Optjene retten til dagpenge..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.362 visninger
12 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. august 2016

Anonym trådstarter

Er der nogle herinde der ved, om man optjener retten til dagpenge ved at studere?

Tænker, man skal jo ha været medlem mindst et år, og ha 1924 arbejdstimer for fuldtidsforsikret og 12** for deltidsforsikret.

Men hvis nu at man læsere på vuc, og her ikke har arbejdstimer, men i stedet har su timer, tæller de så med i de arbejdstimer som en akasse forlanger?

Glemte at ringe i dag, og er vildt nysgerrig på dette, da jeg ikke kan finde svar på det på nettet, og overvejer meget, om jeg skal sige jobbet op, og begynde at læse efter sommerferien  

Men dette vil jeg nemlig ikke gøre, hvis man ikke optjener arbejdstimer for su timerne, da jeg er midt i en optjeningsperiode for dagpenge 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2016

esioul

Anonym skriver:

Er der nogle herinde der ved, om man optjener retten til dagpenge ved at studere?

Tænker, man skal jo ha været medlem mindst et år, og ha 1924 arbejdstimer for fuldtidsforsikret og 12** for deltidsforsikret.

Men hvis nu at man læsere på vuc, og her ikke har arbejdstimer, men i stedet har su timer, tæller de så med i de arbejdstimer som en akasse forlanger?

Glemte at ringe i dag, og er vildt nysgerrig på dette, da jeg ikke kan finde svar på det på nettet, og overvejer meget, om jeg skal sige jobbet op, og begynde at læse efter sommerferien  

Men dette vil jeg nemlig ikke gøre, hvis man ikke optjener arbejdstimer for su timerne, da jeg er midt i en optjeningsperiode for dagpenge 

Nej du optjener ikke timer på Su  

Anmeld Citér

17. august 2016

sandramor

Anonym skriver:

Nej det gør du ikke men altså uanset om du har optjent dem eller ej så mister du jo retten til dagpenge hvis du har studeret så og så længe da du så ikke har hverken arbejdet eller brugt af dagpengene..... Sådan mener jeg ihvertfald det er for mig.... Er selv studerende og har været det i 2 år og kan ikke få dagpenge hvis jeg dropper uddannelsen.... Kun når jeg blir færdig :-) 

Anmeld Citér

17. august 2016

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Nej det gør du ikke men altså uanset om du har optjent dem eller ej så mister du jo retten til dagpenge hvis du har studeret så og så længe da du så ikke har hverken arbejdet eller brugt af dagpengene..... Sådan mener jeg ihvertfald det er for mig.... Er selv studerende og har været det i 2 år og kan ikke få dagpenge hvis jeg dropper uddannelsen.... Kun når jeg blir færdig :-) 

Mister man retten til dem, hvis man studere i en længere periode, og ikke gør brug af dagpenge? Det vidste jeg ikke, det er da ikke rimeligt, hvis man betaler sit kontingent 

Men hvad gør du så? Hvordan får du så ret til dagpenge når du er færdig?

Anmeld Citér

17. august 2016

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Nej du optjener ikke timer på Su  

Øv øv, håbede jeg lige 

Var godt klar over, at det ville tage længere tid, men håbede de talte med i en optjeningsperiode..

Nåh, så må jeg vidst heller blive på jobbet lidt endnu 

Anmeld Citér

17. august 2016

Heksemutter

Hvis du færdiggør en erhvervskompetencegivende uddannelse (erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse) af minimum 18 måneders varighed, bliver du berettiget til dagpenge på dimittendsats.

Så hvis du tager VUC + en videregående uddanelse, kan du få dagpenge efterfølgende - men ikke, hvis du kun tager VUC.

Anmeld Citér

17. august 2016

sandramor

Anonym skriver:

Mister man retten til dem, hvis man studere i en længere periode, og ikke gør brug af dagpenge? Det vidste jeg ikke, det er da ikke rimeligt, hvis man betaler sit kontingent 

Men hvad gør du så? Hvordan får du så ret til dagpenge når du er færdig?

Jeg var inden jeg begyndte at læse medlem af HK.... Nu er jeg medlem af FTFA... Det er sådan at hvis du bare melder dig ind 1 år inden du er færdig med din uddannelse så kan du få dagpenge fra den dag du er færdig :-) 

Anmeld Citér

17. august 2016

Fremad

sandramor skriver:

Jeg var inden jeg begyndte at læse medlem af HK.... Nu er jeg medlem af FTFA... Det er sådan at hvis du bare melder dig ind 1 år inden du er færdig med din uddannelse så kan du få dagpenge fra den dag du er færdig :-) 

Men dette gælder ikke en gyminasiel uddannelse, og gælder kun når du færdiggøre en uddannelse der ikke er gyminasiel... En vuc er ikke en du kan optjene dagpengeret på, medmindre du arbejder ved siden af  

Anmeld Citér

17. august 2016

Anonym trådstarter

Det jeg skal læse på vuc, er en genvejspakke, da jeg gerne vil ind på pædagog uddannelsen til næste år.

Derfor jeg var lidt spændt på, om jeg optjene timer ved at læse. Men hvis jeg bare skal melde mig ind 18 før endt uddannelse, så er det jo ikke noget problem

Anmeld Citér

17. august 2016

Anonym

Du optjener ikke dagpengeret på baggrund af at færdiggøre en VUC.

Det er Kun færdiggørelse af en videregående uddannelse, som gør, at du optjener RET til dagpenge. Dvs at du færdiggøre din pædagoguddannelse og husker at melde dig i en A-kasse senest 14-dage efter end uddannelse - så har du ret til dagpenge fra den dag, du er færdig som pædagog. Glemmer du det med de 14 dage, så kommer du i karrentæne i ca en måned uden dagpenge - men du har stadig ret til dagpenge herefter. 

Hvis du ikke har en uddannelse, som giver ret tilbdagpenge, så gælder det som forresten af ufaglærte uden job:

Hvis du er betalende medlem af en A-kasse, så vi dine arbejdstimer (de arbejdstimer du haft de sidste 3 år) tælle med. 

Hvis du har mere end 1924 arbejdstimer -på 3 år så har du ret dagpenge :-) (men kun som betalende medlem) (altså svarende til et års fuldtid - blot fordelt overfor 3 år som betalende medlem)... Derfor kan det sagtens give mening at være betalende medlem, selvom du ikke optjener dagpenge ret på dine VUC-timer :-)

Det med at man kan studere for længe, handler om at en dagpengeret kun går af 3år. Men der er kun et problem, hvis du dropper ud af din uddannelse. 

Du får ny dagpengeret for hver videregående uddannelse du tager eks. Du får 3 år ved end bachelor. Og igen efter din kandidat. Problemet er, hvis du bruger 5 år på kandidaten også dropper ud. For så er det mere 3 år siden, du fik din dagpengeret. Så skal optjene igen eller gennemføre din kandidat og dermed få en dagpengeret.

(Min mand er dagpenge rådgiver. Han fortalte mig ovenstående på baggrund af dit spørgsmål herinde)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.