sosu assistent

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.513 visninger
9 svar
1 synes godt om
22. august 2016

Anonym trådstarter

Skriver anno da familien ikke behøver være med i mine tanker.

Jeg overvejer at begynde på sosu ass uddannelsen.

Men mit hovede er låst i forhold til pleje iforhold til ble skift af ældre. Det er bare ikke mit.

Familie mæssigt vil det passe bedst ind hvis jeg efter udd tager fast nat vangter. Da manden arb sent hver dag vil jeg kunne hente børn efter skole når jeg har sovet.

Nu mit spørgsmål hvormeget personlig pleje i forhold til bleskift er der om natten.

Og hvordan under uddannelsen kan jeg i praktik perioderne forklare at jeg ikke er for den del ( grunden er at jeg under min opvækst har oplevet min ene forældre der ofte ikke fik hjælp og jeg som barn har måtte hjælpe med dette.)

Jeg vil ikke have noget imod en våd ble men en "stor ble" vender det sig i mig bare ved tanken.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2016

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Men mit hovede er låst i forhold til pleje iforhold til ble skift af ældre. Det er bare ikke mit.

Familie mæssigt vil det passe bedst ind hvis jeg efter udd tager fast nat vangter. Da manden arb sent hver dag vil jeg kunne hente børn efter skole når jeg har sovet.

Nu mit spørgsmål hvormeget personlig pleje i forhold til bleskift er der om natten.

Og hvordan under uddannelsen kan jeg i praktik perioderne forklare at jeg ikke er for den del ( grunden er at jeg under min opvækst har oplevet min ene forældre der ofte ikke fik hjælp og jeg som barn har måtte hjælpe med dette.)

Jeg vil ikke have noget imod en våd ble men en "stor ble" vender det sig i mig bare ved tanken.

Du kommer nok ikke til at kunne undgå det helt, med mindre du vælger at arbejde i psykiatrien efterfølgende, enten på et psykiatrisk hospital på en afd. med unge mennesker eller i socialpsykiatrien (her er det så svært med nattevagter)

har du hjælper uddannelsen ??

hvis ikke skal der en meget motiveret ansøgning til for at kunne komme ind på assistenten.

Jeg er selv i gang med den og om små 3 uger går vi i praktik i psykiatrien.

det er en fed uddannelse, hvor man virkelig lærer sig selv at kende, både på godt og ondt.

Anmeld Citér

22. august 2016

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Du kommer nok ikke til at kunne undgå det helt, med mindre du vælger at arbejde i psykiatrien efterfølgende, enten på et psykiatrisk hospital på en afd. med unge mennesker eller i socialpsykiatrien (her er det så svært med nattevagter)

har du hjælper uddannelsen ??

hvis ikke skal der en meget motiveret ansøgning til for at kunne komme ind på assistenten.

Jeg er selv i gang med den og om små 3 uger går vi i praktik i psykiatrien.

det er en fed uddannelse, hvor man virkelig lærer sig selv at kende, både på godt og ondt.

Jeg har ikke nogle af dem. Men er uddannet pædagog så har fået besked om at jeg kan korte noget af uddannelsen af.

Anmeld Citér

22. august 2016

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Det kommer helt an på hvilken kommune du arbejder i. Og om du er inde eller ude. Når jeg kører ude er det ren sygepleje, men når jeg er inde på plejehjem er det på lige fod med hjælper. 

Dog er det sjældent at jeg skifter ble i nattevagten (de gamle skal helt sove 

men i din primære praktik kan du nok ikke undgå det. 

Anmeld Citér

22. august 2016

Muffinmus

Nu er jeg i gang med sygeplejestudiet og har jo arbejdet tæt sammen med sosu eleverne. 

Du skal nok forberede dig på at 90 % af de jobs der findes vil omhandle personlig pleje.dvs bad, hårvask, personlig hygiejne,  skifte bleer, tørre numser mm.

De fleste assistenter arbejder med lige præcis dette også gennem praktikken...og de sker også i psykiatrien da der ansættes sosuer til f.eks bosteder med demente mm der ikke kan klare sig selv.

Umiddelbart lyder assistentuddannelsen ikke som det optimale for dig da det er svært at undgå disse jobs hvis du ikke kan leve med personlig hygiejne, bad og bleskift?

Selv som sygeplejerske skal man ofte stå for den del af plejen og kan have svært ved at komme uden om det, især under uddannelsen. Vi have 10 uger med næsten kun personlig pleje. Bad, etage vask, opererede kvinder med menstruationer der skulle hjælpes med vask forneden og bind mm.

Jeg ønsker også et job indenfor psykiatrien , også fordi jeg hellere vil arbejde med det psykiatriske end somatiske.

Anmeld Citér

22. august 2016

fruD

Hvad med at blive nattevagt på et botilbud? Der kan du bruge din uddannelse ��

Anmeld Citér

22. august 2016

Aristocats

Nu er jeg ikke selv sosu og har aldrig haft erfaring inde på sosu-emnet, men for mig virker det problematisk at ville tage en uddannelse som sosu-hjælper/assistent, hvis man har svært ved ble-skift/hjælp til personlig hygiejne. I nogle tilfælde skal du nol også tørre folk og vaske dem intime steder (aka tissemand og tissekone). 

Hvis det er noget du har meget imod, så ville jeg, hvis jeg var dig, være påpasselig med at gå i gang med uddannelsen. Som jeg kan høre på de andre kan man godt få et job hvor det ikke er en del af det, men tror absolut ikke du kan undgå det i uddannelsesforløbet, da det er en af de færdigheder du simpelthen skal besidde, også selvom du ikke planlægger at arbejde med folk der har de behov senere. 

Ingen ved jo om det bare er tanken der ikke er rar men når du får det gjort i praksis/et par gange, så er det måske ikke så udfordrende som du troede. Men der er jo ingen garantier. For mig er det altså lidt ligesom at læse medicin men spørger om fratagelse ved kirurgiske indgreb og andet fordi man har det svært med blod 

Anmeld Citér

22. august 2016

L-Mortil3

Som nattevagt i hvert fald hvor jeg arbejder (bosted fysisk og psykisk handicappede) er det "ligegyldigt" næsten hvad udd du har, pædagog kan sagtens bruges... Vi skifter måske 2 våde bleer om natten...

Anmeld Citér

22. august 2016

Morjanne76

Du kommer ikke uden om nedre toilette under uddannelsen, det er basal sygepleje og den kompetente skal du da besidde. 

Anmeld Citér

22. august 2016

Baby17

Anonym skriver:

Er du sikker på, at du vil være sosu assistent? Ved du hvilke arbejds opgaver der kræves af dig som sosu? Det lyder det nemlig ikke til. 

Selvfølgelig kan du finde et job uden så meget pleje efterfølgende fx i psykiatrien 

Men i løbet af din udd. Skal du jo kunne udføre de opgaver og krav der stilles for at bestå praktikkerne. En af de krav er personlig hygiejne og det slipper du ikke udenom. På plejecentre og i hjemmeplejen er der også mange sår skift, katether og sonde skift. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.