Skal vi have fat i fagforening??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal vi have fat i fagforeningen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

557 visninger
6 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. oktober 2016

Anonym trådstarter

Af hensyn til min mand gør jeg det her anonymt. 

Sagen er den at min mand blev ansat som pædagog på en døgninstitution for voksne udviklings hæmmede, for 5 uger siden.

Han siger det er en god arbejdsplads med venligt personale og venlige beboer.. Men! Allerede fra starten har han følt det var meget hårdt, mentalt.. Jeg har prøvet at berolige ham med at der jo var mange indtryk og han skulle nok lære det hele..

Og til at starte med gjorde jeg også meget ud af at det med at han havde mange timer jo nok skulle ændre sig de skulle nok bare have ham kørt ind i systemet..

Sagen er så den at han er ansat som deltids vikar på 30 timer.. Hvor jeg så nu her 5 uger inde i det kan se min mand bliver kørt mere og mere ned fordi han cirka (på nær en uge hvor han havde 30) har kørt imellem 50 - 70 timer i ugen.. Med max 3 dage - mest 1 eller 2 dage fri om ugen.

Vi er faktisk meget chokeret over den voldsomme mænge af timer, og jeg frygter at de vil spise ham af med nogle apsfaseringer hist og her hvor det passer dem.. Kan det virkelig passe at det er i orden at gøre sådan? De sagde også at han skulle arbejde cirka hver 3 weekend, men indtil videre har han arbejdet 3 weekender på 5 uger.. Derud over er han flere dage kommet hjem uden at have fået frokost fordi tiden ikke havde været til det.. Er han der aften spiser han selvfølgelig sammen med beboerne.. Men dage fra kl 6.30 til 18 uden mad er altså mange timer 

Kan ikke få min mand til at se at der muligvis kan være noget galt med det de gør, og han tænker i stedet i at han bare skal overleve derude indtil han har optjent til dagpenge, eller han kan finde et nyt job.. Og synes det er synd.. For alle andre steder han har arbejdet har han ikke været så glad for personalet som han er derude... 

Kan nogen som helst give mig lidt råd... 

Næste uge står heldigvis på fridage onsdag, torsdag, lørdag, og søndag men alligevel løber det så op i 19 timer... 

Når jeg prøver at snakke med ham om det siger han at det er arbejdspladsen der har besluttet hvordan tingene skal gøres og det har fagforeningen intet at sige i... Hvor jeg er uenig.. Men skal have helt styr på det før jeg kan få ham til at høre efter... 

Synes også det er svært at acceptere at jeg kan stå som det der føles som single forælder når min mands barn er her fordi han siger da han er ansat som vikar for en, så overtager han den persons timer og tidspunkter, derfor så kan han ikke få ændret tiden...?! Det er selvfølgelig ikke hver gang barnet er her, men både barn og jeg savner ham jo selvom vi får det bedste ud af det og prøver at få så meget ud af den alene tid vi så har sammen. 

Er der nogle pædagoger i special området som kan be eller afkræfte om jeg er helt forkert på den?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2016

Abracadabra

Jeg kender ikke til, hvordan pædagogers arbejde tilrettelægges, men mit (læge)arbejde tilrettelægges over en normperiode. Dvs at jeg i gennemsnit over (i mit tilfælde) 20 uger skal have et bestemt antal timer. På mit arbejde bruger chefen friuger, altså har jeg hver 8. uge fri og arbejder tilsvarende meget i de andre uger.

Din mand kunne jo starte med at få en vagtplan, og derefter spørge chefen, hvordan de ekstra timer skal afspadseres.

Anmeld Citér

9. oktober 2016

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Jeg kender ikke til, hvordan pædagogers arbejde tilrettelægges, men mit (læge)arbejde tilrettelægges over en normperiode. Dvs at jeg i gennemsnit over (i mit tilfælde) 20 uger skal have et bestemt antal timer. På mit arbejde bruger chefen friuger, altså har jeg hver 8. uge fri og arbejder tilsvarende meget i de andre uger.

Din mand kunne jo starte med at få en vagtplan, og derefter spørge chefen, hvordan de ekstra timer skal afspadseres.

De har en 6 ugers løbeplan som min mand har kodet ind på sin kalender.. Men indtil videre ser det ikke ud til at der er friuger... Og ja de 5 af dem er jo gået og vi har endnu ikke fået en ny.. 

Og så vidt jeg kan finde inde på bupl så ser det ud til at normtiden skal være indenfor 4-5 ugers opgør af gennemsnit.. Men er usikker på om det jeg har fundet er helt rigtigt. 

Anmeld Citér

9. oktober 2016

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

hej !

Som tidligere sygeplejerske havde vi også normtimer.så det blev gennemsnit over en 8 ugers periode.

Det, der får mine bekymringer til at vækkes, er  han har de enormt lange dage,. Timetallet, at han ikke på skrift har,(min tolkning) hvordan og hvor meget han både skal arbejde og afspadsere. Han er vikar på 30 timer og som du beskriver det timetalsmæssigt ,har han allerede nu så meget afspadsering til gode. 

Som tidligere TR vil jeg anbefale, kontakt med fagforeningen. Det er en god ting at spørge om råd og vejledning.

Han er glad for arbejdspladsen , så det er værd at kæmpe for et bedre arbejdsmiljø. Om ikke andet skriftligt få sine rettigheder,og hvordan han formodes at skulle arbejde, for at overholde de 30 timer, han er ansat på.

Held og lykke med det.håber det løser sig på en god måde.

Anmeld Citér

9. oktober 2016

alenemor42

Har han en kontrakt ?

Han må jo som udgangspunkt selv sige fra også .. Men det lyder helt uacceptabelt. Har stedet en overenskomst? Er det offentligt eller privat ejet?

Men uanset .. så skal der overholdes 11 timers regel og pauser samt diverse andre love omkring hvor mange dage man må arbejde i træk osv.

Men jo jeg havde kontaktet fagforening det lyder ikke helt rigtigt 

Anmeld Citér

9. oktober 2016

L-mor

Hvorfor tager han ikke bare en snak med BUPL? Det kan jo ikke skade.

Og der er da nogle frister for hvornår ændringer i vagtplanen skal meldes, som de som minimum skal overholde eller kompensere ham for ikke at overholde. 

Anmeld Citér

10. oktober 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hans norm tid hedder 30 pr uge fordelt på 6 uger. Alt op til 37 timer er "normal" timer, alt over er overarbejde, og ska endten udbetales eller afspadseres, efter de 6 ugeres rul.

Indefor special området er der lige kommer nye regler, sådan at rullet skal gå op, sådan at dem der står i minus i norm tiden automatik kommer op på minus 0 timer, så man ik længer ka gå i minus. Dem med over de 37 timer pr uge, ska endten ha det udbetalt eller afspadsere.

Det vil sige at han ska regne ud på hvor mange timer han har haft på de 6 uger og de ska så samlet gi ca 30 timer uge. Det ka betyde nogen uger med mange timer og andre uger knap så mange timer.

Han har ret til 29 min forstyrret pause eller sådan noget pr vagt. Det vil sige at pausen ka bruges til at spise osv, men at han ka risikere at blive forstyrret.

Sådan er det i grove træk, der hvor jeg er

Han ka godt gå ind og be om en vagtplan!

Normalt siger man at man ska kende sin plan 4 uger frem, og at der altid ska lægges 4 nye planer frem ad gangen.

Problemet med at være vika, i fast timetal ka self være at der nogle uger ka være mange ledige vagter, mens der andre uger måske slet ik er nogen. Det betydet måske at man føler sig presset til at tage rigtig mange vagter nogen uger, eller hver gang man bliver spurt, fordi man ik ved om der kommer flere vagter. Vh stine

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.