Eksperthjælp: Hvornår kan jeg blive gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

820 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. juli 2016

Sonja Eskandari

Hej.sonja . Vi er gået igang med at blive gravide , men har læst en masse , men det kan godt være lidt forvirrende. jeg ville derfor gerne høre hvornår jeg nogenlunde kunne beregne mig frem til hvornår jeg ville være mest frugtbar ? Har mit lort nu og det plejer at slutte om 2 dage ca .

Sonjas svar

Hej!

Hvis du planlægger at blive gravid, er det ikke vigtigt vide, hvornår ens menstruation stopper. Det man skal holde øje/notere i kalenderen, er hvornår den første dag menstruationen sker. Man taler om første menstruationsdag. Er din cyklus på 28 dage, har man som oftest ægløsning 14 dage efter den dag din menstruation starter. Nogle kvinder har cyklus på 27 dage, 30 dage, 29 dage osv.... Derfor anbefaler jeg altid, at man dyrker sex på 10. 12. 14. og 16. dagen efter menstruationen startede. Så er man i hvert fald godt dækket ind - man behøver nemlig ikke at dyrke sex præcis på ægløsningensdagen, da sædceller kan leve op til tre dage og derved befrugte ægget senere, når man får ægløsning.

Held og lykke!

Vh,

Jordemoder Sonja

Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.

Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.