Overset syndrom? (scanning)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.247 visninger
13 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. august 2016

Anonym trådstarter

Hej

Jeg læste en artikel om en 20 årig pige, som fødte tvillingepiger med Down syndrom. Under graviditeten viste blodprøven, nf/doubletesten og gennemscanningen at alt var "normalt" og at chancerne for DS (og andre syndromer) var minimale. 

Jeg ved også godt, at selvom chancerne er minimale, så kan det jo ske. 

Mit spørgsmål er, er der nogen af jer, der har oplevet lignende eller kender nogen, som har? Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2016

tarkoflen

Ja det har jeg en tidligere kollega der oplevede. Hun sagde at chancen for at vinde i lotto var større end chancen for at det skete. Jeg ved det var en stor sorg for hende, men nu elsker hun jo sit barn lige så højt som de to andre

Anmeld Citér

16. august 2016

ll.andersen

Min søster og svorger valgte dog nakkefoldsscanningen fra men ved misdannelsesscanningen opdagede de hverken Down eller hjertefejlen han havde, kun at han var en lille baby hvilket ogs gjorder at min søster gik til vækstscanninger løbene derefter.

Det var først ved en vækstscanning i uge 33 at de fandt ud af at der var noget alvorligt galt. 

Anmeld Citér

16. august 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Vores søn er født med hjertefejl de ikke så på scanning

Anmeld Citér

17. august 2016

Leneur

Min kusine har DS og det blev først opdaget ved fødsel. Alle scanninger viste ingenting. 

Anmeld Citér

17. august 2016

PB2013

NF er jo en risikoberegning, så hvis du får et tal der hedder 1:18.000, så kan det jo være at det barn du føder er det ene. Så risikoen er der altid, det er kun ved moderkage biopsi man kan være rimelig sikker på at der ikke er større kromosom fejl.

Anmeld Citér

17. august 2016

GUSO

Min dreng er født med en ret alvorlig hjertefejl som ikke blev opdaget ved scanning i uge 20.. Det blev opdaget dagen efter han er født..

Anmeld Citér

17. august 2016

Kay

Til en nakken oldemor scanning får du et tal fx. 1:17000 det vil sige at sådan groft statistisk sat op hvis du får 17000 børn (ja god fornøjelse) så har 1 af dem downs....  men der kan jo lige så godt være det første barn ud af de 17000 som det kan Være et af de 16999 andre.... Derfor er en god nf aldrig en garanti.... 

Der ud over kan barnet fejle så meget andet der ikke nødvendigvis kan ses på en scanning... min yngste datter er fx født med et sjældent syndrom og ganespalte som man ikke kan se på en scanning... så der er aldrig nogle garantier for noget som helst...

Anmeld Citér

17. august 2016

Mo9ca

Kay skriver:

Til en nakken oldemor scanning får du et tal fx. 1:17000 det vil sige at sådan groft statistisk sat op hvis du får 17000 børn (ja god fornøjelse) så har 1 af dem downs....  men der kan jo lige så godt være det første barn ud af de 17000 som det kan Være et af de 16999 andre.... Derfor er en god nf aldrig en garanti.... 

Der ud over kan barnet fejle så meget andet der ikke nødvendigvis kan ses på en scanning... min yngste datter er fx født med et sjældent syndrom og ganespalte som man ikke kan se på en scanning... så der er aldrig nogle garantier for noget som helst...

Mener du nakkefoldsskanning i den øverste linje?

Mvh. M

Anmeld Citér

17. august 2016

Mo9ca

Anonym skriver:

Hej

Jeg læste en artikel om en 20 årig pige, som fødte tvillingepiger med Down syndrom. Under graviditeten viste blodprøven, nf/doubletesten og gennemscanningen at alt var "normalt" og at chancerne for DS (og andre syndromer) var minimale. 

Jeg ved også godt, at selvom chancerne er minimale, så kan det jo ske. 

Mit spørgsmål er, er der nogen af jer, der har oplevet lignende eller kender nogen, som har? Hvad er jeres erfaringer?

Jeg har arbejdet i en vuggestue/børnehave hvor vi havde 3 med DS. og alle tre blev ikke opdaget ved nf. skanningen da nakkefolden så helt normal ud til skanningen. Blodprøven var der heller ikke noget mistænkeligt ved.

Mvh. M

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.