Afskrivning af gæld til staten!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

514 visninger
9 svar
14 synes godt om
26. august 2016

Sprit25

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2016

hesøth

Det er simpelthen en katastrofe. Og hvad skal de 1000 nye medarbejdere så lave, hvis ikke inddrive skat!!!!

Anmeld Citér

26. august 2016

Skouboe

Jeg synes den er svær.

På den ene side, synes jeg ikke at man skal slippe for at betale sin gæld, på den anden side synes jeg heller ikke at man skal bruge 1000 kr, på at inddrive 100 kr.

Der er også en lovgivning omkring gældsinddrivelse, inkl. forældelsesfrister mv, der skal overholdes, og selvom det ikke direkte står i artiklen, er jeg ret sikker på at det også er med i overvejelserne.

Jeg synes helt generelt at man skal vurdere de enkelte krav, og så bruge pengene på at inddrive krav, der rent faktisk kan betale sig, og så afskrive krav, der helt tydeligt ikke kan betale sig, fx den hjemløse narkoman, der skylder 20.000 kr. Chancen for at han nogensinde kommer til at indfri den gæld er stort set lig 0, men det koster en masse i administration at blive ved med at opretholde kravet.

Anmeld Citér

26. august 2016

Skouboe

Sprit25 skriver:

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-08-26-tv-2-erfarer-regeringen-klar-til-at-sloejfe-danskeres-gaeld-kan-gaa-glip-af-14?utm_source=Facebook&utm_campaign=TV_2_News&utm_medium=Social

Jamen jeg er i chock! Hvad fanden laver de? Det betaler sig jo at snyde!

Så for at det ikke skal kunne betale sig at snyde, er du villig til at bruge fx 20 mia, på at inddrive 14 mia?

Anmeld Citér

26. august 2016

Sprit25

Skouboe skriver:

Så for at det ikke skal kunne betale sig at snyde, er du villig til at bruge fx 20 mia, på at inddrive 14 mia?

Jeg synes det er tosidet og problematisk. 

Men jo mere jeg læser om folk, der er skide ligeglad med socialt bedrageri, ja så er jeg faktisk villig til det.  Jeg synes simpelthen det er grotekst

Anmeld Citér

26. august 2016

alenemor42

Samlet skylder danskerne 87 milliarder til skat så 14 milliarder er kun en sjat.

Men ja uheldigt er det at det måske må eftergives men så længe det vil være dyrere at indrive dem er der vel ikke de store muligheder... desværre. 

Anmeld Citér

26. august 2016

Carina:-)

Synes deter problematisk at vi igen belønner folk for ikke at tage ansvar og betale det de skylder 

Og det er jo ikke sådan at der lige bliver tryllet nogle penge frem.  Regningen skal betales men af hvem kan vi jo kun gætte på 

Anmeld Citér

26. august 2016

Skouboe

Sprit25 skriver:

Jeg synes det er tosidet og problematisk. 

Men jo mere jeg læser om folk, der er skide ligeglad med socialt bedrageri, ja så er jeg faktisk villig til det.  Jeg synes simpelthen det er grotekst

Men det her er jo ikke nødvendigvis folk, der har bedraget. Der er mange mennesker, der ender med at skylde penge til det offentlige pga. omstændigheder de ikke selv er herrer over, og en hel del af gælden skyldes antageligvis sagsomkostninger og rykkergebyrer, og er som sådan teknisk set "kun" potientiel indkomst.

Anmeld Citér

26. august 2016

Skouboe

Carina:-) skriver:

Synes deter problematisk at vi igen belønner folk for ikke at tage ansvar og betale det de skylder 

Og det er jo ikke sådan at der lige bliver tryllet nogle penge frem.  Regningen skal betales men af hvem kan vi jo kun gætte på 

Det synes jeg også, men som selvstændig erhvervsdrivende, ville du så bruge fx 50.000 kr på at inddrive 30.000 kr fra en debitor?

Da jeg sad og var ansvarlig for en inkassoafdeling, og traf sådanne beslutninger, var det et af de parametre vi vurderede. Sandsynligheden for at inddrive kravet sammenholdt med de udgifter vi kunne forvente, og ikke kun udgifter til advokater, foged mv, men også rykkere, administration og opfølgning.

Anmeld Citér

26. august 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Den er svær, men tænker for det første at man skal huske på at gæld til den offentlige kan være tusind forskellige ting og ikke kun fordi man har snydt systemet.

Det kan være biblioteksbøder - (jeg fandt f.eks. først ud af længe efter jeg havde fået en bøde, at man i århus nu skal ind på deres hjemmeside og betale med dankort) - og skal man bruge tid og penge på at indkræve de 20kr folk skylder der.

Det kan være for meget udbetalt af den ene eller anden grund - og hvor man måske havde brugt pengene i god tro.

Det kan være parkeringsbøder - og ja de kan godt blive fjernet fra bilen uden man ser dem - og så har man jo ikke haft mulighed for at betale dem.

Og som andre siger - så vil en stor del af denne gæld der eftergives faktisk være renter og rykkergebyrer - som jo godt nok stadig er gæld, men jo ikke har noget at gøre med hvad man har skyldt i sin tid.

Jeg tænker ikke at man eftergiver gælden, hvis ikke den enten er for dyr at inddrive - eller forældet.

At det er nået dertil er jo trælst - og nu prøver man så at rette op - men personligt tænker jeg at det er bedre at man bruger tid og penge på at få det hele til at køre fremover end at sidde og opkræve biblioteksbøder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.