Eksperthjælp: Hvordan lave en god "dele" ordning efter skilsmissen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

898 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. august 2016

Linda Stæhr

Hej
Min mand og jeg skal skilles. Det er nok mest min beslutning men det var ikke et godt forhold for nogen af os. Jeg er så ulykkelig over at det er nødvendig at skulle skilles fordi det går ud over børnene...

Vi har 3 børn: En dreng på 8 år en pige på 3,5 og en dreng på 18 mdr.

Jeg har læst mig til vanvittighed omkring deleordninger; fordele, ulemper osv. Særlig skræmmende læsning når man som os har en lille på 18 mdr.

Mit arbejde indebærer aftenarbejde og det jeg har kunne læse mig til er, at når man har en lille på 18 mdr., så er set vigtig at det en primær omsorgsperson og hjem. Derfor har jeg tænkt at foreslå en 10/4 ordning hvor jeg så skulle arbejde 2 aftner på de 10 dage jeg har dem: man., tirs., ons. fri, tors. arbejde, fre., lør., søn., fri., man., arbejde, tirs, ons fri og så hos far tors, fre, lør, søn (jeg har egentlig også fri torsdag, så en 11/3 ordning er jo også en mulighed - evt med en overnatning his far den ene af aftenerne).

Er det realistisk og ordenligt overfor børnene - tænker også hvis jeg nu har brug for barnepige. Min drøm var jo at min eks. havde lyst til at "være barnepige" hjemme i mit nye hjem, men det er jo ikke op til mig, desværre...

Forslag og gode råd modtages gerne...

På forhånd mange tak

Lindas svar

Kære Jannicks mor

Puha det er er nogle ubehagelig beslutninger I står overfor, men sket er sket og nu må I finde den bedste vej i det.

Første råd i beslutningerne om børnene

Det første jeg vil sige er: STOP med at læse! Prøv at mærke efter de ordninger du har overvejet. Hvad kan du leve med og hvad ikke. Se det desuden som en forsøgsordning det første år og ret til efterhånden sammen med far.

Overvej sammen - beslut sammen

Tal længe og grundigt med far om alle dine overvejelser – FØR du beslutter noget. I skal så vidt muligt kunne vise børnene et eksempel på at kunne samarbejde, selvom det er svært. Hav far med i de fælles overvejelser så meget som muligt.

I forhold til dine konkrete spørgsmål vil jeg svare ud fra mine personlige vurderinger, snarere end som fagperson, da jeg ikke har beskæftiget mig med valg af deleordninger før - tag det som en personlig mening:

Kommentarer til den konkrete situation

• Jeg har en tommelfingerregel med at børn må være væk fra deres primære omsorgsperson lige så mange døgn som de er gamle. Overvej om I kan lave en ordning der fx hedder 5:2 i starten, til den yngste bliver ældre – eller som du nævner at far kan være babysitter nogle aftner, så de ser ham.
  • Overvej om far bliver mere som en onkel end en far, hvis han kun ser dem med 10 dages afstand… kunne I ses alle sammen undervejs i de 10 dage? Kunne far være med til spisning og putning en aften indimellem?
  • Overvej at lave en fast dag hver 14. dag, hvor du og far sætter tid af til at udveksle historier, viden, aftaler – så børnene mærker, at der er STYR på tingene. Det er en af de vigtige aspekter for børnenes tryghed i en skilsmisse –OG i undgår dumme misforståelser der gør samarbejdet sværere. Ligesom parforhold kræver tid og indsats, så gør skilsmisse det også – Forvent at det tager tid at blive enige, lytte og udveksle viden.
  • Overvej også at tage venner og øvrig familie med på råd. Har de gode vinkler, nu de kender jer?

Til alle der læser med vil jeg opfordre jer til at svare opmuntrende på denne mors overvejelser om deleordninger – gerne egne erfaringer.

Jeg ønsker jer alt det bedste – selv i denne situation.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.