Eksperthjælp: 2,4 årig er ikke vokset i lang tid.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

966 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. september 2016

Lisbeth Jess

Hej.
Denne gang har jeg et spørgsmål vedrørende M på 2.4 år..
M er ikke vokset i højden siden han var 14 mdr. Han måler 84 cm. Indtil da lå jan højt på kurven og voksede præcis efter bogen. Selvom han stoppede med at vokse i højden tog han dog stadig på efter kurven fra han var 14 mdr til han var omkring 21-22 mdr. Der vejede han 13.3 kg og havde fulgt kurven slavisk. Så stoppede han også med at tage på, og nu som 2.4 år vejer han 13.2 og måler stadig 84 cm. Vi har selvfølgelig været ved egen læge, sidste gang til 2 års undersøgelsen, hvor de sagde de ville se ham igen om et halvt år til vækstkontrol.
Men hvorfor stopper et barn med at vokse når han eller har vokset fint og lige efter bogen? Han er en glad dreng og fuld af energi, han sidder aldrig stille så der skal selvfølgelig også lidt mad indenbords. Typisk spiser han sådan:
Morgenmad: cirka 1 dl havregrød
Formiddag: 1 Skive franskbrød + lidt frugt
Middag: 1 1/2 Skive rugbrød med pålæg + lidt agurk
Eftermiddag: 2 dl øllebrød, 2 dl yoghurt eller 2 Skive franskbrød + frugt
Aften: spiser han det samme som os. En portionsstørrelserne er typisk 2 kartofler, 1-2 stykker medister, en skefuld majs og lidt sovs.
Inden sengetid spiser han et stykke frugt og drikker et glas mælk.
Så jeg synes jo egentlig han spiser fint, derfor kan jeg ikke forstå hvorfor hans vækst er gået i stå?
Fra han var 7 mdr til han var 15 mdr var han på mælkefri diæt fordi lægerne mistænkte at han havde mælkeallergi. I den periode fik han ikke kalk fordi de ikke mente det var nødvendigt med tilskud når de bare var en periode. Kan det have gjort noget ved knoglerne eller hans vækst?
Til information var han ved fødslen 2960 g og 51 cm ??

Lisbeths svar

Hej !

Klart du bliver bekymret når du oplever han ikke vokser og tager på. Heldigvis har du vendt det med din læge og der e rkontrol om 2 måneder.

Jeg har set på hans kurver, og han er rykket ned af ,alligevel stadig inden for normalområdet.

Med det mad du beskriver, samt han er fuld af energi og trives fint, er der for nuværende ikke grund til bekymring.

Børn vokser i ryk og han kan tage et par cm inden i skal til lægecheck.

Det er almindeligt at vægten kan stagnere, når der kommer meget fysisk aktivitet . Jeg tror ikke den mælkefri periode har stoppet hans vækst, Lægerne har ikke ment kalk var nødvendig.

Hvis det viser sig mod forventning, han stadig ikke er vokset når I er til kontrol, bliver der iværksat nogle undersøgelser. Både blodprøver samt et røntgenbillede af hans håndled for at bestemme hans knoglealder.

Held og lykke med ham.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.