Hej.
Jeg overvejer at blive ægdonor efter jeg så en løbeseddel hænge på mit uddannelsessted, om en kvinde der ikke kunne blive gravid med egne æg. Jeg rev hendes emailadresse af og tog den med hjem - uden at kontakte hende, da jeg ikke vil starte et håb jeg ikke kan indfri.
Resten af skoledagen brugte jeg på at undersøge hvad det indebærer at blive ægdonor.
Jeg er 25 år og fødte selv mit første barn sidste år.
Jeg savner mere information omkring bivirkninger og mulige konsekvenser for mig, min krop og efterfølgende graviditet (da min kæreste og jeg planlægger at skulle have flere børn senere).
Fx. læste jeg, at der er større risiko for svangerskabsforgiftning ved næste graviditet, eller man kan overproducere æg som kan være sundhedsskadeligt. Derudover læste jeg at efterfølgende graviditet (efter at have doneret æg) automatisk bliver kategoriseret som en "højrisiko" graviditet.
Jeg elsker idéen om at kunne hjælpe en ufrivillig barnløs kvinde med at få drømmen om moderskab til at gå i opfyldelse, men vil heller ikke risikere mit eller mit kommende barns ve og vel.
Hvis jeg skulle være ægdonor vil jeg helt bestemt være "åben donor", dvs. ikke anonym, da jeg mener man som menneske har ret til at kende sit genetiske ophav.
Min kæreste er åben for idéen og virker som om det er op til mig, da det er min krop og mine gener det omhandler.
Er der nogen her, der har mere kendskab til ægdonation, evt. nogen der selv har doneret?
Jeg håber der er nogen der har input, eller kan give mig et andet perspektiv på problemstillingen.
Anmeld
Citér