Min mors mange dyr og problemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.305 visninger
17 svar
46 synes godt om
29. oktober 2016

Anonym trådstarter

Jeg er sådan i vildrede og ked af det. Min mor har siden jeg var 6 år været alene uden en mand og der begyndte hun at anskaffe mange dyr. Dengang troede jeg det var en hobby, men idag ved jeg det var en erstatning for den kærlighed hun ikke kunne finde. Min egen barndom var meget svær pga min mors angst og psyke og vi havde aldrig rigtig penge og min mor var kontanthjælp inden hun kom på førtidspension, da jeg var omkring 13 år. Hun misbruger penge og køber dyr hun aldrig har haft råd til. Dyrlæger var vi aldrig til hvis dyrene blev syge og det var ganske forfærdeligt.

Idag nærmer min mor sig de 70 år og hendes liv er uforandret. Hun søger stadig nærhed og kærlighed og mødte for nylig en gift mand og det er jo ikke vejen frem. Det giver hende mange skuffelser og hun har stadig mange dyr, men har i perioder skåret i sin bestand med min hjælp og vejledning fordi jeg desparat prøver at få hende til at fortå at både hendes eget og dyrenes liv bliver bedre, hvis hun kun har et par dyr som hun kan overskue. Når alt er betalt har hun mellem 800-1500 kr at leve for og det meste går til fodring af hendes dyr, mens hun selv lever af knækbrød og ost. Hun får aldrig aftnsmad medmindre jeg giver hende nogle af vores rester.

Jeg besøger hende sjældent, men vi ses ofte på gåture og hun kommer hos mig, så ser hende 4-5 gange om ugen. Hun bor under 5 min fra mig. Men hendes dyrs liv er så dårligt jeg ikke magter at se på det og hver gang hun har skuffelser/problemer i sit liv køber hun flere dyr. Hun tror hun bliver lykkeligere af flere dyr, ja en slags misbrug må man vel kalde det.

Jeg har prøvet at hjælpe hende så mange gange. Med at ligge budgetter, hun har en massiv gæld hun aldrig kommer ud af, med at finde nye hjem til en masse af hendes dyr ved at forklare hende hun får mere råd til dem hun har og dyrene får det bedre. Det lykkes tit og sidst fik jeg afsat 4 gnavere for hende og for nylig har hun selv fundet nyt hjem til 2 mere. Men ak efter jeg havde fundet hjem til de 4 gik hun 14 dage efter ud og købte 2 nye. Og efter de 2 andre hun lige har afsat for en uges tid siden, erfarer jeg nu fra min søn der har sovet hos hende i nat på hans ugentlige besøg hos hende, at hun har købt to nye kaninunger, samt selv fået 5 kaninunger på en af sine egen kaninhunner og hun vil beholde en af dem.

Så det er to skridt frem og tre tilbage med min mor og det er et møsnter hun gentager om og om igen og jeg skal dagligt høre på hendes frustrationer over penge og liv, men alt hvad du hjælper hende med går op i røg. Jeg kan ikke ændre på noget, men er holdt op med at låne hende penge for det er skruen uden ende, men er snart der hvor jeg overvejer at melde hende til Dyreværnet. Men det er jo en forfærdelig ting at gøre. Men omvendt er det grusomt at se dyr der går rundt i alt for små bure/kasser, de kommer aldrig ud, får ikke mad og hø nok eller strøelse. De er i dårlig foderstand og når de bliver syge må de dø uden behandling/aflivning og jeg kunne skrige over jeg ikke kan hjælpe hverken dem eller min mor.

Min mor er ikke ond og donerer gerne penge til nødlidende dyr selvom hun egentlig burde bruge de penge på sine egne dyr, men hun har helt misforstået sin godhed mod dyr. Hun vil så gerne hjælpe dyr, men anskaffer flere end hun kan magte og jeg føler mig så ond når jeg overvejer at melde hende, men ser snart ikke anden udvej. Hun har haft et hårdt liv med voldelige, alkoholiske mænd og har en sjælden lidelse der gør hende ude af stand til at rengøre sit hjem ordentligt og derfor lever hun også ganske uhygiejnisk sammen med sine dyr. Jeg har talt med hende helt direkte om hendes livsførelse og hun ved godt hun gør noget forkert og derfor synes jeg det er utilgiveligt hun ikke stopper det, også selvom hun selv har det dårligt og sikkert har en form for misbrug.

Hvad pokker skal jeg gøre? Mine tre ældre søskende ser hun ikke, de vil slet ikke have noget med hendes problemer at gøre og de har overladt hende til mig. Så føler ansvar, da jeg også var alene med hende som barn. Mine søskende har en anden far der havde forældremyndigheden over dem. Så jeg var hele hendes liv og føler jeg svigter her, men er bare så magtesløs overfor det her.

Hvad gør man? Lader hende og dyrene leve sådan og lukker øjnene for det eller melder man hende, så Dyreværnet kan gribe ind. Hun bor i en 1-værelses lejlighed med 1 kat, et sted mellem 15-20 gnavere, kaniner og marsvin er det, samt en del fugle. Og lige nu overvejer hun at anskaffe en kat mere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2016

Rauw

Jeg tænker at en med din mors sygdom skal ha noget profficionel hjælp evt i form af en støtteperson fra kommunen. Du kan ikke ha det ansvar for din mor. Det skal være en der er uddannet til at takle og hjælpe lige netop fordi hun jo er "syg". Hvis jeg var dig ville jeg snakke med hende om at du har det rigtig dårligt med hendes situation, at du ikke kan klare at både hun og hendes dyr lider. Så du har tænkt på at kontakte kommunen med henblik på at hun kan få noget hjælp. 

Anmeld Citér

29. oktober 2016

Anonym trådstarter

Rauw skriver:

Jeg tænker at en med din mors sygdom skal ha noget profficionel hjælp evt i form af en støtteperson fra kommunen. Du kan ikke ha det ansvar for din mor. Det skal være en der er uddannet til at takle og hjælpe lige netop fordi hun jo er "syg". Hvis jeg var dig ville jeg snakke med hende om at du har det rigtig dårligt med hendes situation, at du ikke kan klare at både hun og hendes dyr lider. Så du har tænkt på at kontakte kommunen med henblik på at hun kan få noget hjælp. 

Tak for dit råd, men kan man virkelig det? Hvordan henvender man om det og til hvem?

Dog tror jeg aldrig hun vil acceptere at hun skal hjælpes. Men det ville da være dejligt hvis nogen kunne presse hende udefra så der kunne komme noget kontrol på tingene uden det skal skade hende. Det er jo for at hjælpe hende men hun skal også tvinges lidt til det, da hun jo ikke mener nogen skal blande sig i hendes liv. Det er jo bare nødvendigt når det går ud over levende væsner også synes jeg.

Men tak for dit indspark, vil forsøge at undersøge om der er hjælp at hente og hvordan..

Anmeld Citér

29. oktober 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Pyha, jeg får helt ondt af din mor... Jeg er enig i at hun selvfølgelig skal have en form for hjælp, men ved heller ikke hvem man skal kontakte. Måske kunne du tage på kommunen og forhøre dig om hvilke tilbud der er? Uden direkte at 'anmelde' hende. 

Dernæst i forhold til dyrene, så kommer det an på hvor slemt det er. Får de nok mad og vand? Har de fysiske skader? Hvis det er sådan at dyrene lider, så ville jeg prøve at tage et af dyrene til dyrlægen sammen med din mor, således kunne dyrlægen fortælle omfanget af skaderne. Hvis hun stadig ikke er samarbejdsvillig, ja, så ville jeg ringe til Dyrenes Beskyttelse. 

EDIT: Hov, overså at de ikke får nok mad. Ja, i min mening, bliver du nødt til at tage affære. Det er rigtig synd for din mor, og det løser ikke problemet, men dyrene skal ikke lide unødvendigt. 

Anmeld Citér

29. oktober 2016

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Pyha, jeg får helt ondt af din mor... Jeg er enig i at hun selvfølgelig skal have en form for hjælp, men ved heller ikke hvem man skal kontakte. Måske kunne du tage på kommunen og forhøre dig om hvilke tilbud der er? Uden direkte at 'anmelde' hende. 

Dernæst i forhold til dyrene, så kommer det an på hvor slemt det er. Får de nok mad og vand? Har de fysiske skader? Hvis det er sådan at dyrene lider, så ville jeg prøve at tage et af dyrene til dyrlægen sammen med din mor, således kunne dyrlægen fortælle omfanget af skaderne. Hvis hun stadig ikke er samarbejdsvillig, ja, så ville jeg ringe til Dyrenes Beskyttelse. 

EDIT: Hov, overså at de ikke får nok mad. Ja, i min mening, bliver du nødt til at tage affære. Det er rigtig synd for din mor, og det løser ikke problemet, men dyrene skal ikke lide unødvendigt. 

Ja du har ret, det er synd for min mor. Men lider også med dyrene og bliver derfor frustreret over hun ikke kan se de ikke har det godt. Hun ser dårligt så hun kan ikke rigtig se de er tynde, har pelstab, for lange negle der tit krummer helt rundt. Nej de får ikke mad nok. De får rationeret mad meget små portioner hø som de egentlig skal have fri adgang til og de sidder i meget små bure eller plastikkasser hvor det eneste de har er en madskål, drikkeflaske og alt for lidt strøelse. høet spiser de jo omgående af sult. Så de har ingen huse eller strøelse at putte sig i fordi hun har ikke råd og de bliver heller ikke skiftet nok så vådt er det også. Det er så synd. Hvis de bliver syge kommer de ikke til dyrlægen, men må lide til de dør.

Jeg ville jo ikke kunne tage dem til dyrlægen da hun ingen penge har til det desværre og det er derfor jeg overveje at melde hende. Ikke for at skade hende men for at hjælpe dyrene, men det skader hende jo selvfølgelig og det ønsker jeg jo heller ikke.

Anmeld Citér

29. oktober 2016

heaven

Pyyyy...... det lyder ikke rart det er da ikke en rar situation for nogen af jer....

jeg ville fortælle hende at jeg må gribe ind, både for hende og for dyrenes skyld - også selvom hun evt bliver vred

jeg ville kontakte kommunen og høre hvad mulighederne er, og så ville jeg faktisk melde hende til dyreværnet, så dyrene kan komme væk. 

Jeg ville selvfølgelig være i dialog med min mor og lade hende være vred, ked mm og støtte hende i de følelser dette må medføre - men jeg ville holde fast i at der skal handles.... 

Anmeld Citér

29. oktober 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Ja du har ret, det er synd for min mor. Men lider også med dyrene og bliver derfor frustreret over hun ikke kan se de ikke har det godt. Hun ser dårligt så hun kan ikke rigtig se de er tynde, har pelstab, for lange negle der tit krummer helt rundt. Nej de får ikke mad nok. De får rationeret mad meget små portioner hø som de egentlig skal have fri adgang til og de sidder i meget små bure eller plastikkasser hvor det eneste de har er en madskål, drikkeflaske og alt for lidt strøelse. høet spiser de jo omgående af sult. Så de har ingen huse eller strøelse at putte sig i fordi hun har ikke råd og de bliver heller ikke skiftet nok så vådt er det også. Det er så synd. Hvis de bliver syge kommer de ikke til dyrlægen, men må lide til de dør.

Jeg ville jo ikke kunne tage dem til dyrlægen da hun ingen penge har til det desværre og det er derfor jeg overveje at melde hende. Ikke for at skade hende men for at hjælpe dyrene, men det skader hende jo selvfølgelig og det ønsker jeg jo heller ikke.

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt! Jeg tror desværre ikke der er en smertefri løsning... 

Hvis du selv havde økonomien til at tage et af hendes dyr til dyrlægen ville jeg nok prøve det først. Men hvis det ikke er en mulighed, ja, så ville jeg ringe. Husk på, at det også er for hendes bedste. Det vil forbedre hendes livskvalitet. Gør det klart for hende at du elsker hende, men at du bliver nødt til at ringe for alles bedste. 

Anmeld Citér

29. oktober 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
heaven skriver:

Pyyyy...... det lyder ikke rart det er da ikke en rar situation for nogen af jer....

jeg ville fortælle hende at jeg må gribe ind, både for hende og for dyrenes skyld - også selvom hun evt bliver vred

jeg ville kontakte kommunen og høre hvad mulighederne er, og så ville jeg faktisk melde hende til dyreværnet, så dyrene kan komme væk. 

Jeg ville selvfølgelig være i dialog med min mor og lade hende være vred, ked mm og støtte hende i de følelser dette må medføre - med jeg ville holde fast i at der skal handles.... 

Helt enig.

du bliver simpelthen nødt til at få noget professionel hjælp til det her, TS. 

Både for din mors skyld, men også især for dyrenes skyld.

Anmeld Citér

29. oktober 2016

alenemor42

Som andre siger er du nødt til at kontakte kommunen. De sender nogle ud for at tale med din mor og se på situationen.

Med hensyn til dyrene syntes jeg du skal kontakte dyreværnet... de er super til at håndtere sådanne problemer og er rigtigt søde. Men det duer ikke at din mor har dyr når hun hverken har råd eller er god nok til at tage sig af dem

Anmeld Citér

29. oktober 2016

Abracadabra

Du ringer til en dyrlæge og vender sagen: Formålet er et hjemmebesøg, som du betaler for. Dyrlægen kan så vurdere, hvordan sagen skal køre videre. 

Til din mor siger du, at du gerne vil tilbyde at få en dyrlæge hjem til hende for at se til dyrene. Du fortæller det som om, du gør din mor en tjeneste - som jo også er sandheden!

Det er dyrlægen og ikke dig, der kontakter myndighederne. Du bliver altså ikke skurken.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.