Lykkelig-Kvinde skriver:
jeg har de sidste 15 år haft dårlig ryg til trods for jeg kun er 27 år..
med mit første barn fik jeg da jeg var 23 år efter et langt intensivitivt genoptrænings forløb på et ældre centre, min ryg var bedere end nogle sinde..
efter graviditeten og de sidste 3 år har jeg trænet men det er som om ryggen aldrig bliver helt lige så god som den gang..
nu er vi starte projekt baby og jeg spekulerer så på hvordan det vil gå, der Er ingen garanti fra nogle læger, fysioterapeuter osv på at min ryg nogle sinde bliver bedere så jeg ønsker ikke at vente længere..
er der andre med dårlig ryg der har gennemgået en graviditet og vil dele lidt erfaringer med hensyn til gener i ryg osv.. skal jeg bare frygte det værste ?
Jeg kan da godt dele lidt erfaring, så må du tage hvad du kan bruge :-)
Jeg har noget der hedder MB scheuerman og let scoliose, de betyder i praksis at jeg intet svaj har i lænden, og et forkert svaj mellem skulderbladene, mine hvirvler er slidt trekantede, og jeg har ingen væske i mine diskusskiver mere, foruden det har jeg 3 små diskusprolapser.
Jeg arbejder fuldtid og har 3 børn.
Det er næsten selvsagt at første graviditet er den "nemmeste", jeg klarede mig med fuld sygemelding fra midt graviditet, gik med krykker til aflastning og fys 3 gange i ugen.
graviditet nr 2 (der er 15 mdr mellem de 2 første børn), sygemeldt hele graviditeten , krykker og kørestol til aflastning. Det tog mig godt 3 år at træne ryggen op igen, til et leje hvor man har kerne og basis styrke iorden til almindelige gøremål mm - det kan altså lade sig gøre :-)
min sidste graviditet gik jeg på arbejde helt ind til uge 30, herefter sygemeldt, krykker til aflastning og fys en gang om ugen, hun er nu 7 mdr og jeg arbejder stadig på at komme tilbage til en fornuftig styrke i ryggen, hvor smerterne er til at holde ud...
Vi skal ikke have flere nu, min ryg kan simpelthen ikke mere, den sidste graviditet har givet føleforstyrrelser i benene, så der er nok en disk der har rykket sig...
hvis du har tygget dig igennem mit lange indlæg vil jeg sige: lyt til dig selv og din krop!! En dårlig ryg, bliver sjældent bedre med alderen, så hvis i skal have flere, så ville jeg kaste mig ud i det :-)