Barsel og dagpenge hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

368 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. juli 2016

Anonym trådstarter

Jeg kommer muligvis til at være på dagpenge lige inden jeg går på barsel. Hvordan er økonomien der, jeg skulle gernefå den høje sats selvom jeg kun arbejder 14 dage om måneden (kører nat) men jeg får en ret høj timeløn. Jeg har aldrig været på dagpenge før så kender slet ikke til økonomien der, er i FOA. Nogen der kan hjælpe?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2016

MissTas

Anonym skriver:

Jeg kommer muligvis til at være på dagpenge lige inden jeg går på barsel. Hvordan er økonomien der, jeg skulle gernefå den høje sats selvom jeg kun arbejder 14 dage om måneden (kører nat) men jeg får en ret høj timeløn. Jeg har aldrig været på dagpenge før så kender slet ikke til økonomien der, er i FOA. Nogen der kan hjælpe?

Jeg er uddannet sygeplejerske og næsten lige kommet på dagpenge pga endt vikariat. Da jeg har været ansat på fuldtid i mere end 1 år (skal man være for at få den høje sats) får jeg den høje sats som er 4180kr om ugen før skat. Er dog lige blevet sygemeldt grundet graviditet, men det er akkurat samme sats. For at få høj sats har intet med lønnen at gøre, men at man er fuldtidsansat eller ansat i et antal timer som svarer til fuldtid. 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Hck

Profilbillede for Hck
MissTas skriver:

Jeg er uddannet sygeplejerske og næsten lige kommet på dagpenge pga endt vikariat. Da jeg har været ansat på fuldtid i mere end 1 år (skal man være for at få den høje sats) får jeg den høje sats som er 4180kr om ugen før skat. Er dog lige blevet sygemeldt grundet graviditet, men det er akkurat samme sats. For at få høj sats har intet med lønnen at gøre, men at man er fuldtidsansat eller ansat i et antal timer som svarer til fuldtid. 

Så er det da lavet om meget fornyeligt, får den højste sats, selvom jeg kun havde 29 timer om ugen.

Anmeld Citér

19. juli 2016

Anonym trådstarter

MissTas skriver:

Jeg arbejder 7-7 fra 23-7. Jeg fik af vide at jeg ville få den høje sats pga det, ift til mine timer og timelønnen. ?

Anmeld Citér

19. juli 2016

Decembermor2015

Anonym skriver:

Jeg arbejder 7-7 fra 23-7. Jeg fik af vide at jeg ville få den høje sats pga det, ift til mine timer og timelønnen. ?

Du skal være tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer, hvis du kommer på dagpenge inden din barsel er det formentlig dagpengesatsen de vil beregne dine dagpenge ud fra, og det kan være st det ikke er den højeste sats :-)

Anmeld Citér

19. juli 2016

MissTas

Hck skriver:

Så er det da lavet om meget fornyeligt, får den højste sats, selvom jeg kun havde 29 timer om ugen.

Var hvad jeg fik at vide af min fagforening at arbejde 28 timer aften eller nat kun tæller for 37 timer altså fuldtid.. 

Anmeld Citér

19. juli 2016

Decembermor2015

Hvis du er tilmeldt jobcenteret som ledig og får dagpenge fra en a-kasse, skal du i stedet have barselsdagpenge, når du går på barsel.

Du kan få samme beløb i barselsdagpenge, som du får i arbejdsløshedsdagpenge. Du kan dog højst få 4.180 kr. (2016) om ugen før skat.

Så hvis du nu fik dimittendsats fx ville det være det samme man fik på barselsdagpenge (14000 et eller andet) så hvis du får fx 16.000 i alm dagpenge ville du kunne få det samme i barselsdagpenge dog maks 4.180kr pr uge før skat.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.