Madlavning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

869 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. september 2016

Anonym trådstarter

Halløj

Jeg er lidt nysgerrig på at høre hvor meget I går op i madlavning!? 

Både med og uden jeres børn. Lærer de noget omkring sundhed og lærer de at spise det samme som de voksne? 

Madlavning har en rigtig høj prioritet i vores familie. Vi er min mand(35), mig(27) og vores 2 børn(6 og 8). 

Vi laver alt fra bunden, altså køber ingen færdigblandinger eller færdigretter. Altså vi køber fx pasta, tarteletter og sådanne ting, men vi køber ikke pulverblandinger, færdige saucer mv. 

Jeg spørger også fordi jeg kan høre at vi er ret "unormale" i vores omgangskreds. De bruger slet ikke nær så meget tid og energi på at lave mad fra bunden. 

Håber nogle vil tage sig tid til at svare og fortælle hvad grunden er til det ene valg frem for det andet valgt eller noget helt tredje

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2016

lineog4

Vi laver stort set alt mad fra bunden dog er det meget sjældent vi laver pasta selv. Ungerne kan også godt lide noget frossent hvidløgsbrød så det kan snige sig ned i kurven en gang imellem. Og så er der jo kommet nogle fantastisk lækre og dyre salater som jeg nogle gange køber i en snæver vending. 

Det er primært os voksne der laver mad, har en intention om ungerne skal være med, men hverdagen er bare så fortravlet synes jeg, så det 1. Er nemmere selv at lave det og 2. Ungerne er brugte efter en lang dag i skole, sfo, venner og fritidsinteresser. 

Vores primære grund til at lave mad selv fremfor færdigretter, pulver mm. Er smagen, en lasagne med en hjemmelavet berchamel sauce smager jo bare hundrede gange bedre, en tærte med hjemmelavet tærtedej er bare bedre, hjemmebagte pizzaer er mums osv. Derudover er det økonomien, hjemmegjorte ting er billigere og så er det for at minimere tilsætningsstofferne. Sundhed er ikke primær fokus og hjemmegjort mad kan sagtens være pandekager med hjemmelavet marmelade, pizza med en masse ost osv. 

Og så lige præcis i dag står den på næsten præfabrikeret for jeg vil have tærte med rester SF kyllingen fra i går og ved det ene meget meget meget kræsne barn ikke spiser tærte eller den kartoffelsalat jeg har som rest, og jeg gider ikke producere noget andet så der bliver også serverer pølser og franske hotdogbrød - men det er sjældent, derfor nydes det også og jeg nyder jeg kan falde ned i sofaen sammen med dem og nyde dem efter en hård uge, hvor vi trods dumme arbejdstider, studie mm. Har kunne lave hjemmelavet mad hver dag - så må jer godt synde i dag

Anmeld Citér

23. september 2016

Anonym trådstarter

Dejligt! Tak for svar! 

Det er fantastisk at høre, at andre gør som os. 

Vi er ikke fanatiske og vi kan også snige et hvidløgsflute i vognen, men oftest laver vi nu også det selv. 

Med hensyn til økonomien vil jeg også mene det må være billigere. Vi handler ind for en uge ad gangen og laver madplaner, derved undgår vi madspild, hvilket jeg faktisk går temmelig meget op i. 

Vi lever fornuftigt, men er på ingen diæter, så vi bager da også kage, pandekager osv. 

Anmeld Citér

23. september 2016

Mortilah

Vi laver ogsaa alt selv fra bunden. Ikke pasta (spiser vi dog själdent). Vi köber heller ikke kryddersmör eller dressinger- men laver det selv. 

Årsagen er at vi er madinterresserede og fordi der tit er tilsat en masse ting som vi kan undgå ved selv at lave maden vi er slet ik forskrækkede eller sarte men synes bare det er sjovere og smager bedre I min omgangskreds er det normalt at spise på den måde.

Ok- en undtagelse er äblekagerasp.. (Der snyder jeg tit.. Er også den eneste der spiser det lidt i skjul

Anmeld Citér

23. september 2016

B&J

Altså ja vi køber boller og franskbrød ind i mellem men vi bager lige så tit her hjemme sammen med kage rugbrød osv.

aftensmad laver vi altid fra bunden vores dreng går meget op i dyr, også selv om vi spiser dem. Men han syntes at flæskesteg er sjovt det kommer fra en gris altså viden om maden.

men også når vi bruger krydderi og krydderurter jamen han dufter til det han elsker det lige som mor og far her hjemme  og det meste skal smages på det er så hyggeligt 

Anmeld Citér

23. september 2016

striber

Vi køber ikke frostretter MEN vi bruger alligevel en nem løsning. Vi bruger Kokkens hverdagsmad, hvor vi får mad i bøtter. Så skal vi selv tilberede resten, som oftes er det at varme op, koge ris/pasta. Stege kød og så snitte grønt.

Børnene (2,5 og 5år) er med til at skære det grønne.

Vi har simpelthen ikke så meget tid i hverdagen, og benytter derfor denne mulighed. Den er dyr, og måske ikke lige så sund som selv at vælge alt indhold, men det passer vores familie lige pt.

Dog laver vi mad fra bunden fredag, lørdag og søndag. Men vi laver ikke vores egen pasta, men køber det friske og koger. 

Vi er meget obs på at der altid er grønt til maden. Både tilberedt og gnavegrønt. Og forsøger at lave kosten så varieret som muligt.

Børn og voksne spiser det samme herhjemme

Anmeld Citér

23. september 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB

Vi spiser ude og take away ca 2-3 gange om ugen. 

Ikke MacDonald og den slags, men f.eks thai, indisk eller lign.

Når vi selv laver mad, er det f.eks bøffer, kartofler, salat vi selv smitter, købedressing, købe flute, købe kryddersmør, købe sovs osv. 

Ingen af os gider at bruge timevis i et køkken, men jeg synes vi lever fint sundt. 

Vi bruger dog ret mange penge på mad.. 

Anmeld Citér

23. september 2016

God-mor

Anonym skriver:

Halløj

Jeg er lidt nysgerrig på at høre hvor meget I går op i madlavning!? 

Både med og uden jeres børn. Lærer de noget omkring sundhed og lærer de at spise det samme som de voksne? 

Madlavning har en rigtig høj prioritet i vores familie. Vi er min mand(35), mig(27) og vores 2 børn(6 og 8). 

Vi laver alt fra bunden, altså køber ingen færdigblandinger eller færdigretter. Altså vi køber fx pasta, tarteletter og sådanne ting, men vi køber ikke pulverblandinger, færdige saucer mv. 

Jeg spørger også fordi jeg kan høre at vi er ret "unormale" i vores omgangskreds. De bruger slet ikke nær så meget tid og energi på at lave mad fra bunden. 

Håber nogle vil tage sig tid til at svare og fortælle hvad grunden er til det ene valg frem for det andet valgt eller noget helt tredje

Vi spiser ude eller henter take away 1 gang om ugen ca. Det er somregel noget thaimad eller en god sandwich, men det hænder også at det bliver fx mc D, men det er ikke ofte det sker. 

Når vi laver mad så laver vi somregel det hele fra bunden undtaget bechamel til lasagne, tomatsovs til pizzaen og pasta. Ellers bager vi selv for det meste, og laver selv dressinger og sovs (dog sjældent vi får sovs). Både min mand og jeg er ok i et køkken, men det interessere ikke nogle af os synderligt. Hvis tiden er til det kan det dog være meget hyggeligt synes jeg Vi spiser generelt nogenlunde sund, men med plads til at synde

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.