Mum33 skriver:
Børn er børn og til tider er de udfordrende ja ...., men må indrømme jeg har læst mange indlæg herinde på det sidste, hvor folk beskriver hvordan deres børn (børn der er over trodsalderen) taler grimt, slår, bliver hysteriske og ikke hører efter, og folk svarer ofte "det er normalt". Mit spørgsmål er så .... Er det det? Jeg ved at børn kan være en kæmpe mundfuld, og de til tider kan drive en til vanvid, men jeg kan bare slet ikke genkende det i mine to drenge, og jeg ville da bliver super ked af, hvis de opførte sig sådan.
Men er det normalt? - eller er det (beklager det lidt provokerende sprogvalg) dårlig opdragelse?
Jeg erkender helt at der er mange nuancer i denne debat og at børn er forskellige ....
Hm. Jeg ved ikke, hvad der egentlig ligger i "normalt" - betyder det, at det kan ske en sjælden gang, at det kan stå på i perioder, eller at det er en kronisk situation for nogle børn? Jeg kan personligt opføre mig rigtigt dumt og sige dumme og sårende ting til min mand og ungerne, når jeg er meget presset og mister selvbeherskelsen - det sker måske en gang eller to hveranden måned, og det er ikke ok, ej heller "normal" opførsel fra mig - men det ER alligevel noget, der sker, en del af mig, og er det så alligevel "normalt" - for mig? Og ved jeg egentlig, om det samme sker for nabokonen og kollegerne engang imellem?
Det er en "normal", altså jævnligt set, reaktion på pres, usikkerhed, frustration osv. hos børn at tale grimt, råbe osv. - de har jo ikke udviklet samme evne til selvkontrol og beherskelse som vi voksne har/burde have - og hvor ét barn, som mine to ældste, er udadreagerende og temperamentsfulde, er et andet, som min yngste, mere indadvendt og behersket.
Jeg mener, det er skidt, hvis et barn konsekvent siger "Dumme møgkælling" til sin mor, sådan på daglig basis. Jeg mener også, det kan være en ganske sund og meget menneskelig reaktion på frustration, hvis et presset barn siger det en meget sjælden gang.
Min mand har en onkel, der ALTID råber op og brokker sig. Det er så normalt for ham, at vi slet ikke registrerer det. Hans milde, undselige, konfliktsky kone ville få os til at besvime, hvis hun blot hævede stemmen eller bandede. Børn er jo lige så forskellige - og ja, hvis jeg ikke var mig, ville jeg måske slå meget hårdt ned på hårde ord fra ungerne, og så ville de muligvis aldrig turde sige dem - men jeg ER jo mig, og mine børn ved, jeg kan tåle og acceptere det i moderate mængder. Dermed har det vel noget med opdragelse og familiekultur at gøre. Blandt andet.
Min vrede, da jeg var barn, blev ikke rummet og accepteret overhovedet. Hvem ved, om jeg tændte mindre af i dag, hvis jeg var blevet hjulpet til at tackle og håndtere vrede?