For tynd dreng. Hvad kan man give af fed mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.960 visninger
9 svar
12 synes godt om
24. august 2016

Billefamilie

Hej

Min søn på tre år er meget lille og spinkel af bygning. Det har han altid været og hans to storebrødre er også meget slanke. Det har de alle sammen altid været.

Nu er problemet bare at min yngste søn ikke har taget på siden december måned. Han er vokset i højden, men har ikke taget så meget som et gram på. Sundhedsplejersken siger at han er alt for tynd og det kan vi også godt selv se.

Sundhedsplejersken har sammen med vores læge besluttet at hvis han ikke meget snart har taget på skal han indlægges for at se om alt er  i orden.

Spørgsmålet er nu: hvilket mad kan vi give ham som gør at han tager på af det, men ikke er alt for usundt? Kunne man fx putte lidt ekstra fløde i maden eller smøre et meget godt lag smør på brødet? Jeg tænker nemlig også på at vi ikke skal give ham meget alt for usundt mad, da fedtet i maden jo kan komme til at sætte sig rundt om hjertet og blodkarrene  osv.

Er der nogle af jer der har gode råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2016

Skouboe

Se om du kan lokke noget af det sunde fedt i ham, steg fx i kokosolie, giv ham avocado og nødder, hvis han kan lide det. Græsk yoghurt 10% med lidt sukker og frisk frugt.

Anmeld Citér

24. august 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Billefamilien skriver:

Hej

Min søn på tre år er meget lille og spinkel af bygning. Det har han altid været og hans to storebrødre er også meget slanke. Det har de alle sammen altid været.

Nu er problemet bare at min yngste søn ikke har taget på siden december måned. Han er vokset i højden, men har ikke taget så meget som et gram på. Sundhedsplejersken siger at han er alt for tynd og det kan vi også godt selv se.

Sundhedsplejersken har sammen med vores læge besluttet at hvis han ikke meget snart har taget på skal han indlægges for at se om alt er  i orden.

Spørgsmålet er nu: hvilket mad kan vi give ham som gør at han tager på af det, men ikke er alt for usundt? Kunne man fx putte lidt ekstra fløde i maden eller smøre et meget godt lag smør på brødet? Jeg tænker nemlig også på at vi ikke skal give ham meget alt for usundt mad, da fedtet i maden jo kan komme til at sætte sig rundt om hjertet og blodkarrene  osv.

Min datters vægt har også altid ligget lige i underkanten. Vi fik at vide af børnelægen, at vi skulle give sødmælk i stedet for let- eller minimælk, ekstra smør på brødet og hen over jul og nytår fik vi at vide at hun skulle have alm. sodavand frem for light-udgaverne.

Min datter elsker kakaomælk, så børnelægen sagde at det skulle vi bare lade hende få.

Anmeld Citér

24. august 2016

B&J

Sød mælk

sødmælks yoghurt

og lad barnet spise.

så skal det nok gå vores dreng var så lille og tynd i mange år og nu er han 6 og har endelig fået en lille delle på maven og det er fantastisk 

Anmeld Citér

24. august 2016

Wonderboy2011

Fløde i alt mad, bage brød med fløde eller sødmælk.

Varm mad til frokost og aften, eventuelt pasta med kødsovs til middag, eller kartoffelmos med sødmælk og kødboller. 

Sørg for at han får mindst 3 glas sødmælk om dagen / Morgen, middag og aften.

Undgå groft brød, det mætter for meget og det tager han ikke på af.
Derimod bondebrød eller lyst brød, da man kan spise mere af det.

Prøv at få ham til at spise sødmælksyoghurt til morgenmad, måske med lidt havregryn i.

Er der noget aftensmad han absolut elsker? så lav det MEGET ofte. 

Krydser fingre og ønsker jer held og lykke.

Anmeld Citér

24. august 2016

modesty

Hej

Det er IKKE usundt at give en lille dreng masser af fedt! Du skal fuldstændigt glemme alle tanker om hjerte og blodkar og fyre max. op for fedtet.

Bacon, smør, fløde, koldskål, græsk yoghurt (højere fedtprocent end almindelig yoghurt), whatever.

Hvad kan han godt lide? Det er altid det bedste udgangspunkt. 

Anmeld Citér

24. august 2016

KissMeKissMeKissMe

Jeg havde samme problem, da jeg var 6 år. Her skyldtes det nok, at mine forældre elsker sund mad. Dvs. vi fik altid rugbrød til frokost og kød og grøntsager til aftensmad, hvilket simpelthen ikke havde nok energi til mig. 

Løsningen blev, at min mor begyndte at lave sovs (hvilket også fik aftensmaden til at smage markant bedre)  og at jeg i højere grad fik lov til at vælge mad selv. Jeg spiste nok også for lidt, fordi jeg ikke syntes, at maden smagte godt. 

Problemet er sikkert et helt andet med din søn, men som andre også skriver, så kan livretter/ting barnet elsker virkelig få sat gang i lidt ekstra spisning. 

Anmeld Citér

24. august 2016

Maem

Glem "følgesygdomme".. Han er 3 år!! og underernæring har altså også konsekvenser som knogleskørhed etc!

her har vi også en dreng der bliver fulgt nøje af hospital pga lav vægt og ingen vægtøgning i lange perioder. 

Fløde, smør eller olie i AL mad. 

Fx solsikkeolie i yoghurten om morgenen  - ca 2 spsk. 

Smør på ris, kartofler og pasta. 

Og vigtigst af alt, giv ham det han vil spise. Hvis valget står mellem 1 spegepølsemad eller 2 med pålægschokolade - så vælg pålægschokolade. 

Ved sidste konsultation fik vi afvise at vi skulle give ham hvad han ville spise, vi har virkelig sparet på søde sager - men nu giver vi den fuld gas. For det kanabalisere ikke på almindelig mad, men ligger sig på toppen. 

Held og lykke

Anmeld Citér

24. august 2016

Leneur

Ja her får min datter stadig alt det sødmælk hun kan drikke, ekstra smør og meget sovs, selvom hun snart er 7 år. Hun er heldigvis ikke undervægtig længere men stadig lille og fin og småtspisende. Mit råd er ikke at forcere og nøde ham til at spise, for så går det først galt men se igennem fingre med hvad han spiser. Om det så er pålæg han piller af rugbrødet. Giv ham en flødeispind. Masser af nødder. Et stykke chokolade. Et stykke fuldfed skæreost, cheesedippers. Hvis han kan lide det så også rør en chipsdip op i den fede cremefraiche og server gnavegrønt til. Så ryger der jo også lidt sundt ned selvom det er sovset ind i dyppelse og så alle hans livretter. Her er det lige pt pasta og kødsovs med masser af parmesanost. 

Anmeld Citér

24. august 2016

sne190810

Min datter drak dem her, da hun var mindre og var småtspisende. 

http://www.arla.dk/produkter/arla-protin/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.