie eller venner i den ønskede kommune i en periode.

Når det så er sagt, så kan man ikke forvente, at kommunen kan hjælpe alligevel. Mange kommuner har måneders venteliste til deres akutboliger, der er simpelthen ikke boliger nok, og de kan jo ikke trylle.

Og så synes jeg altså ærlig talt du spænder ben for dig selv, hvis du insisterer på, at du skal have noget, hvor man må holde hund. Så udelukker du jo dig selv fra 80-90% af lejemålene på forhånd. Selvom det er røv træls, så er det vel vigtigere at du og baby har et sted at bo.

Anmeld Citér

2. november 2016

AnoMom

Anonym skriver:

Hej, 

Da jeg flyttede fra min eks ville jeg også tilbage til mit netværk. Fik afvise på kommunen at jeg skulle have adresse i byen i et år før de kunne hjælpe mig. Det var den sidste bopæls kommune der skulle hjælpe. 

Anmeld Citér

2. november 2016

Zelinasmor

Jeg har stået hjemløs med min datter på 4 år. Kommunen sagde jeg kunne tage tilbage til Jylland og få hjælp af min gamle kommune. Og den kommune sagde at de ikke længere stillede boliger til rådighed. Du bliver med al sandsynlighed bedt om at flytte hjem til familie og selv finde bolig. Indskud kan søges hvis det er ved boligforening. Er det ikke kan du søge en engangsydelse, men 95% får afslag. En 3 ting er at du ikke vil af med din hund, hvilket jeg godt forstår, men det er de pænt ligeglade med. Desværre.

Anmeld Citér

2. november 2016

Kløver

Jeg tror desværre også du får svært ved at få hjælp. Det bedste hjælp du kan give dig selv er at gå af med hunden eller at den bor hod nogle fra familien indtil su ksn finde en bolig hvor du må have hund, indtil da er det vigtigste jo at du og dit kommende barn får tag over hovedet 

Anmeld Citér

3. november 2016

Anonym trådstarter

Det er heller ikke fordi jeg prioriterer hunden højere end bolig, kan godt se det lyder sådan - men lige nu er han bare det der gør at jeg kommer ud engang i mellem og den del vil jeg ikke undvære. 

Men har i dag fået tilbudt 2 lejligheder hvor det er tilladt at have hund, dog i nabokommunen, men der er kun 20 minutter med toget før jeg står 2km fra min mor  så nu håber jeg bare på et indskudslån 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.