Kalk og jern

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

798 visninger
5 svar
4 synes godt om
21. september 2016

Pianisten

Hej med jer

Jeg synes jeg læser forskellige ting omkring kalk- og jerntilskud rundt omkring, så ville lige høre jer ad.

Mht kalk har jeg læst at jeg kan dække det daglige kalkindtag ved at drikke/spise en halv liter mælkeprodukter, men det er simpelthen umuligt for mig, da jeg er laktoseintolerant og kun spiser lidt yoghurt til morgenmad. Skal jeg så tage kalk allerede nu, og hvor meget? 500 mg om dagen, selvom jeg får yoghurt til morgenmad? Jeg er 5+0.

Mht jern, så læste jeg i min-maves daglige babymails til morgen at jeg ligeså godt kunne gå i gang med at tage jerntilskud nu.  Men er det ikke først fra 10 uge at man anbefaler det? Hvor meget skal man have af det? Og er der nogle mærker som er bedre til sart mave end andre? 

Tak for hjælpen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2016

Tascha26

Pianisten skriver:

Hej med jer

Jeg synes jeg læser forskellige ting omkring kalk- og jerntilskud rundt omkring, så ville lige høre jer ad.

Mht kalk har jeg læst at jeg kan dække det daglige kalkindtag ved at drikke/spise en halv liter mælkeprodukter, men det er simpelthen umuligt for mig, da jeg er laktoseintolerant og kun spiser lidt yoghurt til morgenmad. Skal jeg så tage kalk allerede nu, og hvor meget? 500 mg om dagen, selvom jeg får yoghurt til morgenmad? Jeg er 5+0.

Mht jern, så læste jeg i min-maves daglige babymails til morgen at jeg ligeså godt kunne gå i gang med at tage jerntilskud nu.  Men er det ikke først fra 10 uge at man anbefaler det? Hvor meget skal man have af det? Og er der nogle mærker som er bedre til sart mave end andre? 

Tak for hjælpen 

Ville ta 500mg kalk ved siden af og så jern fra uge 10

Anmeld Citér

21. september 2016

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Du kan tage en kalktablet sammen med din multivitamin om morgenen. Det ville være fint, når du ikke indtager meget mælkeprodukt - det ville forøvrigt være fint at gøre, selv når du ikke er gravid for at forebygge knogleskørhed. 

Jern kan fx være Aminojern eller Hemojern, som er mildere. Der er intet i vejen for at begynde nu, men du kan sagtens vente til uge 10. Det er forøvrigt heller ikke alle, der får jernmangel under graviditet. Tag jerntabletten på tom mave, fx lige før sengetid. Gerne med lidt appelsinjuice eller lignende der indeholder C-vitamin, som øger optagelsen af jern. Tag endelig ikke jern og kalk samme tid, da kalk hæmmer optagelsen af jern. 

Anmeld Citér

21. september 2016

Pianisten

Lea2787 skriver:

Du kan tage en kalktablet sammen med din multivitamin om morgenen. Det ville være fint, når du ikke indtager meget mælkeprodukt - det ville forøvrigt være fint at gøre, selv når du ikke er gravid for at forebygge knogleskørhed. 

Jern kan fx være Aminojern eller Hemojern, som er mildere. Der er intet i vejen for at begynde nu, men du kan sagtens vente til uge 10. Det er forøvrigt heller ikke alle, der får jernmangel under graviditet. Tag jerntabletten på tom mave, fx lige før sengetid. Gerne med lidt appelsinjuice eller lignende der indeholder C-vitamin, som øger optagelsen af jern. Tag endelig ikke jern og kalk samme tid, da kalk hæmmer optagelsen af jern. 

Tusind tak for enormt brugbar info! Det må jeg hellere i gang med så

Anmeld Citér

21. september 2016

"Anarkisten"

Pianisten skriver:

Hej med jer

Tak for hjælpen 

Hej 

Vil helt klart anbefale dig at tage tilskud af kalk, både under graviditet, men også ellers. Hvis ikke du får mere mælkeprodukt end du nævner, så vil det være en god idé at gøre fast 

Mht jern, så er anbefalingerne 40-50 mg fra 10 uge, men du kan sagtens starte nu. 

Husk at jern og kalk skal tages forskudt 

Anmeld Citér

23. september 2016

Cematram

Jeg kan ikke anbefale dig at tage jern på Tom mave,  min mave kan slet ikke tåle derimod jeg får ondt og får nogle grimme opstød. Blot til info ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.