Studerende mor, far i job - hvordan med barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.751 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. september 2016

Nel

Hej!

Jeg giver det et forsøg, og ser om nogen af jer herinde ved noget eller måske selv har erfaring med det.

Jeg er studerende og har termin i maj, min kæreste har fuldtidsarbejde. Jeg ved at jeg får 12 ekstra SU klip til barsel, og min kæreste har ret til 22 ugers barsel med løn (udover de første uger efter fødslen)

Men hvordan er regler med fordelingen af barsel, når den ene er studerende og den anden er i job? Gælder det samme, at hvis min kæreste skal have barsel, så mister jeg nogle af de SU klip eller hvorledes? 

Da jeg ikke er så langt henne, har jeg ikke talt med studievejleder/SU vejleder endnu, ej heller har min kæreste fortalt det på sit arbejde, så der går lidt tid før vi kan rådgive os hos dem. Derfor ville jeg lige høre herinde, da jeg intet kan finde på nettet om det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Nej, de to systemer er uafhængige af hinanden. Du beholder de 12 klip.

Anmeld Citér

20. september 2016

Nel

Tak for svar Vil det så sige, at min kæreste kan tage fuld barsel samtidig med mig?

Anmeld Citér

20. september 2016

God-mor

Nel skriver:

Tak for svar Vil det så sige, at min kæreste kan tage fuld barsel samtidig med mig?

Kære Ts

Jeg og min kæreste står i samme situation og jeg har fået at vide at uanset hvad beholder jeg mine 12 barselsklip og min kæreste kan tage fuld barsel undtaget de 14 uger som er forbeholdt mor. Du mister ikke noget ved at din kæreste tage barsel. 

Anmeld Citér

20. september 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
Nel skriver:

Ja

Anmeld Citér

20. september 2016

Nel

God-mor skriver:

Kære Ts

Jeg og min kæreste står i samme situation og jeg har fået at vide at uanset hvad beholder jeg mine 12 barselsklip og min kæreste kan tage fuld barsel undtaget de 14 uger som er forbeholdt mor. Du mister ikke noget ved at din kæreste tage barsel. 

Ej hvor dejligt, tusind tak for dit svar Og de 14 uger du taler om, det er dem fra fødsel af ikke?  Jeg ved nemlig at min kæreste har 3 uger fra fødslen, og så kan han igen fra 14 uger efter fødslen tage barsel. Jeg var så i tvivl om han kunne tage barsel oven i min, samtidig med at vi begge får Su/Løn. Men det lyder det jo til, så håber jeg at det også er det vi får bekræftet når vi engang får talt med hhv. uddannelsessted og arbejde.

Anmeld Citér

20. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Det er helt rigtigt forstået. Dog en enkelt ting. Er du sikker på din kæreste får løn i 22 uger det er en fin overenskomst han så har. Men han har ihvertfald ret til 32 ugers barselsdagpenge (som kan forlænges med yderligere 14 ugers frihed uden løn). Heraf kan en del være med løn istedet for dagpenge alt efter hvor han er ansat. 22 uger til en mand er meget så han er heldig. 

Nyd barslen en der studere og en der arbejder er den bedste kombi

Anmeld Citér

20. september 2016

Nel

Mariehøne123 skriver:

Det er helt rigtigt forstået. Dog en enkelt ting. Er du sikker på din kæreste får løn i 22 uger det er en fin overenskomst han så har. Men han har ihvertfald ret til 32 ugers barselsdagpenge (som kan forlænges med yderligere 14 ugers frihed uden løn). Heraf kan en del være med løn istedet for dagpenge alt efter hvor han er ansat. 22 uger til en mand er meget så han er heldig. 

Nyd barslen en der studere og en der arbejder er den bedste kombi

Ja han har en super god overenskomst med fuld løn i 22 uger, det er enormt dejligt. Derfor håbede jeg også meget på at vi kunne udnytte den, og at det ikke ville gå ud over min barsel.  Tak for svaret!

Anmeld Citér

20. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Nel skriver:

Ja han har en super god overenskomst med fuld løn i 22 uger, det er enormt dejligt. Derfor håbede jeg også meget på at vi kunne udnytte den, og at det ikke ville gå ud over min barsel.  Tak for svaret!

Fedt

husk han har ret til yderligere 10 uger med dagpenge. Kan varmt anbefale at strække barslen så længe som muligt det fortryder i ikke.

Anmeld Citér

20. september 2016

God-mor

Nel skriver:

Ej hvor dejligt, tusind tak for dit svar Og de 14 uger du taler om, det er dem fra fødsel af ikke?  Jeg ved nemlig at min kæreste har 3 uger fra fødslen, og så kan han igen fra 14 uger efter fødslen tage barsel. Jeg var så i tvivl om han kunne tage barsel oven i min, samtidig med at vi begge får Su/Løn. Men det lyder det jo til, så håber jeg at det også er det vi får bekræftet når vi engang får talt med hhv. uddannelsessted og arbejde.

Jo de første 14 uger er dine, dem kan han ikke få. Men de resterende kan han få. Ingen kan røre dine 12 barselsklip uanset. Hvis blot du opfylder kravene om su op til og det gør du jo  Her tager min kæreste også alt det barsel han kan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.