Vi har den dejligste søn på næsten 7,5 måneder. Mit spørgsmål går på hans mag og måltider.
Vi giver flaske med MME da han ikke ville amme. Han vejede 2724 (49 cm) ved fødslen og havde faktisk ikke den store appetit eller kræfter til at suge sig fast på brystet. Efter en måned hvor vi prøvede forskellige ting og supplerede med MME, så gav vi slip på amningen da han blev ulykkelig når han blev lagt til. Han startede på grød og mos da han var 4,5 måneder. Det gik rigtig godt i starten og han spiste med stor appetit. Han har sovet igennem fra ca 19 til ca 5/6 siden han var 4 måneder. Uden at vi har gjort noget aktivt for det.
Jamen hvad er problemet så, tænker du måske.
Problemet er at han er blevet rigtig ked af ca 80% af måltiderne. Han er stadig glad for sin MME på flaske. Men rigtig mange af vores måltider ved bordet er præget af at han klager uafbrudt.
Til tider tror jeg at det er pga gummerne og tænderne (han har 1 og flere er tydeligvis på vej). Det virker til at skeen provokerer kløen i gummerne. Men det er kun en teori.
Andre gange tror jeg at han brokker sig over maden. Konsistensen eller den manglende frugt eller noget helt tredje. Han er primært begyndt på dette klageri efter at kød er introduceret. Jeg syntes at jeg prøver at præsentere ham for nye smage og sanseoplevelser. Han får lov til at mærke maden med sine fingre og "lege" lidt med det. Han elsker den nye slags finger food snacks med majs - og til tider ristet rugbrød. Men ellers viser han ikke interesse i at få fx kogte grøntsager i hånden.
Jeg har også på fornemmelsen at hans klager under især aftensmaden er pga træthed. Han tager yderst sjældent en lur sidst på eftermiddagen selvom han har brug for det. Så han vågner ca kl 14/15 og er vågen indtil sengetid ca kl 19. Han er sulten kl 17:30/18 hvor vi spiser sammen (med få undtagelser).
En typisk dag for ham...
Vågner 5/6
Bleskift og lidt leg i 30-60 minutter (hvis han får MME lige bor han vågner så vil han kun have 30 ml)
MME ca 150 ml
Lur ca 45 minutter
Havregrød, majsgrød eller øllebrød med smør og lidt frugtmos. Lavet på vand og vand i en kop.
Leg og tumlen - evt bad
MME ca 150 ml
Lur ca 1,5-2 timer
Frokost (fx grøntsagsmos, makrel, torskerogn, leverpostej, frisk kiwi stykker, ristede rugbrødsbjælker). Vand i en kop.
Lidt leg.
MME ca 100 ml
Lur ca 45 minutter
Eftermiddags snacks (fx frisk frugt i små stykker og frugtmos, en majs snack i hånden - til tider lidt grød hvis han ikke har spist meget til frokost). Vand i en kop.
Leg og tumlen - deltagelse i madlavningen i køkkenet i højstolen - boldspil og leg i mor/fars seng med flyvende dyner eller titte bøh.
MME ca 150 ml
Lidt mere leg.
Aftensmad (fx mos af diverse grøntsager, kartofler, søde kartofler o.l., - bløde grøntsager i hapsere - lidt kød/fisk i hapsere eller groft blendet afhængig af hvad det er). Vand i en kop.
Brænde dagens sidste krudt af på lege måtten i stuen med legetøj og fysisk aktivitet.
Sengetid MME ca 210 ml
Hvad kan vi gøre anderledes? Vi vil gerne gøre måltiderne rarere for ham - og vi har efterhånden også svært ved at holde det ud. Hvis vi bare kunne få ham ud af det - men det er så svært. Udover disse måltider, så er han en glad dreng som både elsker at man fjoller lidt vildt og at han får lov til at ligge selv med sit legetøj og undersøge det i ro og mag. Han smiler tit stort men er først nu begyndt at grine med lyd på. Han har dog længe hvinet af ren fryd. Vi har været igennem en lang og hård proces med et kollapset jordbærmærke som dannede store åbne sår på hans ene balle. Mange smertefulde bleskift for ham (gråd og låste spændte ben) og et par frustrerede forældre som ikke blev hørt af læger osv. Alt dette er nok også med til at vi er ekstra følsomme overfor at han siger fra så højlydt.
Gode råd og nye input er yderst tiltrængte.
Håber meget at høre fra dig snarest.
Kh
FrkFregne
Lisbeths svar
Hej !
Beklager det sene svar. Uvist af hvilken grund har jeg ikke modtaget spørgsmål i meget lang tid.
I har sikkert allerede klaret jer igennem perioden, hvor jeres søn har brokket sig over maden.
Alligevel vil jeg gerne kommentere lidt.
Dit madtilbud er fint, sundt og nærende. Det sker ofte ved overgang i kosten at de små sætter hælene i og ikke spiser maden uden brok.
Samtidig har han været igennem en smertefuld periode med hans sår og har nu også gummer der klør og gør ondt.
Det gør det ikke let.
Det bedste I kan gøre er ,hold igen med nye introduceringer og server det I ved han kan lide i en periode.
Lad ham spise selv med fingrene, også selvom det sviner. Det øger lysten når han selv putter i munden.
Måltidet kan gøres endnu mere trygt, hvis han har et trygt stykke legetøj med ved bordet, en lille bamse eller andet der sidder med.
Han kan nok heller ikke holde ud at sidde for længe ved bordet. Lad ham evt holde en pause indimellem.- Bordskik skal han nok få lært på et tidspunkt.
I har været en hård tid igennem hvor I ikke er blevet hørt, det gør nok tålmodigheden lidt mindre. og bekymringen bliver stor.
Jo mere tryghed omkring ham, han spiser når han er klar, jo mere ro giver det ham.
Hans ømme gummer kan i smøre med gel fra Apoteket.
Han husker sikkert smerten fra sårene. den kan I fjerne ved at give ham blid berøring af hans krop. En gang babymassage eller fod massage vil give ro. Gerne lige inden sengetid.
Han skal nok komme i gang med spisning af almindelig mad. det gør de fleste ved 1 års alderen.
Hvis han stortrives og er et glad barn, som du skriver, er der ingen grund til bekymring.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk