Giver jeg hende en dårlig vane?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.533 visninger
11 svar
13 synes godt om
16. september 2016

ZeynepArican

Hej i skønne mødre.

Jeg har en lille prinsesse på knap 10 uger. Jeg har næsten i 2 uger forsøgt at ligge hende til at sove selv i tremmesengen, det skal lige siges jeg lader hende ikke være alene, sidder ved siden af med en hånd på maven.

Det lykkedes mig engang i mellem, at få hende til at sove uden at skulle vugges/gåes i søvn, meeeeen det går ikke hvergang især når hun skal puttes om aftenen.

Når jeg endelig får hende til at sove går der ikke mere end halv time før hun står op og græder som "pisket" :-(

Jeg har intet imod at skulle vugge/gå hende i søvn, da det er hamrende hyggeligt, er bare bange for at gøre det til en vane, så hun nærmest skal vugges/gåes hvergang?

Jeg er ikke meget for at hun skal græde sig i søvn, derfor vælger jeg mange gange bare at tage hende op og vugge.

Det skal også lige siges det er mit første barn, så har ikke forfærdelig mange erfaringer.

Er der nogen af jer venlige sjæle, der måske har erfaringer med dette?

ps. Hun ammes ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2016

modesty

ZeynepArican skriver:

Hej i skønne mødre.

Jeg har en lille prinsesse på knap 10 uger. Jeg har næsten i 2 uger forsøgt at ligge hende til at sove selv i tremmesengen, det skal lige siges jeg lader hende ikke være alene, sidder ved siden af med en hånd på maven.

Det lykkedes mig engang i mellem, at få hende til at sove uden at skulle vugges/gåes i søvn, meeeeen det går ikke hvergang især når hun skal puttes om aftenen.

Når jeg endelig får hende til at sove går der ikke mere end halv time før hun står op og græder som "pisket" :-(

Jeg har intet imod at skulle vugge/gå hende i søvn, da det er hamrende hyggeligt, er bare bange for at gøre det til en vane, så hun nærmest skal vugges/gåes hvergang?

Jeg er ikke meget for at hun skal græde sig i søvn, derfor vælger jeg mange gange bare at tage hende op og vugge.

Det skal også lige siges det er mit første barn, så har ikke forfærdelig mange erfaringer.

ps. Hun ammes ikke.

Når hun er så lille, så ville jeg helt sikkert lytte til hendes behov. 

Min erfaring er at vaner ikke er specielt svære at bryde. Så hellere give baby hvad baby har brug for og beder om.

Anmeld Citér

16. september 2016

AnoMom

ZeynepArican skriver:

Hej i skønne mødre.

ps. Hun ammes ikke.

Det er en rigtig dårlig vane ja. Jeg taler af erfaring. Jeg vuggede min søn fra han var lille. Nu er han næsten 14 mdr og han falder ikke i søvn med mindre han vugges. Hans far og jeg er ikke sammen med skal nu i gang med intensiv øvelse i at lærer ham at falde i søvn selv fordi der er mange problemer med at få ham til at sove i vuggestuen fordi de ikke har tid til at stå og vugge ham i søvn. 

Kunne jeg lave noget om så var det klart det at lærer ham at falde i søvn selv fra start.  Det er et kæmpe skråplan og jo ældre barnet bliver jo sværere bliver det også. 

Anmeld Citér

16. september 2016

lineog4

Jeg har elsket at mine børn faldt i søvn i mine arme, se dem helt trygge overgive sig til søvnen. Jo jo det var aftener hvor det trak tænder og hvor jeg gerne havde set en krimi i tv'et men måtte sidde med den lille. 

Jo det var en vane der senere skulle brydes, med den ene gik det hurtig med den anden gjorde det ikke. Er så heldig så jeg har tre mirakler og af dem har jeg lært børn er forskellige og to af mine havde brug for nærkontakten for at være trygge og den 3. Kunne slet ikke finde ro med nærkontakten. 

Jo du giver hende en vane, men du giver hende også den tryghed hun higer efter.

Anmeld Citér

16. september 2016

ZeynepArican

AnoMom skriver:

Det er en rigtig dårlig vane ja. Jeg taler af erfaring. Jeg vuggede min søn fra han var lille. Nu er han næsten 14 mdr og han falder ikke i søvn med mindre han vugges. Hans far og jeg er ikke sammen med skal nu i gang med intensiv øvelse i at lærer ham at falde i søvn selv fordi der er mange problemer med at få ham til at sove i vuggestuen fordi de ikke har tid til at stå og vugge ham i søvn. 

Kunne jeg lave noget om så var det klart det at lærer ham at falde i søvn selv fra start.  Det er et kæmpe skråplan og jo ældre barnet bliver jo sværere bliver det også. 

Tror gerne på, at det bliver en dårlig vane. Det er netop derfor jeg er så bekymret/frustreret over det, for nogen gange lykkedes det andre gange gør det ikke :-(

Anmeld Citér

16. september 2016

AnoMom

ZeynepArican skriver:

Tror gerne på, at det bliver en dårlig vane. Det er netop derfor jeg er så bekymret/frustreret over det, for nogen gange lykkedes det andre gange gør det ikke :-(

Bare bid i der sure æble og bliv ved og ved med at lægge i tremmesengen og sid og syng eller nyn så der hele tiden mærkes kontakt og kan høre dig og når der grædes så op og trøst og skab tryghed og ned igen. Det handler om tryghed og rutiner. Det er nu det skal læres så du ikke ender ud hvor jeg står. For puh det er hårdt 

Anmeld Citér

16. september 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
ZeynepArican skriver:

Hej i skønne mødre.

ps. Hun ammes ikke.

Når hun er så lille ville jeg vugge lidt endnu.

Min datter blev vugget i søvn hver dag indtil hun blev 4 mdr. Der valgte jeg at "tage kampen", men det var egentlig ikke nogen kamp overhovedet, selvom hun virkede meget afhængig at at blive vugget i søvn. I løbet af en uge gik hun fra at skulle vugges i søvn og til at kunne falde i søvn selv i tremmesengen, uden at jeg overhovedet var i rummet. Uden at hun på noget tidspunkt havde grædt i sin seng. 

Jeg ville give hende den tryghed hun efterspørger når hun græder. 

- Vil også nævne at min datter først kunne sove selv om aftenen da hun begyndte at sove rigtig godt om dagen. - Jeg købte en voksi til hende da hun var 4 mdr og hun gik fra at sove flere små lure til 2 lure á 3 timer hver, fra den ene dag til den anden. Voksi'en gav hende nemlig også en masse tryghed, og hun sover stadig i den, når hun ikke er i vuggestue. Nu er hun dog snart for stor til den. 

Anmeld Citér

16. september 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Nu mener jeg at kunne huske ud fra læsning og barnets udvikling at det med mønster/vaner osv først kan opbygges fra ca 4 mdr gammel. 

Jeg ville give barnet hvad det har behov for. Men prøv måske alligevel at forsøge med dine metoder. Og så skrue stille og roligt op for omsorgen.

I en app læste jeg at føret starter man med stemmen, så en hånd, vugge med hånden, osv og til sidst tage barnet op og omfavne det. Jo mindre barnet er, jo længere op ad stigen skal man. Jo større barnet er kan man forhåbentlig forblive lavt på omsorgsstigen, så at sige.

Men prøv dig frem. Gør hvad der fungerer for jer

Anmeld Citér

16. september 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Dit barn prøver atfortælle dig at det har brug for masser af nærhed og tryghed, giv din baby hvad baby har brug for. Hvor ofte ser du en 10 årig der skal vugges i søvn???

det en fase som så meget andet, men lyt først og fremmest til dit barn, dit barn gør det ikke for at irritere dig eller af en ondskabsfuld mening....

min søn er fem år, han er blevet vugget i søvn som baby, for han havde brug for at mærke nærhed og omsorg. Han skal ikke vugges i søvn i dag. 

Lyt til dit barn, er mit råd

Anmeld Citér

16. september 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
ZeynepArican skriver:

Hej i skønne mødre.

ps. Hun ammes ikke.

Jeg fik altid at vide af min sundhedsplejerske, at man ikke kan give så små børn dårlige vaner. (ved ikke om det er rigtigt?)

Min datter havde en periode, hvor hun også havde behov for at blive vugget og at man også gik rundt med hende, før hun faldt i søvn.

Ligepludselig kunne vi lægge hende i sengen uden at blive vugget, så tænker det kan nå at ændre sig? 

Jeg ville i hvert fald gøre det, som hun har brug for lige nu

Held og lykke med det...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.