Hvor præcis er en vægtscanning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.945 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. oktober 2016

Celine89

Jeg venter mit andet barn med termin i slutningen af december, og jeg kan godt mærke, at jeg er ved at få ogle bekymringer omkring fødslen nu, da det rykker tættere på.

Min datter er født en uge før termin og vejede lige knap 4300 g. Og jeg synes altid man hører, at andet barn er større end det første. Derfor er jeg ærlig talt lidt nervøs for at få en ordentlig kleppert, især hvis jeg går over tid denne gang.

Fordi min datter var større end gennemsnitter, har jeg fået tid til en vækstscanning i uge 38. Er der nogen der ved, om de kan sige noget som helst præcist om vægten med sådan en scanning? Eller er det rent gætværk? Jordemoderskøn giver jeg nemlig ikke meget for, min datter blev hele vejen igennem skønnet til at være ganske gennemsnitlig.

Og er der nogen der kender proceduren, hvis barnet scannes til at være meget stort? Vil man så sætte fødslen igang til termin eller hvordan?

Jeg ved godt, at man siger der ikke er den store forskel på at føde store og små børn, men jeg havde en meget lang og hård fødsel sidst, der endte med stort blodtab, så jeg har bestemt ikke lyst til at risikere yderligere komplikationer denne gang. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2016

tarkoflen

Her skød de på 3000 g til vægtskanningen 1,5 uge før jeg fødte, hun vejede 2396 g ved fødslen, så jeg må sige at når det er ud fra en skanning, så giver jeg ikke så meget for det.

Anmeld Citér

26. oktober 2016

Christabelle

Min datter blev scannet til 3398 g 38+6. Hun er født 39+6 med en kampvægt på 3020 g  

jm skønnede hende til at være gennemsnitlig hele graviditeten igennem. Det var først på fødegangen at der blev skønnet rigtigt. Der gættede jm og jm stud på mellem 3000 og 3100 g

Anmeld Citér

26. oktober 2016

AnoMom

Celine89 skriver:

Jeg venter mit andet barn med termin i slutningen af december, og jeg kan godt mærke, at jeg er ved at få ogle bekymringer omkring fødslen nu, da det rykker tættere på.

Min datter er født en uge før termin og vejede lige knap 4300 g. Og jeg synes altid man hører, at andet barn er større end det første. Derfor er jeg ærlig talt lidt nervøs for at få en ordentlig kleppert, især hvis jeg går over tid denne gang.

Fordi min datter var større end gennemsnitter, har jeg fået tid til en vækstscanning i uge 38. Er der nogen der ved, om de kan sige noget som helst præcist om vægten med sådan en scanning? Eller er det rent gætværk? Jordemoderskøn giver jeg nemlig ikke meget for, min datter blev hele vejen igennem skønnet til at være ganske gennemsnitlig.

Og er der nogen der kender proceduren, hvis barnet scannes til at være meget stort? Vil man så sætte fødslen igang til termin eller hvordan?

Jeg ved godt, at man siger der ikke er den store forskel på at føde store og små børn, men jeg havde en meget lang og hård fødsel sidst, der endte med stort blodtab, så jeg har bestemt ikke lyst til at risikere yderligere komplikationer denne gang. 

Min søn med skønnet til 3400 til scanning i uge 38. Fødte 40+2 hvor han blev skønnet til 3600. Ud kom 3170.

Anmeld Citér

26. oktober 2016

Berta

Jeg mener man siger +/- 15 % ved vægtscanning. Og så afhænger det selvfølgelig også af hvor dygtig/erfaren den der scanner er.. 

Mit første barn var også en stor dreng på 4,4 kg. Andet barn - også en dreng - var tilgengæld et lille nips på 3,4 kg. Begge født ca 1 uge over tid.

Så de behøver ikke blive større, men statistik ser bliver de vist gerne lidt større. 

Berta

Anmeld Citér

26. oktober 2016

Rtjm05

Celine89 skriver:

Min dreng blev skønnet til at være 20 % under gennemsnittet hele graviditeten, i uge 35 +2 blev han scannet til 2582 g, så der var han tæt på gennemsnittet, han er født få timer senere og havde en vægt der hed 3130 g 20 % over gennemsnittet 

I 2013 fødte jeg en pige hun var ugen inden scannet til 4200 g hun vejede 3455 g da hun kom ud 

Anmeld Citér

26. oktober 2016

Mrsopsand

For mit vedkommende var den ikke særlig præcis 

min søn blev skønnet til 3600 og han vejede 4150 ved fødslen. 

Anmeld Citér

26. oktober 2016

M (:

Jeg blev skannet om formiddagen og gik spontant i fødsel om eftermiddagen (36+3). Min søn blev skannet til at veje 2750 gram og vejede 12 timer senere 2725 gram. Så det må siges at være tæt på  

Ang. at nr. 2 barn oftest er større end nr. 1, så har det ikke været tilfældet i min familie. 

Min storesøster vejede 4780 (40+4) og jeg vejede 3730 (39+3). 

Min søn vejede 2725 (36+3) og min datter 2135 (35+1). 

For både min mor og jeg var det markant mere smertefuldt at føde den lille.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.