Hej. Jeg håber du kan give os et godt råd eller to. Sagen er den at vores datter, som er blevet 2år for 1 måned siden er blevet svær at putte om aftenen, og pylre en del om natten. Hun vågner ofte om aftenen/natten. Det har stået på i 3 ugers tid nu. Det er kun mig, der kan putte hende. Hvis min mand putter hende, f.eks. siger at nu skal du i seng,går hun helt i baglås og græder hysterisk og skubber ham væk. Når jeg skal putte hende, peger hun på en madras der ligger på gulvet og finder en pude til mig. Hun vil have jeg ligger mig der, ellers vil hun ikke ligge ned. Grunden til at der ligger en madras på gulvet, er at hun lige er kommet i juniorseng for en uge siden, og der ikke er sengehest på. Før der hun sov i tremmeseng, fandt hun en stol som jeg skulle sidde på. Putningen kan tage alt mellem 30 min-2 timer. Hun pylre som sagt en del om aftenen/natten. I de sidste 3 uger, er der kun 1 nat, hvor hun har sovet i sin seng hele natten. Hun kommer i seng kl. 19 (Har hun gjort længe) og falder så i søvn i løbet af 30 min, hvis vi er heldige, ellers 1-2 timer. Hun vågner omkring kl. 7. Hun sover middagslur, mellem 1½-2 timer. Jeg ved ikke om det er noget med tryghed, eller om hun gerne vil bestemme. Synes det har stået på længe nu.
Hilsen en frustreret mor 
Lisbeths svar
Hej.
Beklager det meget sene svar,har haft problemer med at modtage spørgsmål.
Det kan være I har løst problemet,så hun sover godt i sin egen seng natten igennem.
Hvis der stadig er problemer har jeg et par kommentarer som Evt kan hjælpe.
Hun er kun 2 år og skal være sikker på ,det er jer hendes forældre der bestemmer hvem og hvordan der puttes til nat.
Når I har lavet en fast aftale ,hvordan I skal skiftes og måden det skal foregå på,skal det smitte af på hende.
I skal udvise overbevisning og tryghed.Nu skal du sove. Far/mor putter.Alt er godt.
Sørg for hun er godt mæt, fysisk træt og har været meget i favn.
Måske skal hun have lidt lys og lyd i rummet.
Når hun ligger ned læg en tung kærlig hånd på hendes bryst,brug en kærlig messende stemme.Alt er godt nu skal du sove.
Gentages i roligt toneleje.
Hun må gerne brokke sig lidt, fortsæt med messestemmen.
Græder hun utrøsteligt skal hun i favn og trøstes.
Proceduren gentages.Når hun mærker jeres ro ,giver det hende den tryghed ,der skal til for at overgive sig til søvnen.
Vågner hun om natten,samme procedure,Læg evt en flad hånd under hendes hale og vug blidt. Det beroliger meget.
Det skal nok lykkes, når I selv tror på det.
Fortsat held og lykke med hende.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk