Gode råd til økonomisk støtte i julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

966 visninger
3 svar
0 synes godt om
24. oktober 2016

ChristianesBaby

Hej alle sammen

Jeg hedder Christiane og er mor til Freja. Vi bor i Valby lige pt, da jeg netop er gået fra Frejas far, og vi manglede i den forbindelse en bolig. Det er ikke en bolig, vi skal bo i permanent, men en bolig vi starter med inden vi får råd til noget større. Lejligheden er nemlig kun en 1 værelses lejlighed, og vi kunne derfor godt bruge noget større på sigt. Dette var dog en god løsning til at starte med så vi klager ikke 

Jeg er under den sidste del af min uddannelse, men modtager ikke SU da jeg har arbejdet fuldtid ved siden af studiet for at få det hele til at hænge sammen. Freja er 11 år og går i 5 klasse på en nærliggende skole så vi regner med at blive boende i Valby også når vi finde noget større.

Jeg må indrømme at jeg frygter julen en smule, da vi i forvejen har et økonomisk stramt budget. Samtidig er der fyringsrunde i den institution jeg arbejder i, og jeg frygter konsekvenser af, hvis det ender med at blive mig der bliver skilt fra.

Har i nogle gode råd til økonomisk hjælp, hvis det skulle ske at det blev mig?
Jeg vil nødig ud i julehjælp, men ved ikke hvad de kommende måneder bringer. Har i nogle erfaringer med former for økonomisk hjælp når man er enlig mor under uddannelse?

På forhånd tak – og god dag alle sammen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
ChristianesBaby skriver:

Hej alle sammen

Jeg hedder Christiane og er mor til Freja. Vi bor i Valby lige pt, da jeg netop er gået fra Frejas far, og vi manglede i den forbindelse en bolig. Det er ikke en bolig, vi skal bo i permanent, men en bolig vi starter med inden vi får råd til noget større. Lejligheden er nemlig kun en 1 værelses lejlighed, og vi kunne derfor godt bruge noget større på sigt. Dette var dog en god løsning til at starte med så vi klager ikke 

Jeg er under den sidste del af min uddannelse, men modtager ikke SU da jeg har arbejdet fuldtid ved siden af studiet for at få det hele til at hænge sammen. Freja er 11 år og går i 5 klasse på en nærliggende skole så vi regner med at blive boende i Valby også når vi finde noget større.

Jeg må indrømme at jeg frygter julen en smule, da vi i forvejen har et økonomisk stramt budget. Samtidig er der fyringsrunde i den institution jeg arbejder i, og jeg frygter konsekvenser af, hvis det ender med at blive mig der bliver skilt fra.

Jeg vil nødig ud i julehjælp, men ved ikke hvad de kommende måneder bringer. Har i nogle erfaringer med former for økonomisk hjælp når man er enlig mor under uddannelse?

Når du er studerende og ikke modtager su kan du få ekstra tilskud i bfy. Det hjælper dog ikke helt i julen, da de jo først kommer til januar.

Skulle det ske at du bliver fyret er der jo ekstra tilskud at hente i form af boligsikring og evt friplads til sfo (hvis din datter går i det). Der er selvfølgelig også enlig tilskud til bfy. Enlig sats på su (så kan du dog ikke få ekstra bfy til studerende) Og så kan du tage su-lån. Evt bare i dec, så der er lidt mere at gøre med i julen. 

Og så er der jo mange måder at klare et stramt budget. Jeg er også enlig på su, og min datter og jeg lever for 2-300 kr om ugen til mad. Uden at leve skrabet overhovedet.

Anmeld Citér

24. oktober 2016

MaleneBNielsen

Hej Christiane 

Jeg er ked af at høre om din turbulente situation… Jeg var ude for noget lignende for 2 år siden, da jeg gik fra min daværende kæreste, der ligeledes er far til min Luca på 8 år.

Det er aldrig sjovt at skulle gå igennem sådan nogle perioder af livet, men noget jeg lærte, det er at det nok skal løse sig det hele.

Vores situationer minder meget om hinanden, og jeg kan huske at jeg blev rådet til at finde en billig a-kasse, så man er dækket hvis man kommer ud for at miste sit arbejde, samtidig med at man ikke bliver ruineret hver måned.

Jeg har tidligere brugt billigakasseguide.dk der hjalp mig til at finde en god a-kasse. Du har sikkert hørt om a-kasser, men det er altså en rigtigt god måde at sikre sig økonomisk, hvis man mister sit arbejde.

Nu nævnte du at du er under uddannelse. Når man er under uddannelse har man mulighed for at søge legater selvom jeg også i første omgang troede, at det kun var noget for studerende der skulle til udlandet og studere. Men inde på Legatbogen.dk kan du læse om nogle af de legater man har mulighed for at søge, når man er enlig forældre, og samtidig under uddannelse. Jeg søgte det ikke, men det burde jeg have gjort, for har siden hørt flere, der har fået godkendt deres ansøgning.

Jeg håber virkelig ikke du bliver fyret, for der er ikke noget værre end at gå og være bekymret i juletiden, hvor du helst skulle hygge dig sammen med Freja.

Jeg håber virkelig at du og Freja får en dejlig jul, og at du klare fyringsrunden 

Du må endelig skrive hvis du vil have mere uddybende svar, så skal jeg nok gøre hvad jeg kan for at guide dig igennem

Ha en dejlig aften

Kram fra Malene og Lucas  

Anmeld Citér

24. oktober 2016

Rockertand

ChristianesBaby skriver:

Hej alle sammen

Meld dig ind i "Hjælp Danmark" på Facebook, vi hjælper gerne med alt muligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.