Hej.
Mit spørgsmål handler om mine 2 drenge på 1 og 2 1/2.
Sagen er den at de altid har været mest knyttet til mig begge to. Det har jo også altid været mig der har været mest sammen med dem, gjort dem klar til dagpleje, afleveret og hentet igen. Jeg har også haft den fulde barsel med begge to. De foretrækker altid mig hvis jeg er der.
Nu er sagen så den at min mor lige er blevet diagnosticeret med kræft i et sent stadie og jeg har i den forbindelse valgt at bruge en del tid hos hende på sygehuset. Jeg har brug for at være ved hende. Drengene kommer også med indimellem men det er oftest bare mig. Jeg prioriterer selvfølgelig også meget højt at være ved mine drenge, men det er jo narligvis mindre end jeg plejer- for jeg plejer at være der altid.
Når jeg så er ude på sygehuset tager far sig af dem. Det betyder så at det lige for tiden er ham der er mest sammen med dem. Det kan jeg mærke at jeg har svært ved. de er glade for ham og han tager sig godt af Dem Så det er ikke det, men jeg er bange for at de pludselig vil være tættere knyttet til ham end til mig. Det vil jeg slet ikke kunne bære. Risikerer jeg at ødelægge mit forhold til dem hvis far er der mest i en periode? Jeg er der jo stadig men er også meget væk... det strider fuldstændig imod mine overbevisninger for godt forældreskab.
Lisbeths svar
Hej !
Det gør mig rigtig ondt for dig/jer at din mor pludselig er diagnosticeret alvorligt syg.
Det er klart du vil være sammen med hende så meget som muligt og samtidig undgå det går udover dine børn.
Du har været den primære omsorgsperson i lang tid og givet dem et trygt fundament til også at lade far komme til at være der og passe. det er så fint. Det lyder som det fungerer fint både for ham, for dem, men ikke så meget dig.
Lige nu er du i en kæmpekrise, hvor din mors sygdom fylder, du er bekymret og urolig, både for mor og for dine børn, nu du er meget væk.
Det der kan hjælpe dig lige nu er at få sat dine besøg hos mor lidt i system,. Hvis du har søskende , kan i aftale hvem der er og hvornår.
Har du ikke søskende, må der være familie og venner der meget gerne vil hjælpe.
Hvis du arbejder fuld tid, kan en midlertidig arbejdstidsnedsættelse være en god ting . Det kan lade sig gøre med en alvorligt syg pårørende. Snak med dem på afdelingen og få kontakt med deres socialrådgiver, hun kan hjælpe.
Tag en snak med din mand om hvordan I kan fordele de daglige ting, afhentning, putning m.m.
Du kan f.eks komme og putte, hvis han har hentet og omvendt.
Bliver du forhindret og må blive hos din mor så klarer din mand det,og dine børn er i trygge hænder hos ham.
Dine børn glemmer ikke dig, Lige nu mærker de du er ked af det og lader sig trygt passe af deres far.
Når du ved, der også er tid til dem på faste tidspunkter. kan det give ro indeni, og du kan være hos din mor med god samvittighed.
Et godt forældreskab er at kunne give slip og overlade til den anden forældre i en periode, f.eks med alvorlig sygdom. Børn bliver påvirkede og kan reagere og det er ok.Alligevel bevares ti lknytningen stadig til begge forældre.
Håber dette kan hjælpe hjælpe dig lidt på vej. Håber du har et godt netværk at trække på og få grædt ud ved.
Hos kræftens bekæmpelse er der god hjælp at få.
Sender et knus og håber for jer I får et rimeligt forløb alle.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk