Har i prøvet at få et dårligt svar (som barn)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

787 visninger
13 svar
0 synes godt om
1. oktober 2009

mariamiss6

Ja det var altså godt nok svært at skrive en passende overskrift...

Men har i, som børn, nogensinde stillet jeres forældre et spørgsmål, hvor i idag husker svaret som "helt hen i vejret"?

Jeg spørger fordi der på et andet forum blev stillet et lignende spørgsmål, blot mere til 'hvad ville DU svare på diverse spørgsmål....

Jeg selv spurgte engang min mor, om hun havde været gravid flere gange, end med mig og mine søskende. Hun svarede meget ærligt "ja 2 gange" og jeg spurgte hvornår, og hvorfor det ikke blev til et barn....

Min mor fortalte så at hun havde været gravid 1 gang imellem mine to yngre søskende, men at hun en dag havde tabt barnet, i toilettet, da hun kun var kort henne.....
Jeg var vidst ikke så gammel, Og forestillee mig straks en masse blod i toilettet, og en lille bitte baby. Men jeg var et nervøst barn, og ville ikke spørge om noget der kunen gør emin mor ked af det, så jeg fik ikke nogen videre forklaring. (Kommer lige i tanke om en drøm jeg havde da jeg ventede den første, den har sjovt nok en HEL del til fælles med denne fortælling hmmm)

Jeg spurgte hende så til den anden graviditet (på et andet tidspunkt) som ikke blev til noget, og hun fortalte at hun havde været gravid med tvillinger, før hun fik os, og var sammen med min far. Jeg var vidst lidt ældre, og spurgte denne gang hvad der skete, og hendes svar var at hun havde fået foretaget en abort. Jeg spurgte hvorfor, og forklaringen var at hun var alt for ung, og helt alene. Fair nok for lille maria, videre til næste spørgsmål....

Mor, hvordan får man en abort? Min mor svarer så uden yderligere uddybninger, at man kommer på sygehuset, hvor de så tager børnene væk, og at børnene er meget små, når man gør det. Jeg tænker lidt og spørger hvad man gør ved dem, og kan ikke helt huske hvad hun svarer sådan helt præcist, men noget med at de bliver smidt ud.....
Og den dag idag har jeg bare et billede inde i mit hovede, af bitte små blodige babyer (var dog gammel nok til at forstå at de ikke helt lignede en baby) i en grå plastik skraldespand, der bare venter på at blive tømt....

Så ja, jeg skulle nok have spurgt mere konkret, men jeg var jo kun et barn.... Min mor er selvfølgelig ikke klar over hvilke billeder hun satte i mit hovede, men jeg tror ærligt at lige nøjagtig dét billede er skyld i at jeg virkelig aldrig ønsker en abort.... (Jeg er ikke imod aborter, skal bare ikke selv have en)

Har i haft oplevelser om spørgsmål/forlaringer, som børn, der bare efterlod jer, med de helt forkerte tanker og billeder inde i hovedet...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2009

mariamiss6

- skriver:

Ikke i stil af dine..

Ikke noget jeg mindes i hvert fald...

Det eneste der lige faldt mig ind da jeg så overskriften var det dårlige forældresvar: "fordi jeg siger det"...

Men tænker meget over hvad vi skal svarer vores børn... For syntes svaret skal være ærligt, men alt med måde...
Vores datter har f.eks spurgt hvordan babyen kommer ud af maven.. Og har ærligt svaret af tissekonen, for ellers havde hun en ide om den kom ud af numsen (NEJ TAK) men reelt nok i et lille barns hoved eftersom den jo er i maven

Min lillebror spurgte en gang da han var 8-10 år om min kæreste og jeg havde sex. Og svarede ja, når man elsker hinanden så har man sex. Men det var altid en god ide at vente på en man elskede.

Hehe det var da også gode nok svar....

Men sådan noget som at babyen kommer ud af tissekonen, der tror jeg nogen gange man skal huske at spørge barnet om det har flere spørgsmål til det emne.... i hvert fald hvis man har et meget tænkende barn som jeg selv var...

Anmeld

1. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
De dårligste svar jeg kan huske er noget i retning af

"fordi jeg er din mor / far!!!"

"fordi jeg siger det"...

Men min mors veninde fortalte engang at hendes lille søn havde fundet et brugt kondom ved siden af forældrenes seng og samlet det op og havde spurgt "hva'  det moar?" hvortil hun havde svaret mens hun snuppede kondomet ud af hånden på ham "hovsa - det er da vist noget fuglen har smidt ind af vinduet!!!"  

Anmeld

1. oktober 2009

Nemesis

ikke helt i stil med dine, men 3 svar fra min mor hænger ved i dag.

Hvis man spurgte og min mor ikke lige havde tid/lyst/kendte svaret var standardsvarerne:

"det er du for lille til at forstå" helt op til 11-12 års alderen brugte hun den.
Eller
"det behøver du ikke at vide"..hmm nu spurgte jeg jo altså..

Men den værste var de få gange jeg spurgte om hjælp..så fik jeg denne her i hovedet " er du sikker på det ikke er din egen skyld" Svarede jeg ja kom " jamen så prøv at løse det selv"

Jeg var ikke ret gammel før jeg ikke spurgte mere.

Den følelse skal min unger i hvertfald ikke have, så de svar bruger jeg ikke.

:-) Sisse

Anmeld

1. oktober 2009

mariamiss6

Rosa skriver:

De dårligste svar jeg kan huske er noget i retning af

"fordi jeg er din mor / far!!!"

"fordi jeg siger det"...

Men min mors veninde fortalte engang at hendes lille søn havde fundet et brugt kondom ved siden af forældrenes seng og samlet det op og havde spurgt "hva'  det moar?" hvortil hun havde svaret mens hun snuppede kondomet ud af hånden på ham "hovsa - det er da vist noget fuglen har smidt ind af vinduet!!!"  

hahaha ja ja bare giv fuglen skylden.... men så var der jo som sådan heller ikke anledning til flere spørgsmål....

Anmeld

1. oktober 2009

LauraLW

Jeg husker ikke andet end dem der allerede er nævnt.. aka jeg-ved-ikke-hvad-jeg-skal-svare-og-du-er-irriterende-unge-så-nu-får-du-bare-et-svar...

Men min kæreste kunne lige fortælle en historie fra hans barndom: Han havde en dag kigget sultent på en æske rosiner, og spurgte sin far om sådan nogle kunne blive for gamle - Farens svar var så "ja det kan de! Og når de bliver for gamle, så vokser der små krokodille unger inden i, og så må man ikke spise dem!" - Min kæreste troede på det, da det blev sagt i ramme alvor... faren nægter idag ethvert kendskab til denne forklaring.

Christ siger jeg bare!

Anmeld

1. oktober 2009

Becks

En lille historie fra da jeg var 4..

Jeg oenskede mig braendende et hundehvalp, vi havde i forevejen en rottweiler og en kat.

Mig: " Hvordan laver man hundehvalpe?"
Mor: " Paa samme maade som man laver babyer"
Mig: " Hvordan goer man det?"
Mor: "Faren sproejter noget hvidt ind i moren, og 9 mdr efter kommer der en baby"
jeg tog en af de der sutteflasker, hvor der var de der slikkugler i, haeldte dem ud og haeldte maelk i!
Saa sagde jeg til min mor, at nu fik Sussi (vores hund) hvalpe om 9 maaneder, min mor spoerger saa, hvordan jeg ved det. Jo siger jeg - Jeg har nemlig sproejtet noget hvidt ind i numsen paa hende, saa nu faar hun hvalpe om 9 mdr...

Maaske ikke lige den forklaring jeg ville give mit barn  Stakkels hund siger jeg bare...

Anmeld

1. oktober 2009

mariamiss6

Beck skriver:

Jeg oenskede mig braendende et hundehvalp, vi havde i forevejen en rottweiler og en kat.

Mor: "Faren sproejter noget hvidt ind i moren, og 9 mdr efter kommer der en baby"
jeg tog en af de der sutteflasker, hvor der var de der slikkugler i, haeldte dem ud og haeldte maelk i!
Saa sagde jeg til min mor, at nu fik Sussi (vores hund) hvalpe om 9 maaneder, min mor spoerger saa, hvordan jeg ved det. Jo siger jeg - Jeg har nemlig sproejtet noget hvidt ind i numsen paa hende, saa nu faar hun hvalpe om 9 mdr...

Maaske ikke lige den forklaring jeg ville give mit barn  Stakkels hund siger jeg bare...

åååh nej stakkels stakkels hund, vildt at den fandt sig i det alligevel...

Anmeld

2. oktober 2009

Lærke90

Beck skriver:

Haha ej undskyld den var altså sjov
Selvom det selvfølgelig vaar synd for hunden

Anmeld

2. oktober 2009

DK

Uhh jeg giver vist dårlige svar af og til...

Fx så har jeg bildt Kirstine ind at æggene i maven bare begynder at vokse til en baby "lige pludselig", og at man ikke selv kan bestemme hvornår, eller hvilket køn det bliver. Jeg kan ikke overskue at forklare det der med mandens rolle... Altså... Hun er kun 5,5 ikke??

Så da vi havde talt om det, så kunne man se der gik et lys op for hende inde i hendes lille hoved, og hun sagde stolt "Altså så er pige-æggene lyserøde, og drenge-æggene blå, ikke mor??" ...... Og jeg sagde bare: Jo, det er HELT rigtigt....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.