Anonym skriver:
Er jeg sippet ???
Mig og min mand ryger ikke, vi fik for 1 år siden vores første barn.
I familien har vi oldemor der ryger og begge mine fætre og deres koner . Samt min morbror .
Vi havde en klar politik om vores barn ikke skulle udsættes for cigaret røg hjemme i vores hus.
Min bedstemor (datters oldemor) accepterede det de første 3 mdr hvor efter min datter begynder og hoste (jeg har selv astma). Og jeg begynder faktisk og blive små irriteret over hun ryger overfor min barn . Som tydeligt ikke tåler det. Jeg spørg om hun ikke vil lade være og ryge min datter op i hovedet . Min bedstemor er en ældre dame der har hendes egen mening og holdninger og siger til mig at det er hendes hun og hun bestemmer sgu om der bliver røget i huset eller ej. Jeg kan mærke jeg bare skal holde mund inden hun bliver rigtigt sur. Så vi har vel accepteret at når vores barn er i nærheden må hun ryge hende direkte op i hovedet?
Resten af familien respektere det fuldt ud!
Og kunne ikke finde på og ryge hende op i hovedet .
Jeg har flere gange taget min bedstemor i at hun har passet / kigget efter vores datter i mens jeg handlede at hun begyndte og ryge INDE i vores hus! Jeg tør ikke og sige noget til hende for hun bliver SÅ sur ! Og når min mand så kommer hjem og lugter det slår han gnister !
Det er så slemt at når vi har været besøg hos olde at alt vores tøj skal vaskes omgående og vi alle 3 må i bad så kraftigt lugter vi.
Hun ryger rigtigt mange smøger og give tid på det vil jeg sige en ny smøg ihvertefald hver 15 min.
Og hun har flere gange sagt til andre ryger at de bare kan ryge når vores datter er i nærheden for det "skader sgu ikke nogen" bliver Så vred og hvergang er jeg ved og slå gnister .
Syntes hun bryder vores "regler" og er ligeglad med det bestemt ikke er sundt for vores datter .
Jeg ved siger jeg til hende at vi ikke acceptere hun ryger når vores datter er i nærheden så vil hun blive mega sur og sige "så kan i sgu lade vær og komme og besøge os i skal ikke fortælle hvad jeg skal i mit eget hjem"
det gør ondt i mit moder hjerte at hun skal lugte og ikke mindst gå i det røg hun ikke selv kan vælge fra! Men bortset fra det er hun så GLAD for hendes oldemor samt hun gør rigtigt meget for os, hjælper med mange ting og er der rigtigt meget ..
Mlne egne forældre syntes selv det er irriterende hun bare tænder en smøg i deres hjem . (Min mor og far hader også røg) men de orker heller ikke og skabe ufred med hende .
Er vi for sippet? Og hvad ville i gøre !
I princippet synes jeg ikke i kan diktere hvad hun skal i eget hjem, hendes regler. Omvendt må hun acceptere jeres regler i jeres hus og der ville jeg holde fast. Alt efter hvor vigtige princip om rugning er ifht at se familie kan i sige at i kun vil ses hos her pga jeres datter ikke tåler røg.