Eksperthjælp: 9 måneder vil ikke spise selvDet er

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.471 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. august 2016

Lisbeth Jess

Hej. Jeg har lige et spørgsmål om mad til A på 9 mdr.
Han har ingen interesse i at spise sik mad selv med fingrene. Overhovedet. I starten rørte han lidt ved det men det gik hurtigt over igen. Han er fuldstændig ligeglad med vi lægger mad foran ham eller prøver at give ham det i hånden så derfor bliver han stadig udelukkende madet. (Han spiser dog derudover flot og varieret og tygger fint) .
Her til frokost fandt jeg så ud af at hvis jeg gav ham gaflen med et stykke rugbrød på i hånden ville han faktisk gerne selv føre gaflen til munden og spise- et par gange i hvert fald. Det er som om at hab synes det er ulækkert at røre ved maden.

Er det vigtigt at de lærer at spise med fingrene først eller må man godt bare gå direkte til gaffel? Jeg vil jo gerne have ham igang selv men synes det er svært når hans interesse er så lille.
Kun hvis han får en kiks eller lignende i hånden vil han sidde og sutte lidt på den.

Han vokser i øvrigt fint vejede 2800 ved fødslen og nu vejer han 9.8 og blev 9 mdr for 2 dage siden.

Min egen Sp mener at vi er for tæt knyttet mig og A (kan man det!?) og at det ligger i vores tilknytning det med at han vil mades. Det synes både jeg og dp mor er noget fis, og hab vil i øvrigt heller ikke selv når det er andre der giver ham mad. Hun synes også han er unaturligt morsyg!? Hun mener ikke det er normalt at han helst vil være hos mig hele tiden og græder for at komme over til mig hvis han er hos andre. Der er dog ingenting hvis bare han ikke kan se mig. der synes jeg også hun siger noget fis. Så vidt jeg ved er det netop i denne alder seperstionsfasen viser sig og de kan blive morsyge..?

Glæder mig til at høre fra dig

Lisbeths svar

Hej !

Det lyder som du gør meget for at få din søn til at spise selv.

Han er ikke glad for at bruge sine fingre, en gaffel kan lokke ham til at putte mad i munden.

De fleste børn putter ting i munden for at undersøge og når det er mad vil de smage og spise.

Han vil gerne sidde med en kiks eller andet og putte i munden og det er fint.

Han er i fin trivsel og får det mad som han skal have.

Fortsæt du med at lære ham at stikke gaflen i maden og spise på den måde.Det øver også hans fin motorik.

hvis du lægger grønt og andet kan det være han bruger  den anden hånd til at spise det.

Han går i DP og der øver han sikkert også at spise selv.

Han skal nok lære det han er stadig kun lige blevet 9 måneder.

Han er tæt knyttet til dig og det er helt normalt,du har sikkert haft den meste barsel.Tilknytning mellem mor og barn er stærk og efter han er startet i DP er han endnu mere afhængig at du er der.

Hvis din søn trives, er glad og nysgerrig på verden når mor er trygt ved siden af, lyder han som en dejlig normal dreng.

Slip dine bekymringer og nyd ham.

God søndag og fortsat held og lykke med ham.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.