Stoop stop stop!!!!
det der med at sige at man ikke må tænke over det er en gammel sejlivet myte. Og den er til mere skade end gavn for os der ikke kan selv.
man kan ikke tænke sig til/fra en graviditet - det er biologisk umuligt.
cyklus er hormonbestemt og hormonerne styres af hypofysen. Stress hormonet cortisol KAN MULIGVIS forstyrre produktionen af andre hormoner, men der skal MEGET til over en længere periode...
så kan vi ikke snart få lukket den der "du stresser dig selv og din krop"? Den er bare ikke ok!
Kostomlægning kan hjælpe på f.eks pco piger med insulinresistens, men den der på ingen måder valid for raske kvinder.
rygning KAN være en faktor, men ikke stor nok til at gøre ufrugtbar, eller til at en ufrugtbar bliver frugtbar ved et stop - men rygning er ikke godt.
kaffe/the - er også en syndebuk, men igen, vi kan ikke indtage store nok mængder på dagsbasis til at det gør en forskel.
når et par ikke kan blive gravide er der højest sandsynligt en grund til det. Den kan ligge hos kvinden, eller hos manden. Men den kan også være uforklarlig, altså at æg og celle ikke kan finde ud af at matche.
men ved tankens kraft eller almen livsstil, nej!
jeg har selv som jer andre piger troligt taget mine vitaminer, testet for ægløsning og spist bidro, her er det sædkvaliteten den er gal med, og ved i hvad? Når to sædprøver med 3 mdrs interval siger det samme, så er der bare ikke noget der kan ændre på det.
jeg kan kun tale for at man bliver udredt hvis der ikke sker noget inden for 1 år...
Og så ellers lev livet i mellemtiden, med alle dets op og nedture - for vi kan ikke lave om på naturens orden, men vi kan hjælpe den på vej