Hej :-)
Jeg er gravid i uge 32+1 og arbejder stadig på plejehjem, det skal jeg gøre endnu 2 1/2 uge, da jeg er studerende og derfor skal optjene nok timer til at få barselsdagpenge.
Jeg er nok ikke god til at tage hensyn til min gravide krop, og foretager nogen tunge løft og sammenbukninger. Jeg har haft en nem graviditet, og det eneste jeg mærker af arbejdet er plukveer og ømme skuldrer.
Mit spørgsmål er så, om jeg på nogen måder kan skade mit barn eller evt. gå for tidligt i fødsel ved dagligt fysisk krævende arbejde? Vil jo ikke have det går ud over baby!
Sonjas svar
Kære Vissevasse,
Tillykke med at du snart skal på barsel! Det bliver skønt, når du virkelig kan slappe af. Du skriver det egentlig meget godt selv, at du nok ikke er så til at tage hensyn til din gravide krop. Det kunne være at du skulle det nu :-) For mange plukkeveer skal man tage hensyn til, men ikke sådan i den omfang at du ikke skal arbejde. Du skal bare undgå de tunge løft. Du kan læse mere om det her: http://videnskab.dk/krop-sundhed/job-med-tunge-loft-giver-tidlige-fodsler
Udover at der kan være en forhøjet risiko for tidlig fødsel, så er der også risikoen for at lave et grimt vred i bækkenet eller i ryggen, som kan "skade" dig. Ledene er mere løse når man er gravid nemlig.
Jeg synes at du skal tale med din chef og få lagt en plan for de sidste 2½ uge.
Rigtig god barsel
Vh,
Jordemoder Sonja
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér