Eksperthjælp: Dreng på 10 er begyndt at slå

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.531 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. september 2016

Linda Stæhr

Hej. Jeg har en skøn dreng på 10 år, som er begyndt at blive aggressiv overfor hans klassekammerater. Lige pludselig kan han finde på at skubbe eller slå sidekammeraten. De to er ellers de bedste venner. Læreren kontaktede mig idag og sagde at hun var lidt bekymret. Nå hun spørger hvorfor han gjorde det, svarer min søn at han ikke ved det. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham, da han bagefter er rigtig ked af det. Jeg håber at du er den rette at skrive til. Hilsen Mama13

Lindas svar

Kære Mama 13

Jeg rådgiver som regel omkring 0-6-års børn, men giver gerne min vinkel på din bekymring.

Hvorfor slår børn?

Børn slår for at opnå noget: En bestemt reaktion fra det andet barn, opmærksomhed fra den voksne eller for at gøre opmærksom på noget, der gør ondt indeni (trist, alene, bange&hellip.

1. Det første jeg altid undersøger er: Hvad har ændret sig i barnets liv fra før det begyndte at slå og til nu, hvor det slår. (For i dette tilfælde er barnet for længst over den alder, hvor han forventes at kunne TALE sig ud af konflikter og problemer). Er der for eksempel konflikter i familien, boglige udfordringer i skolen, skift i hvem der leger sammen i klassen eller tilsvarende.
  2. Det andet jeg undersøger er: Hvad opnår barnet ved at slå? For børn bliver kun ved med det de ”lykkes” med. Altså er der altid en ”gevinst” ved det barnet bliver ved med at gøre (som jeg startede med at beskrive).

Når jeg har fundet ud af GRUNDEN, kan jeg lettere lave GEVINSTEN om og hjælpe barnet fokusere på en bedre måde at udtrykke sig på… giver det mon mening i din søns tilfælde?!

Sig fra

Selvfølgelig skal du tydeligt forklare at din søn, at man ikke må slå! Men ofte er det netop det, der gør det interessant at slå – at det er ’forkert’. Det giver en helt masse opmærksomhed fra både lærer, kammerater og fra dig at slå. Derfor kan det være usmart at fokusere for meget på det, at han slår, da du og læreren kan komme til at gøre det interessant at blive ved.

Skift fokus

Hvis du og læreren kan fokusere mere på noget andet din søn lykkes med og skabe en anden historie omkring ham end at ”han slår”, så vil det blive en selvopfyldelig profeti. Fx: ”Han er en god kammerat” (underforstået – så hvis han kommer til at slå, så sørger han for at sige undskyld og blive gode venner igen). Eller ”Han er god til at være i skole” (underforstået – så MESTRER han det at være elev og gøre det der forventes af ham i skolen).

Jeg ønsker dig og din søn det allerbedste – og husk dette er kun et lille bump på vejen – ikke en skælsættende begivenhed, der vil præge ham resten af hans liv (læs: Det skal nok blive godt igen).

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.