læge eller ej? OBS billeder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

911 visninger
7 svar
11 synes godt om
26. august 2016

Anonym trådstarter

Hej

Min datter på 14 år er hjemme fra efterskolen. Hun viser mig et sår som hun fik da hun for 10 dage siden faldt ned af en skrænt. 

Det gør ikke ondt eller klør men hun fortæller at det ikke rigtig danner skorpe. Det er noget gult i selve såret og rødt udenom.

Udfordringen er at hun skal egentlig tilbage til efterskolensøndag aften. Og jeg kan ikke rigtig finde ud af om det skal kigges på af en læge. Det er jo bare heller ikke nok til at ulejlige vagtlægen med eller ?

Er der nogen med forstand på sår?  Jeg kan ikke afgøre om det er normalt. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2016

Babydreams

Syntes det virker som en hudafskrabning der er igang med at lukke .. Der er noget Hvidt tørt hud omkring det røde, for mig indikere det, at det netop er igang med ophealing, syntes ikke lægevagten behøves at kontaktes :-)

Anmeld Citér

26. august 2016

Dorthe1986

Når det er så rødt udenom ville jeg nok ringe til en læge.

Anmeld Citér

26. august 2016

Lenchick

Jeg ville blot vaske det grundigt med sæbevand 2-3 gange i dag, i morgen og søndag og give hende en stak plastre med. Hun skal jo først være der til aften. 

Læge kan de søge mens hun er på efterskolen. Min søn havde lungebetændelse og brækkede arm mens han gik på efterskole 200 km hjemmefra for 2 år siden. Begge dele klarede lægerne meget fint (han var hos den lokale læge og skadestuen).

Jeg er sygeplejerske og nok derfor ikke specielt pylret

Anmeld Citér

26. august 2016

Mum33

Jeg ville bestemt ikke ulejlige lægevagten med et sår. Rens det og så klarer det selv resten.

Anmeld Citér

26. august 2016

Linkaa

Tænker det er nok at vaske med sæbespånevand og med rent vand bagefter. Og så tørre med klorhexidin som du kan give hende med på skolen:-)

Anmeld Citér

26. august 2016

alenemor42

Er  benet varmt omkring såret ? Der hvor det er rødt?

Umiddelbart ser det ud til at være igang med heling 

Anmeld Citér

27. august 2016

nanan78

Profilbillede for nanan78

Jeg arbejder en del med sår. Det er vigtigt at holde det rent med håndbruser to gange om dagen. Herefter tørres grundigt og plaster på. Ingen sæbe og aldrig klorhexidin! Hvis såret danner fibrin (gult og fast) i bunden, skal det skrabes blidt væk til rød bund, ellers skal man lade det være i fred. Jeg kan ikke se om hun er rød omkring. Hvis benet er varmt og rødt bør hun ses på, ellers ikke.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.