Ensom gravid - om kærestens rolle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.498 visninger
9 svar
24 synes godt om
14. august 2016

Marts17

Ja det her bliver nok lidt langt - har læst en masse på nettet om den kommende fars rolle i graviditeten, men føler ikke rigtigt, det hjælper.. 

Vi blev gravide meget hurtigere end vi havde regnet det, det er en længere historie. Pointen er, at vi begge blev overraskede over de to streger, men ikke desto mindre meget lykkelige! De første dage var som en lyserød sky, perfekt og min kæreste var endnu mere glad end jeg. Alt tegnede perfekt. Jeg tog på ferie og kom tilbage to uger efter, og det ændrede et eller andet. Da jeg kom hjem gav han udtryk for at det havde været så hårdt, han havde været så nervøs for om der ville ske noget og jeg kom hjem fyldt med hormoner. Jeg havde ændret mig meget på de to uger med humørsvingninger, meget ømme bryster og der var bare sket meget udvikling på de to uger. Alt imens var han glad og jeg var træt og plaget af symptomer. Herefter gik det ned af bakke, og det forstår jeg godt, den lyserøde sky vi havde haft inden ferien blev erstattet af et sort hul. jeg lærte at styre hormonerne lidt og blev istedet enormt følsom, alt blev og bliver stadig overfortolket, selvom han kysser mig, tænker jeg at det var for kort, at han nok ikke kan lide mig mere og i det hele taget er jeg blevet meget usikker - forventer nærmest han smutter i morgen. Han interesserer sig ikke længere for fosteret i maven, udviste dog glæde ved en tidlig scanning for fire uger siden, men siden har han ikke vist interesse. Måske jeg forventer for meget, det er nok også voldsomt for ham, men det er bare som om han slet ikke er glad længere, over noget som helst. Han opfører sig nærmest som en med en depression, og det undrer mig samtidig at han kan gå fra at være så glad til at være så nedtrykt.. 

Jeg overfortolker sikkert samtidig med at jeg nok havde for høje forventninger, og jeg ved ikke rigtigt hvad jeg egentlig vil med det her indlæg - måske mest høre fra andre, som også har følt sig alene og ensomme i deres graviditet selvom de har haft en kæreste. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2016

Mor Christa

Jeg kan trøste dig med at jeg også er alene om min graviditet ;-) for 3. Gang endda! 

Far her interesserer sig bare ikke for graviditeterne - jo, til nakkefoldsscanninger, Md scanninger etc. Men han deltager ikke i lægebesøg og jordemoder. End ikke når babyen sparker vildt i maven, er han som sådan interesseret. Sådan har det bare været - han er jo ikke knyttet til det lille væsen på samme måde som jeg. Jeg mærker hende dagligt, har alle skavankerne osv. 

Til gengæld interesserer han sig for sine børn, som ikke ligger i min mave! 

Under første graviditet var jeg - som dig - frustreret over det, men lærte at mange mænd simpelthen bare har det sådan! 

Det bedste du kan gøre for dig selv er at acceptere det :-) han skal nok komme igen, når i har jeres baby i armene! 

Fat mod! :-) 

Anmeld Citér

14. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Marts17 skriver:

Ja det her bliver nok lidt langt - har læst en masse på nettet om den kommende fars rolle i graviditeten, men føler ikke rigtigt, det hjælper.. 

Vi blev gravide meget hurtigere end vi havde regnet det, det er en længere historie. Pointen er, at vi begge blev overraskede over de to streger, men ikke desto mindre meget lykkelige! De første dage var som en lyserød sky, perfekt og min kæreste var endnu mere glad end jeg. Alt tegnede perfekt. Jeg tog på ferie og kom tilbage to uger efter, og det ændrede et eller andet. Da jeg kom hjem gav han udtryk for at det havde været så hårdt, han havde været så nervøs for om der ville ske noget og jeg kom hjem fyldt med hormoner. Jeg havde ændret mig meget på de to uger med humørsvingninger, meget ømme bryster og der var bare sket meget udvikling på de to uger. Alt imens var han glad og jeg var træt og plaget af symptomer. Herefter gik det ned af bakke, og det forstår jeg godt, den lyserøde sky vi havde haft inden ferien blev erstattet af et sort hul. jeg lærte at styre hormonerne lidt og blev istedet enormt følsom, alt blev og bliver stadig overfortolket, selvom han kysser mig, tænker jeg at det var for kort, at han nok ikke kan lide mig mere og i det hele taget er jeg blevet meget usikker - forventer nærmest han smutter i morgen. Han interesserer sig ikke længere for fosteret i maven, udviste dog glæde ved en tidlig scanning for fire uger siden, men siden har han ikke vist interesse. Måske jeg forventer for meget, det er nok også voldsomt for ham, men det er bare som om han slet ikke er glad længere, over noget som helst. Han opfører sig nærmest som en med en depression, og det undrer mig samtidig at han kan gå fra at være så glad til at være så nedtrykt.. 

Jeg overfortolker sikkert samtidig med at jeg nok havde for høje forventninger, og jeg ved ikke rigtigt hvad jeg egentlig vil med det her indlæg - måske mest høre fra andre, som også har følt sig alene og ensomme i deres graviditet selvom de har haft en kæreste. 

Alle de mange ting - humørskift hos jer begge, store forandringer i adfærd - er sket over meget, meget kort tid. Du tog på ferie lige efter den positive test, og i løbet af bare dé to uger havde du "ændret dig meget". Han var glad ved din hjemkomst - for ca. 4 uger siden? - og nu er han i et sort hul. Og du tænker allerede, at du nok har haft for høje forventninger - men du er kun ca. ti uger henne? 

Jeg tror, dine følelser spiller dig et puds, og at du, som du selv er inde på, overfortolker. Du er formentlig, klassisk for en førstegangsgravid, ekstremt fokuseret på og optaget af graviditeten, og du registrerer hver eneste lille forandring i og omkring dig, gør dig bekymringer, spekulerer og overtænker. 

Der er ca. 30 uger igen. Din kæreste kan ikke forventes at være så 110 procent tunet ind på noget, der endnu er så uvirkeligt og usikkert, som du er. Det kan komme, og det gør det ved de fleste kommende fædre, når der er noget mere håndgribeligt at forholde sig til. En stor mave, de første spark. Prøv, også for din egen skyld, at være andet end "kun" gravid nonstop. Tal om noget andet, vis ham og mind dig selv om, at du sttadig er dig og dermed en hel masse andet end gravid. Lad ham komme til dig, når han får lyst til at spørge til graviditeten, og brug tid med ham på noget af det, I plejer at være sammen om. Også, så du selv får tankerne lidt væk. Han har brug for at mærke, at selv om jeres liv vil ændre sig, så er meget stadig som før. Der er intet unaturligt ved dit fokus og dine tanker, men ro på. Det kan blive en lang og hård graviditet, hvis du analyserer og spekulerer så meget. 

Anmeld Citér

14. august 2016

migxher

Altså jeg tror vi kvinder har det med at over romantisere det at være gravid og regner lidt med at vores mænd er lige så Ekstatiske som os jeg synes sgu ikke det er specielt fedt eller romantisk, for mig er det bare en proces der skal overstås. Sådan ved jeh også at min kæreste har det. Han knus elsker vores søn, men graviditeten interessere ham ikke specielt.

Ro på, mænd føler bare ikke graviditet på samme måde som os kvinder. Men han skal nok elske jeres lille guldklump når h*n kommer.

Og ja, hormoner gør bare at man overtolker alt! 

Anmeld Citér

14. august 2016

Mortilah

Far herhjemme var ikke med til en eneste scanning. Mærkede spark måske én gang og sagde ja ja... Fint fint. Interesserede sig ik en dyt og lagde heller ikke skjul på det. Fødslen var han med til- forlod dog fødestuen inden jeg var kommet på barselsafsnittet Jeg tager det altså ikke ret tungt. Det er bare ikke alle mænd der gider gå op i graviditet og hvad det medfører sig af trælse ting og sager (og skønne selvf.) min kæreste ikke god til at være begejstret for helt små babyer- eller synes de kan finde ud af at håndtere det og det gør heller ikke noget for mig- da jeg mener baby har brug for mig og kun mig det første stykke tid. Nu er min datter 8 mdr og far er så glad for hende og synes hun er det sødeste i verden. Hun giver meget igen i form af grin og smil og alt er skønt.

Jeg ville forsøge at være lidt "cool" og tænke det går nok! Det var ihvertfald det jeg gjorde og alt endte rigtig godt! 

Anmeld Citér

15. august 2016

Marts17

Tak for svar til alle tre! Dejligt at høre fra andre, som har oplevet/oplever noget lignende, og det er nok hormoner som virkelig er aktive for tiden - dem må jeg prøve at lære at styre lidt. 

Derudocer vil jeg prøve at ligge det på hylden og snakke om andre ting, lade ham spørge hvis og når han vil, det var et super råd! Så tak 

Anmeld Citér

15. august 2016

Ammi

Det synes jeg også er en god ide.

Da jeg var gravid, læste jeg en gang om ugen op fra 'libero appen'. Med hvor stor baby var og hvornår den kunne høre mv. Det gjorde det meget mere spændende for min mand, fordi han bedre kunne forholde sig til hvad der gemte sig i maven. Men det kræver jo lige at han har lyst til at høre at man læser de ca. 10 linjer op. (det var ikke altid min mand gad) Lidt god godnathistorie søndag aften. (så er man også øvet)

Anmeld Citér

16. august 2016

Marts17

Ammi skriver:

Det synes jeg også er en god ide.

Da jeg var gravid, læste jeg en gang om ugen op fra 'libero appen'. Med hvor stor baby var og hvornår den kunne høre mv. Det gjorde det meget mere spændende for min mand, fordi han bedre kunne forholde sig til hvad der gemte sig i maven. Men det kræver jo lige at han har lyst til at høre at man læser de ca. 10 linjer op. (det var ikke altid min mand gad) Lidt god godnathistorie søndag aften. (så er man også øvet)

Det lyder som en god ide, det vil jeg prøve! Tak 

Anmeld Citér

22. august 2016

SK85

Jeg synes det er vigtigt at skelne de to ting ad. At han virker deprimeret og at han ikke virker til at interessere sig specielt meget for fostret i maven endnu.

For sidstnævnte er normalt (sådan var det også her, men han har været meget interesseret siden baby blev født). Men det andet er ikke normalt og er noget man bør bekymre sig om og gøre noget ved/opsøge hjælp til, hvis det fortsætter.

Anmeld Citér

22. august 2016

Marts17

SK85 skriver:

Jeg synes det er vigtigt at skelne de to ting ad. At han virker deprimeret og at han ikke virker til at interessere sig specielt meget for fostret i maven endnu.

For sidstnævnte er normalt (sådan var det også her, men han har været meget interesseret siden baby blev født). Men det andet er ikke normalt og er noget man bør bekymre sig om og gøre noget ved/opsøge hjælp til, hvis det fortsætter.

Tak for dit svar! Du har helt ret - det viste sig nemlig at han går og er meget ked af sin uddannelse. Han har ikke villet fortælle mig det, fordi jeg ikke skulle bekymre mig, så du har helt ret. Han har nu en anden plan, og kan mærke han er livet helt op ved tanken om at han snart skal starte på det, han rigtig gerne vil 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.