Må man fyre en der er sygemeldt for stress.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.469 visninger
10 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. september 2016

Anonym trådstarter

Ja som overskriften lyder - min mand har været sygemeldt i 2 uger for stress han er  sælger - han er idag blevet afskediget og der altså bare noget der siger mig lovgivningen siger man ikke må fyrer nogle først når der er gået 120 dage eller sådan . Er der nogen herinde der har forstand på det ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Som udgangspunkt må man godt fyre en der er sygemeldt, men alt efter hans overenskomst, skal de kunne komme med en rimelig begrundelse. 

Anmeld Citér

26. september 2016

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Som udgangspunkt må man godt fyre en der er sygemeldt, men alt efter hans overenskomst, skal de kunne komme med en rimelig begrundelse. 

Okay synes ikke det er en rimelig grund at fyrer en der har stress men det måske bare mig 

Anmeld Citér

26. september 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Okay synes ikke det er en rimelig grund at fyrer en der har stress men det måske bare mig 

Jamen var det deres grund for fyringen? I så fald skal i kontakte fagforeningen.

Anmeld Citér

26. september 2016

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Jamen var det deres grund for fyringen? I så fald skal i kontakte fagforeningen.

Ja har os sagt han må hive fat i fagforeningen  

Anmeld Citér

26. september 2016

Abracadabra

Det må man vist godt, men man må vist ikke fyre pga sygemeldingen. Man må jo godt fyre pga omstruktureringer eller samarbejdsproblemer. 

Han kan jo kontakte sin fagforening. 

Anmeld Citér

26. september 2016

Abracadabra

Anonym skriver:

Hvis man nu forestiller sig en virksomhed, der står foran en fyringsrunde. Det er jo stressede for medarbejderne. Hvis man nu forestiller sig, at 10 melder sig syge med stress - skal de 10 så være fredede i fyringsrunden? Hvad med ham med de to brækkede ben, eller hende med brystkræft? Eller ham med pasningsorlov? Eller hende på barsel? Hvem skal være fredede?

Anmeld Citér

26. september 2016

Carina:-)

120 sygedage er kun hvis det står i hans kontrakt eller overenskomst. 

Og ja man må gerne fyre folk under sygdom hvis de er en økonomisk belastning for virksomheden 

Anmeld Citér

26. september 2016

Rauw

Selfølgelig må de gerne fyre ham selv om han er sygemeldt. De skal bare have en god grund. Min eks blev fyret imens han var sygemeldt (også stress) fordi de aldrig rigtig kunne regne med ham. (Han var for Ofte syg, gerne flere dage om måneden hvilket kostede dem for mange penge og lagde press på de andre medarbejdere hvilket ikke er fair. Men hvor er det surt for jer, en fyring gør nok ikke lige hans stress bedre. 

Anmeld Citér

26. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

I er nødt til at tjekke med fagforening. Det afhænger af flere ting

120 dages reglen er ikke en lov og kan have forskellig betydning. Endvidere må man fyre medarbejdere der er syge med det samme hvis det vurderes umuligt for dem at komme tilbage. Så selvom det kan virke rigtig hårdt og urimeligt kan det være i orden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.