Eksperthjælp: 19 år ønsker blive gravid - økonomiske tilskud?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.094 visninger
1 svar
21 synes godt om
19. oktober 2016

Linda Stæhr

Jeg er en pige på næsten 19, som meget gerne vil have et barn, men jeg får af vide af alle at det bliver svært med økonomien, hvilke muligheder har jeg?
Jeg er ikke studerende og har ikke noget arbejde pt, men søger arbejde, da jeg bor alene i lejlighed.
Jeg vil virkelig gerne være mor, så jeg vil gerne vide hvilke muligheder jeg har mht. Økonomien.

Lindas svar

Kære Astrid.

Dejligt at du ønsker dig at blive mor. Det er en god, sund og naturlig drift at få børn.

Angående økonomien, så er det lettest at kontakte kommunen (ringe til dem, nummeret finder du på nettet), så kan de guide dig til både de præcise beløb og de aktuelle muligheder.

Der er mange påvirkninger i forhold til økonomien: Bor du alene, sammen med en partner, i lejlighed, i hus, under uddannelse eller i job... Alle disse forhold vil påvirke de økonomiske muligheder. Så ingen andre end din konkret kommune vil kunne se dine papirer igennem og give dig et svar.

Samtidig ønsker jeg at udfordre dig til at overveje:

1. Hvorfor er det vigtigt for mig at få et barn netop nu? (Jeg synes du lyder ung og har ikke nævnt en partner, så det lyder som et meget selvstændigt projekt, og de har ofte nogle gode men også sårbare begrundelser)

2. Har jeg (udover økonomien) de rammer der skal til for at mit barn vil kunne vokse op og have det godt? (Socialt netværk, der kan hjælpe mig, har jeg personlige problemer, som måske vil skade mit barn, har jeg muligheder for fremtiden, så jeg kan være et godt forbillede for mit barn mens det vokser op?)

Alder skal ikke dømme at det er "for tidligt" at få børn, men rent udviklingsmæssigt, så sker der så meget med ens personlighed, ens relationer og ens fremtid (kæreste/ægteskab/job/uddannelse), når man er 19 år. Det er en omskiftelig tid at få børn i.

Når alt dette er sagt, så vil jeg ønske dig - og dit kommende barn alt det bedste i livet.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

I tillæg til det svar du får ovenfor, fristes jeg til at tilføje følgende:

Der er jo ikke nogen grund til at give sig selv mere komplicerede betingelser her i livet, end højst nødvendigt. Når man er meget ung, og endnu ikke har fået helt styr på at forsørge og tage vare på sig selv, så er tanken om at føje et lille barn til ligningen ikke helt meningsfuld i mit optik. 

Det er selvfølgelig okay at være 19, og gerne ville have et barn (forudsat at de resterende "rammer" er på plads), men det vil umiddelbart være sværere for det fleste, end hvis de ventede nogle år og fik lidt mere modenhed og livserfaring med sig.

Det er også helt ok at have behov for tilskud fra "fælleskassen" i løbet af sit liv - det er derfor vi betaler skat, og det skal vi blive ved med. Men ligefrem at beregne at sætte et barn i verden, uden selv at kunne forsørge det som udgangspunkt, og derved være afhængig af tilskud og ydelser fra det offentlige - det er lidt baglæns tænkning?

Få dig en uddannelse - et job - meld dig ind i en A-kasse, læg en plan for hvordan du vil forsørge dig selv og et barn i de kommende mange, mange år. Regn med at alle de ting du gerne vil og drømmer om her i livet, bliver en tand sværere at gennemføre, når først du står med et barn på armen. Drømmen om et barn løber ingen steder - men du gør det væsentligt sjovere for dig selv (og for barnet), hvis du lige gennemtænker det hele lidt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.