Hej baby.dk
I dag fik jeg simpelthen nok. Jeg har været oppe 4-5 gange i nat. Og det sker mange nætter. Jeg er gravid med vores tredje barn og har tvillinger på 3. I nat skulle min datter have vand, og hun kan for det meste blot sove videre bagefter, så det er fint. Problemet er vores søn, som er SÅ stædig og stresser mig mere og mere. Han vågner ofte og er sulten. Han vil ofte have en banan, og han accepterer ikke at få et nej. Problemet er også at det ikke bare er en banan. Så vil han også noget andet og tredje. I nat tænkte jeg at nu må det være nok med det bananspiseri midt om natten, så jeg prøvede stille og roligt at sige at han kunne putte inde hos os og at vi snart stod op. Men så gik han selvfølgelig amok og af frygt for at vække hele huset fik han lov til at spise en banan. Det største problem ved det hele er at når han vågner, så vågner jeg så meget at jeg ikke kan falde i søvn igen. Og det stresser mig. Jeg skal snart på barsel, og her tænker jeg at jeg kan få sovet noget mere, men problemet er når man skal tidligt op og på arbejde. Det er dog stadig et spørgsmål om hvordan man opdrager sine børn bedst. Skal man nægte ham at få en banan, vand eller hvad det nu kan være om natten? Skal man trøste ham? Hvordan forstår han at det er vigtigt at han sover og ikke forstyrrer for meget, så mor ikke bliver MEGA smadret næste dag og ikke har lyst til noget som helst. Han skal jo heller ikke blive alt for ked af det, men blot lære at acceptere at han ikke kan få sin vilje og råbe og skrige, især ikke om natten. Jeg håber I kan hjælpe. Venlig hilsen smadretMOR
Lisbeths svar
Hej!
Det er hårdt når nattesøvnen bliver spoleret af den ene eller anden grund.
Børn i den alder drømmer meget og kan have mareridt.Måden at blive trøstet på kan være at få noget i maven, vand, eller mad.
når du har svært ved at sove bagefter og bliver stresset af afbrudt søvn, skal der nok en anden nattefordeling til.
En 3 årig er ikke modtagelig for snak om natten, det er du sikkert heller ikke.
I ,din mand og dig må tage en snak hvordan I f år ændret nætterne så der kan blive langvarig søvn.
En ide kan være i en periode far sover på en madras på gulvet ved siden af dem.
Når der vågnes kan en tung kærlig beroligende hånd og et far er her sov trygt videre, hjælpe børnene til at sove videre.
Et drikkekrus (som ikke drypper)kan være i hovedenden af sengen. De kan lære selv a t tage det og drikke ved tørst.
En god snak med de små hvor de kort får at vide. Om natten sover vi,vi støtter jer med far på en madras i starten. Det bliver så fint.
Et stykke brød og en banan inden sengetid giver en mæt mave, og dermed bedre søvn.
Der findes sove tekster til børn, med blid musik og trygge ord.
Giv lidt kropsmassage eller nussen af fødder inden sovetid.
Det kan tage lidt tid at få vendt de urolige nætter. Det vigtige er at I begge udstråler ro,tryghed og kærlighed, I skal tro på det.
Håber I alle finder en god soverytme inden det næste barn ankommer.
Held og lykke med det hele.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk