Huskøb. Hvad mere..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.459 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. oktober 2016

mortilpige

Hej alle.

Da min drøm om at flytte tilbage til hvor jeg selv er født og opvokset er røget, indstiller jeg mig nu til, at vi skal bygge fremiden hvor vi bor nu. 

Vi bor i den billige ende af landet, og derfor er husene også til at betale her  Derfor går jeg så nu i stedet og drømmer om, at vi i stedet kunne købe vores eget lille hus 

Men der hvor jeg bliver i tvivl er, hvor mange udgifter der kommer ud over brutto-netto.? Er det alt.? Eller er der ikke noget med, at nogle af udgifterne på huset er medregnet.?

Håber i kan hjælpe 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2016

(august)

Her er en liste over ting jeg kan komme i tanke om som er knyttet til at eje et hus:

realkredit

evt banklån

el, vand og varme

ejendomsskat

grundskyld

renovering/vedligeholdelse

forsikringer

Anmeld Citér

7. oktober 2016

Berta

mortilpige skriver:

Hej alle.

Da min drøm om at flytte tilbage til hvor jeg selv er født og opvokset er røget, indstiller jeg mig nu til, at vi skal bygge fremiden hvor vi bor nu. 

Vi bor i den billige ende af landet, og derfor er husene også til at betale her  Derfor går jeg så nu i stedet og drømmer om, at vi i stedet kunne købe vores eget lille hus 

Men der hvor jeg bliver i tvivl er, hvor mange udgifter der kommer ud over brutto-netto.? Er det alt.? Eller er der ikke noget med, at nogle af udgifterne på huset er medregnet.?

Håber i kan hjælpe 

Hej

Det er en stor beslutning - både for livet og økonomien at købe hus så det er godt at sætte sig grundigt ind i det før man køber. Jeg vil anbefale dig at læse boligkøbsbogen som du kan finde her:

www.boligbogen.dk

I forbindelse med købet er der en del udgifter - regn med at du skal have ca 10 % af boligens pris i kontant indestående. Du skal lægge 5 % i udbetaling - og de sidste 5 % bliver hurtig brugt på finansieringsomkostninger (gebyr for lån, rådgivning, skøde afgift, mv), samt flytteomkostninger.

I den daglige økonomi når du har købt huset skal du overveje følgende:

Brutto/netto udgiften er udelukkende finansieringen - altså dit boliglån. Derudover skal der selvfølgelig betales for forbrug (el, vand, varme). Varmeudgiften er afhængig af huset og opvarmningsformen (el, olie, fjernvarme ??). I salgsopstilligen kan du se hvad den tidligere ejer har brugt på varme.

Udover disse udgifter vil der også være udgifter som husforsikring, renovationsafgift, evt bidrag til grundejerforening, ejendomsskatter mv. Disse udgifter er typisk samlet under det der hedder ejerudgifter i salgsopstilligen. 

Derudover skal du også indregne udgifter til både udvendig og indvendig vedligehold - der afhænger naturligvis af hvilken type hus du køber - og hvor gammelt det er og hvilken stand det er i. 

Start med at lave et realistisk og ikke alt for optimistisk budget. Derefter må du forbi din bank (måske også indhente tilbud fra andre banker) - og så få et bud på hvor meget du kan købe for. 

Pøj Pøj med det. 

Berta

Anmeld Citér

7. oktober 2016

Heksemutter

De beregnede brutto/netto-udgifter i salgsopstillingen er bare en standard beregning - det kan man ikke nødvendigvis regne med, da det også kommer an på hvilken type lån man tager.

I kan få et langt bedre overblik, hvis I bruger en låneberegner fra et af realkreditinstitutterne - jeg var glad for den på BRF kredits hjemmeside, da vi skulle købe hus. Man indtaste husets pris og hvor meget man har til udbetaling, og så viser den, hvad det vil koste med forskellige typer lån.

Og så bliver I nødt til at tage et smut i banken, for selvom man har råd til at sidde i et hus på papiret, så er der rigtig mange faktorer, der spiller ind, når banken skal afgøre, om de vil låne jer penge.

Anmeld Citér

7. oktober 2016

Rockertand

mortilpige skriver:

Hej alle.

Håber i kan hjælpe 

Hvor mange er I i husholdningen?

Brutto-netto kan i virkeligheden ikke bruges til noget fornuftigt.

Vær opmærksom på, at du formentlig ikke kan låne i kreditforeningen til huse under 500.000, så er det banklån, der er noget dyrere.

Rådighedsbeløbet er i runde tal 5000 pr voksen, 2500 pr barn, det er beløbet til mad, fornøjelser osv., der skal være tilbage, når alle faste udgifter er betalt, nogle banker vil dog godt gå lidt ned, men ikke meget.

Du skal minimum have 5% af lånebeløbet i kontanter.

Du kan kun låne 80% af vurderingen i kreditforeningen.

Mange flere ting, men spørg ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.