Barnedåb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.343 visninger
6 svar
0 synes godt om
29. september 2009

Lærke & Lucas

Hej.
Ville lige hører om der var andre her inde der har hørt om en tradition, med at man lægger nogen mønter på barnets dyne når det skal sove efter dåben.?
Det skulle give rigdom, altså ikke kun penge. Men rigdom med alt igemmen livet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2009

Vingummien

Britt skriver:

Hej.
Ville lige hører om der var andre her inde der har hørt om en tradition, med at man lægger nogen mønter på barnets dyne når det skal sove efter dåben.?

Har jeg aldrig hørt. Men jeg turde da ikke ade barnet sove alene så, de kan da sluge dem

Anmeld

29. september 2009

saxa

suanne85 skriver:

Har jeg aldrig hørt. Men jeg turde da ikke ade barnet sove alene så, de kan da sluge dem

Samme her...

Anmeld

29. september 2009

Lærke & Lucas

Ja det er jo lige det. Ville også bare hører om der var andre der havde hørt om det før. FOr jeg har selv først hørt det i dag.

Anmeld

29. september 2009

Pige2009

Britt skriver:

Hej.

Ja, ja. Ammestuehistorierne trives i bedste velgående

Anmeld

29. september 2009

Mutti2B

Hejsa Britt

Det var hvad jeg kunne finde på nettet på www.fynhistorie.dk under barselsskikke. Og ja, jeg keder mig

I henhold til bl.a Danske Lov af 1683 skulle ethvert barn døbes senest 8 dage efter fødslen, medmindre barnet var svageligt 2-5-6. Da moderen som følge af sin urenhed var forment adgang til kirken de første 6 uger efter sin nedkomst, kunne hun ikke selv overvære dåben. Gudmoderens rolle blev derfor så meget desto vigtigere. Gudmoderen var gerne en ung, ugift kvindelig slægtning. Inden dåbshandlingen skulle hun skænke barnet en dåbsmønt af sølv for at sikre det fremtidig velstand; ofte ledsagedes mønten af et dåbsbrød, der skulle gemmes, således at man ikke siden kom til at mangle brødet, samt af et himmelbrev, dvs et skrift med magisk indhold, der gav sin ejer Himmelens beskyttelse.

Anmeld

30. september 2009

Lærke & Lucas

Mutti2B skriver:

Hejsa Britt

Det var hvad jeg kunne finde på nettet på www.fynhistorie.dk under barselsskikke. Og ja, jeg keder mig

I henhold til bl.a Danske Lov af 1683 skulle ethvert barn døbes senest 8 dage efter fødslen, medmindre barnet var svageligt 2-5-6. Da moderen som følge af sin urenhed var forment adgang til kirken de første 6 uger efter sin nedkomst, kunne hun ikke selv overvære dåben. Gudmoderens rolle blev derfor så meget desto vigtigere. Gudmoderen var gerne en ung, ugift kvindelig slægtning. Inden dåbshandlingen skulle hun skænke barnet en dåbsmønt af sølv for at sikre det fremtidig velstand; ofte ledsagedes mønten af et dåbsbrød, der skulle gemmes, således at man ikke siden kom til at mangle brødet, samt af et himmelbrev, dvs et skrift med magisk indhold, der gav sin ejer Himmelens beskyttelse.

Tak for dit svar
Og jeg tror nu ikke jeg lægger nogen mønter på min datter når hun er døbt..
Hvis hun ikke bliver rig (penge) gør nu det ihvertfald af kærlighed

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.