Eksperthjælp: Savner han mig for meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.019 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2016

Linda Stæhr

Hej Linda. Jeg har lige et spørgsmål vedrørende min søn på 2.2 år.

M er meget morsyg og har altid været det. Mor skal helst gøre det hele og far skal holde sig på afstand. Far kan dog sagtens bruges hvis jeg ikke er til stede.

M fik desuden en lillebror for 8 mdr siden hvilket han har taget så flot. Han bliver indimellem jaloux men generelt er de to så glade for hinanden og har allerede nu en fantastisk kontakt og har noget helt unikt sammen. De kan få et smil frem hos hinanden som ingen andre kan få frem.

Storebror er generelt blevet passet meget lidt udover dagpleje. Få gange er han blevet passet i et par timer og ellers er han kun blevet passet med overnatning da jeg fødte lillebror.
Alle gangene har det været mormor der har passet. Han er tæt knyttet til mormor og ser hende flere gange i ugen så det faldt os helt naturligt at det var hende der skulle passe.
Han bliver ret jaloux når mormor giver lillebror opmærksomhed- det skal han nok lige vænne sig til.

Her i ferien besluttede vii så at prøve at sende M på en miniferie hos mormor fra mandag eftermiddag til onsdag formiddag, så 2 nætter. Det er egentlig gået godt. Han har været glad og nem. Jeg snakkede med ham på facetime et par gange hvor han var glad og faktisk slet ikke havde tid til at snakke med mig så det var jo positivt. Min tvivl går på at mormor siger at han nævner mig mange mange gange i løbet af dagen. Ikke at han er ked af det han spørger bare efter mig, hvor hun så fortæller at jeg kommer fx når han har sovet 1 gang mere.
Han har ikke et særligt godt sprog så han kan ikke rigtig give udtryk for hvad han tænker og føler.

Er det ok at han spørger så meget efter mig når han ellers er glad og i godt humør eller er det tegn på at han ikke er klar til at undvære mig endnu?

Ser frem til at høre fra dig.

Lindas svar

Kære Mie

Nej din søn har det FINT. Din søn på 2,2 udtrykker sine følelser mere i kropssprog og tonelejde end i ord, som jo er normalt for alderen. Men både du og din mor burde sagtens kunne mærke, hvis han bliver ked af det, så hans manglende ordforråd har intet at sige i den sag.

Alt du fortæller peger på, at han er glad og tilfreds med ordningen med at overnatte hos mormor i det tids interval I har valgt. Måske du ikke engang skal ringe og forstyrre ham hos mormor på Facetime!?! Det lyder mere som dit behov end hans…

Det gør intet at han nævner dig mange gange overfor mormor – du er jo hans største omdrejningspunkt. Ligesom: Hvis min største passion var HTH skabe, så ville jeg også konstant referere til dem overfor dem jeg holder af.

Læs evt. her om børns indbyggede modstandskraft eller om at være en ”god nok” forælder.

Træk vejret, nyd livet, nyd at din lille søn har det godt og bliver større og kan klare flere ting uden dig. Vær stolt af, at han kan det og stolt af, at det er DIG han omtaler mest – det betyder at du virkelig har stor betydning for ham.

Jeg ønsker jer ALT det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.