Jeg var ti år da min farfar døde. Det var efter lang tid med kræftsygdom, så de voksne vidste, at nu var der ikke mange dage tilbage. Min far er enebarn, så det var mine forældre sammen med min farmor som var omkring ham til det sidste og bar alt det praktiske osv. Men de gjorde det på den gamle måde. Vi børn blev mindst mulig informeret. Kom jeg ind i stuen, blev de stille eller skiftede emne. Men jeg var jo ikke dum. Jeg forstod meget, gættede mig til en del og fantaserede omkring de ting, jeg ikke forstod. Da han var død blev jeg ked af det, men jeg fik besked af min mor, at jeg var for lille til at forstå, og at jeg bare reagerede på stemningen. Jeg vil ikke anbefale den metode! Børn på 10 år forstår rigtig meget, og de fortjener at blive snakket med, så de kan få svar på sine spørsmål og være en del af det, familien går igennem. Vær ærlig, det tror jeg godt, børnene tåler. Men man behøver jo ikke være unødig brutal. Giv ham muligheden for at få svar på spørgsmål og respons på tanker. Hvis I er meget optaget med det hele, tror jeg det er vigtigt, at han ikke ekskluderes. Han behøver ikke at være med hele tiden, men ikke hold det hemmelige for ham, og ikke lad ham oppleve det som at blive holdt udenfor.
Jeg vil bare sige, at dette kun er mine private tanker omkring det basseret på mine egne erfaringer. Børn er selvsagt også forskellige, så om du fornemmer, at det bliver for meget for ham, så må du stole på din mavefornemmelse.
Anmeld
Citér