Epilepsi og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

513 visninger
6 svar
1 synes godt om
23. august 2016

Krealir

Hej tøser. Jeg håber, at der er nogle epileptikere derude, der kan nikke genkendende til det her; Jeg er gravid efter kun at have prøvet en enkelt måned.... Eller det vil sige, at vi har ventet længe med at få et barn, for det her med nedtrapning er svært i en uddanelsesperiode, så det skulle lige overståede først. Og så var der jo lige det halve år, hvor jeg skulle trappe ud af min medicin! Så til sammen kan man måske sige 3 år. Nå, men nu sidder jeg altså er helt nygravid og synes, at jeg burde være helt vildt glad og lykkelig.... Men, men, men.... Jeg er konstant bange for, at jeg får et krampeanfald (jeg får ingen forvarsler, men falder bare om. Og så når jeg også at blive blå på fingerspidser, næsetip og læber inden jeg kommer til bevidsthed). Derudover har jeg også haft ondt i underlivet, som når jeg har menstruation. Og når man har menstruation, er der jo noget, der kommer ud, og det skal det jo helst ikke!!! Så jeg går rundt og er mega bekymret hele tiden. Er jeg den eneste, der har det sådan? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2016

Gabriels'mor

Krealir skriver:

Hej tøser. Jeg håber, at der er nogle epileptikere derude, der kan nikke genkendende til det her; Jeg er gravid efter kun at have prøvet en enkelt måned.... Eller det vil sige, at vi har ventet længe med at få et barn, for det her med nedtrapning er svært i en uddanelsesperiode, så det skulle lige overståede først. Og så var der jo lige det halve år, hvor jeg skulle trappe ud af min medicin! Så til sammen kan man måske sige 3 år. Nå, men nu sidder jeg altså er helt nygravid og synes, at jeg burde være helt vildt glad og lykkelig.... Men, men, men.... Jeg er konstant bange for, at jeg får et krampeanfald (jeg får ingen forvarsler, men falder bare om. Og så når jeg også at blive blå på fingerspidser, næsetip og læber inden jeg kommer til bevidsthed). Derudover har jeg også haft ondt i underlivet, som når jeg har menstruation. Og når man har menstruation, er der jo noget, der kommer ud, og det skal det jo helst ikke!!! Så jeg går rundt og er mega bekymret hele tiden. Er jeg den eneste, der har det sådan? 

Hej. 

Jeg har selv epilepsi og får heller ik nogen advarsler om at får et anfald. Hvilken medicin tager du og hvor mg? 

Anmeld Citér

25. august 2016

Tiggi

Selv uden epilepsi er alle vidst meget bekymrede i starten af graviditeten De mens-agtige smerter som du oplever er meget normalt og er kroppen som begynder at udvide sig og gøre plads til babyen Det kaldes ligamentsmerter  

Så længe at du ikke ser helt rødt blod med klumper burde der ikke være noget at være bekymret over

Mht epilepsien kan jeg desværre ikke hjælpe, men skader vel næppe fosteret hvis du får et anfald? 

Anmeld Citér

2. september 2016

Krealir

Hej. 

Jeg har selv epilepsi og får heller ik nogen advarsler om at får et anfald. Hvilken medicin tager du og hvor mg? 

Jeg får Lamotrigin 200 mg morgen og aften samt 100 mg til middag. Hvad med dig? Undskyld jeg svarer så sent. Ved ikke helt, hvad der gik galt. Egentlig burde jeg bare være over-lykkelig, for jeg har faktisk kun haft et enkelt krampeanfald i alle de 6 mdr, jeg trappede ud. Og jeg har  ikke haft et eneste et imens jeg har været gravid! Mega fedt taget i betragtning af sidste gang jeg prøvede at trappe ud. Der trappede jeg ud i løbet af 3 mdr og endte med at få et anfald hver anden uge - sådan i gennemsnit. Og der prøvede jeg også Kepra.... Som ikke hjalp det mindste!

Så jeg burde bare være lykkelig, som sagt, men bekymringerne er der desværre mange af. 

Hvor langt er du henne? Er det din første? Kan du holde dig anfaldsfri? Jeg er nu i uge 9 (8 +4). 

Anmeld Citér

2. september 2016

Krealir

Tiggi skriver:

Selv uden epilepsi er alle vidst meget bekymrede i starten af graviditeten De mens-agtige smerter som du oplever er meget normalt og er kroppen som begynder at udvide sig og gøre plads til babyen Det kaldes ligamentsmerter  

Så længe at du ikke ser helt rødt blod med klumper burde der ikke være noget at være bekymret over

Mht epilepsien kan jeg desværre ikke hjælpe, men skader vel næppe fosteret hvis du får et anfald? 

Hej Tiggi. Nej, det var ikke ligamentsmerter. Det var simpelthen for tidligt for det, fik jeg at vide. Det føltes heller ikke som "trækken" i livmoderen, men snarre en følelse af at der kom noget ud - som når man har menstruation. Min læge kaldte det "murren". Heldigvis er smerterne aftaget, og jeg er begyndt at glæde mig noget mere. Det er rigtig rart! Også det, at jeg heller ikke denne mdr har fået menstruation bekræfter mig i, at der er ved at ske noget nyt og dejligt. Men ja, du har nok ret. Alle bekymrer sig nok i starten. Var bare ved at gå op i limningen!!! Tak fordi du skrev Tiggi ��

Anmeld Citér

3. september 2016

B&J

Jeg har dog ikke epilepsi, men jeg besvimede stadig under min gravitet og der var maven og hovede lige ned i gulvet ude på badeværelset det eneste der skete var jeg fik en kæmpe bule i hovede og har nu en dreng på 6 år 

for mange år tilbage slog jeg mig i en kasse og har siden besvimede hver 4-6 år og har fået alt tjekket ingen epilepsi jeg ved godt det ikke er helt det samme men ved bare min læge sagde at babyen har det rigtigt godt i maven og er godt beskyttet 

Anmeld Citér

3. september 2016

Krealir

B&J skriver:

Jeg har dog ikke epilepsi, men jeg besvimede stadig under min gravitet og der var maven og hovede lige ned i gulvet ude på badeværelset det eneste der skete var jeg fik en kæmpe bule i hovede og har nu en dreng på 6 år 

for mange år tilbage slog jeg mig i en kasse og har siden besvimede hver 4-6 år og har fået alt tjekket ingen epilepsi jeg ved godt det ikke er helt det samme men ved bare min læge sagde at babyen har det rigtigt godt i maven og er godt beskyttet 

Nej, men det minder da lidt om. Faldet er bestemt ikke godt for fosteret. Men hvad for mit vedkommende nok er lige så slemt - eller værre, er at jeg under anfaldet ikke trækker vejret. Heller ikke efter anfaldet - ca 30 sek. trækker jeg vejret! Det lyder jo ikke af meget, men taget i betragtning af, at man siger, at kroppen bruger hvad der svarer til en martons energi under et krampeanfald, siger det sig selv, at kroppen har MEGET brug for ilt. Mine læber, næse og fingre når at blive blå! Jeg ved godt, at man siger, at barnet nok skal få det den skal have, men hvis der er så lidt af det, at moderen dør, hvis hun ikke får det, så er det altså ikke sådan det foregår. Så kommer barnet også til at mangle ilt. Det er meget det, jeg er bange for �� Men rigtig dejligt at høre, at din dreng har det godt �� Det gør mig lidt mere tryg ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.