Hej Lisbeth
Jeg skriver til dig i håb at få nogle gode råd
Min søn på 6 måneder er begyndt at blive en lille natteravn han plejer fint og kunne sove igennem natten men pludselig vågner han en 3-4 gange om natten han ligger og pludrer og er ganske livlig - han er dejlig lille basse på 8, 6 kg og 70 cm
Hans madplan er således:
Morgen mme efter en 2 timer får han havregrød eller hirsegrød
Så tager han en lille kort lur på en time og efter vi har leget og pludrer lidt får han en flaske til og efter der en middags lur på omkring de 2 timer nogle gange længere tid.
Efter sin lur får han flaske igen, og lidt frugtmos til dessert -
Og så gerne en lille lur igen på en time.
Og om aften får han hjemmelavet kartoffelmos med grøntsager til.
Og inden sengetid omkring kl 20-21 får han godnat flaske.
Mit spørgsmål er lidt om det kan være maden der er årsagen til hans natterenderi ? Eller hvad kan det være håber meget få nogle gode råd og forslag til hvad vi kan gøre ?
Kan det være tænderne som er på vej ? Glæder mig til hører fra dig
Mvh Betina
Lisbeths svar
Hej!
Det er hårdt, når nætterne pludselig bliver med meget afbrudt søvn.
Der kan være flere grunde til han vågner og er frisk.
Tænderne er nok på vej og det kan genere. Du kan børste hans gummer med en blød tandbørste, det virker ofte godt. Du kan få noget lindrende gel på apoteket.
Hvis han har været forkølet, kan der overvejes om, han har væske i øret. Det giver smerter, jeg har dog ikke indtryk af han skriger vel?
Når det er væske, græder børn meget og oftest om natten, da det er lang tid ,de ligger ned.
Jeg tror du skal bytte lidt om på maden. Start med grød som morgenmad, hvor I står op. Flasken kan han få inden den tidlige lur.
Du kan godt begynde at introducere lidt mere forskelligt mad til ham. Han er 6 måneder. Bondebrød med avocados eller leverpostej, skåret i bitte små hapser. Han vil sikkert gerne selv tage dem og putte i munden.
Start med lidt ad gangen, og giv ham nye smagsoplevelser.
Eftermiddagsmaden kan være frugtmos først og flaske bagefter, en moset banan, en blød pære.
Hans vægt er fin og han er i god trivsel.
Han kan med fordel være med ,når I er i køkkenet. Ryd et skab eller skuffe til ham,lang væk fra komfuret. Han kan lege med nogle ting, gryde skeer, låg, plastikbøtter m.m.
En bærerygsæk er en god ting, når han ikke gider være på gulvet mer. han er i en alder nu hvor han er meget nysgerrig på verden.
Efter aftensmaden , skal han leges meget med. ned på gulvet,tril, rul og syng. Jo mere han er i favn og bliver leget med, jo mere fysisk træt bliver han.
Byt aftenflasken om med en portion grød.eller giv både og.
Håber det vil inspirere til en bedre nattesøvn for jer alle.
Fortsat held og lykke med ham.og god week end.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk