Hej jeg søger et godt råd og en forklaring på min datters være væremåde.
Hun er 18 måneder gammel og en skøn og glad pige i trivsel. Problemet er bare at hun vil ha sin elskede dagplejemor for sig selv og ikke dele hende med de andre børn. Det skal lige tilføjes at hun startede i dagpleje for 6 måneder siden og de første 5 måneder var de kun 2 børn i alt der er så lige kommet 3 børn mere til hvoraf de 2 er meget små (8 og 10 måneder) mit datters verden går i stå når dagplejemoderen skal bruge tid på de andre så græder hun meget.
Herhjemme er der intet. Min søster som hun elsker højt vil hun pt også ha for sig selv. Hvordan skal dagplejemoderen bedst håndtere det? ( jeg vil gerne forstå min elskede datter og hjælpe hende bedst muligt. På forhånd tak ( jeg er alene med hende da hun er et zoners en og hun har ingen søskende. ( hun er et nemt og yderst glad barn der trives på alle måder og er meget vellidt alle steder
Lindas svar
Kære mor
Det lyder for mig som om du har en fuldstændig sund datter der reagerer på de skift, der sker i hendes liv - helt som hun burde. Lad mig forsøge at beskrive det fra din datters perspektiv:
På en måde er det at være i dagpleje som en slags ekstra-familie. Her er der også en "mor". "Mor" har i dette tilfælde lige fået to små børn og en større, som kræver en masse opmærksomhed og omsorg. Din datter bliver i dette tilfælde pludseligt storesøster - den der oversete storesøster, som pludselig skal være den store og give plads til de små. Du kan læse mere om søskendejalousi på min hjemmeside her.
Desuden er børn i alderen 1-2 år meget afhængige af de tætte relationer (kan virke meget eje-syge) så det er svært at skulle "give slip" (delvist) på sin elskede dagplejemor, da hun repræsenterer noget trygt og vigtigt for hende. Det er svært for børn, når relationer tæt på dem pludseligt ændrer sig, fordi det bl.a. rejser følgende spørgsmål i barnet:
- Er jeg stadig elsket og dejlig - nu jeg ikke hører/mærker det nær så meget som tidligere... (Det SKAL skabe konflikter)
- Hvad er min nye rolle? Hvad forventer "mor" egentligt af mig? Hvordan kan jeg lykkes og hvordan kan jeg få det jeg har brug for i dette nye system?
Faktisk ville det først være bekymrende, hvis hun IKKE reagerede! Gråden kan ses som en sorg over tabet af den meget tætte relation og den ro hun før nød godt af.
At din datter reagerer så voldsomt i dagplejen er også en protest for at se om hun kan ændre noget og få det som hun plejer - det er sundt at børn protesterer, når noget ikke er "i orden".
Jeg er helt med på at det er dybt frustrerende og at dagplejeren også er presset af det - så her er mine forslag:
- Giv hende ekstra tid og opmærksomhed derhjemme - nu hun får mindre i dagplejen.
- Accepter at det er en svær omstilling og forsøg at vise både dagplejemor og din datter forståelse og omsorg i det.
- Hjælp evt. dagplejemoren ved at aflevere senere/hente tidligere i en periode - eller få din søster til det. Det vil aflaste både din datter og dagplejemoren.
- Dagplejemoren skal guide din datter i at "lykkes" i sin nye rolle som "storesøster" - her virker det som regel at lade de ældste få rollen som "hjælpere" for "mor": Altså at skifte fokus fra at være den irriterende grædende lille pige til at være den "Dygtige og hjælpsomme pige, der hjælper mor med de små og med praktiske ting" så hun får en mere positiv rolle at udfylde. (selv børn på 18 måneder kan hjælpe lidt til!)
- Dagplejemoren kan også vælge at give mindre opmærksomhed på gråden og protesterne og i stedet holde øje med hvornår din datter leger godt, hjælper til, spiser selv... så hun bygger op mere end at holde opmærksomheden på alt det svære.
Det var de råd jeg havde i denne omgang. Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk