Stine1989 skriver:
jeg er besat af mad tænker konstant på mad, og har gjort det hele mit liv
jeg vejer 30 kg for meget, og har været igennem mange Kure hele mit liv.
julemærkehjem , højskole ophold hvor man taber dig, og en gastromik bypass
alligevel æder jeg og æder, til jeg får det så dårligt at jeg brækker mig
er det en psykolog jeg skal snakke med ? Kan man få tilskud til dette ? Har desværre ikke så mange penge at give til en psykolog
håber nogle vil dele lidt erfaringer som har døjet med overvægt hele deres liv
Jeg har haft en konstant kamp med vægten hele mit liv. Og jeg kender også til at være sygeligt optaget af mad.
Her er mine bedste råd:
1. motion er udover de mange andre kvaliteter appetitregulerende. Gå en tur om aftenen og gør hvad du kan få at få lagt noget bevægelse ind på de tidspunkter på dagen, hvor du ved, at du ryger i. Det behøver ikke være en time i et motionscenter. 10 minutter er fint til formålet. Gå ud fra din arbejdsplads og rundt om bygningen kl. 3 eller rend et par etager op og ned af trapperne. Hvis du har små børn, så spis et moderat måltid aftensmad og så sæt din yndlingsmusik på fuld knald og gak ud på stuegulvet med ungerne i 20-30 minutter. Min søn (og nevøer og niecer) elsker det.
2. Tv (smartphone og iPad) er frygtelige appetit- og småspisningsfremmende. Så igen: gå en tur! Og så får du en masse tid, hvis medierne begrænses til et minimum eller til forkælelse lørdag aften.
3. Jeg holder af the og forkæler mig selv med lækre theer. Er der noget lignende, du er pjattet med?
4. Samvær med andre er adfærdsregulerende. Selvom der kommer kage på bordet, synes du sikkert, at du kun kan tillade dig at tage den mængde, de andre tager. De færreste af os overspiser foran andre. Det er især godt, hvis du også skal spise sammen med dem. Er der familie, venner, naboer, du/I kan spise med i hverdagen? Og hvis dine børn er gamle nok til, at du kan værd væk fra dem om aftenen, så er det bare med at skrue op for foreningsengagementet, aftenskole, whatever.
5. Når det går helt amok i en periode, så spis efter en plan/diæt. Det er dejligt at kunne fralægge sig kontrollen og vide, at uanset hvad jeg tænker på, så skal jeg om 2 timer og 15 minutter spise 10 gullerodsstave og en ostemad.
Det er nogle af de ting, der har hjulpet mig. Held og lykke med kampen